AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.127

Prisras 335I Coupe

Sida 5 av 5
Verdi
OT:

Båda varianterna finns. (parallell- och seriekopplade turbosar)

Länk
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har inte hört något som tyder på att N55 har sämre kvalité än N54. N54 däremot var drabbad av ett antal barnsjukdomar för tex HPP, wastegaterattle som numera är fixat. Sen är det väl allmänt känt att N54 har en helt annan trimpotential tack vare överdimensionerad gasväxling.
Verdi
(Och N54 har två lika stora, till skillnad från 335d som verkar ha seriekopplade olika stora)
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
DLC: Tror inte det börjar märkas förän folk börjar trimma dom och/eller kör 10.000mil för det är säkert inte dålig kvalitet på n55 motorn utan bara sämre än n54. Och där har det ju bevistats mååånga gånger att man kan köra 10.000+mil med trim utan haverier så det kommer ju dröja minst 3år till innan n55 har fått testa gränserna på samma sätt...

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Att N54 har bättre förutsättningar att klara högre effekt tack vare annat gasväxlingsystem kan vi definitivt vara överens om men att N55 har sämre kvalitet finns det inte belägg för. N55 är mer fysiskt begränsad att nå högre effekt och kräver byte av turbo för att nå dit N54 når utan dyrbara hårdvarubyten. Ni som äger och har trimmat era 335:or vet betydlig mer än vad jag vet men det jag har läst mig till är att N54 når 400+ hk enbart genom att byta delar av gasväxlingssystemet (DP, helsys, ic, insug) plus SW. N55 når aldrig 400+ hk utan mer omfattande ombyggnation.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Carlee82, med kvalitet menar jag risk för haveri. Effekt är nyttan med trimmet, visst kan du nå högre nytta med eftermarknadstrim från oberoende leverantörer +100 hk, än från BMWs 20 hk trim, men risken att något går sönder ökar säkerligen. De som gör extrema trim är säkert väldigt duktiga på motorer men såklart har de inte samma koll på toleranser, materialhållfasthet, värmeutveckling et cetera som BMWs ingengörer. Bmws trim innehåller inte bara chip utan också bättre kylning och förstärkt växellåda.

För att vara lite akademisk, Tänk på kvalitet som en normalfördelningskurva, där det finns ett värde till höger och vänster om medelvärdet som definerar gränserna för normal funktion, desto högre risk du har i funktionen desto högre är standardavvikelsen och variansen, desto mer tillplattad är normalfördelningskurvan och sannolikheten för haveri alltså större.

De flesta verkar skeptiska till att köpa en trimmad BMW så du sänker också ditt andrahandsvärde. Ett originaltrim ses troligtvis tvärtom, som ngt positivt.
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Det du menar är:
Mindre effekt=Mindre risk
Högre effekt=Högre risk
Det vet jag trots att jag inte har en enda Akademisk poäng på CV´t ;)

En liten parentes är att om du istället väljer eftermarknads trim så kan du reparera en hel del bensinpumpar för mellanskillnaden Och även om man åker runt flera år trimmat är jag rätt säker på att det i slutändan är mycket billigare med eftermarknadsprylar och på köpet få 100hk mer än vad BMW Performance erbjuder ;) Dessutom så följer det väl konstigt nog inte med nån större IC med Performance grejerna?

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Nja, sambandet är inte så enkelt. Samma effektökning kan innebära olika risk beroende på hur den görs.
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Om man jämför BMW Performance med alla dom stora eftermarknads trimlverantörerna som Procede, GIAC och JB hur många ras har skett på samma laddtryck?

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Är det inte oftast andra- eller tredjeägaren som får betala priset för högre effektuttag då? Rimligtvis borde slitaget på kritiska komponenter (converter, kraftöverföringen etc) öka med ökad effekt och leda till större materielutmattning på sikt, eller?

Trim tullar på säkerhetsgränserna i materielen som BMW räknat ut ska hålla bilens livslängd. När haveriet kommer så kommer knappast ägare nummer 3-4-5 rapportera det heller till trimfirman, den kanske inte finns kvar :-)

Jag har absolut inget emot trim, men är för luttrad för att köpa att man både kan äta kakan och ha den kvar. Jag hade självklart optimerat en turbobil (och har), men är då också medveten om att jag förändrar hållbarheten. Jag undrar hur många av blockets 320d etc. som gått många hårda trim-mil för att sedan säljas som "pärlor" till ägare vars mål med köpet är ett ekonomiskt och tryggt "nästan-nybilsägande"..
Ja, att trimma tex 320d och 520d är säkerligen också väldigt vanligt. Dock skulle jag tro att 335 överlägset leder trimstatistik om man skulle jämfört med totala antalet 335or som rullar på våra vägar i Sverige. 320d och 520d är väl vanliga som tjänstebilar vilket kanske minskar trimlusten något lite?

Gissningsvis varierar det enormt mycket vad folk har för försäljningstaktik med trimmade bilar.

Vissa plockar bort trimmet och säger inte ett ord om att de varit trimmade.

Andra säljer med trim.

Skulle tro att trim som inte ger så mycket effektökning åtminstone generellt är snällare mot motorn och oftast inte påverkar livslängden något eller väldigt marginellt.

Automatlådor är dock alltid en liten "dark horse" i dessa sammanhang, men det har att göra både med körstil och hur lådan reagerar på ökat vrid etc.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Trim på ens bil är litet som ens tjej när det gäller sex...man vill att det ska gå som f*n, men man vill inte veta av någon annans "trim" innan man själv kom in i bilden? ;)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min 335 är iaf otrimmad :)
Ma
315
Markus Thorssell
BMW 335 i coupe -07
Sani:

Fan vad jag skrattade då jag såg ditt meddelande för du har fan så rätt hehe.
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jag har ingen aning om hur många trimmade 335/135/535 det rullar i världen men det är VÄLDIGT många och antalet rasade motorer är nånstans mellan 5 och 10st. Växellådor är det ännu färre som rasat på grund av normalt trim, så jag har svårt att förstå denna diskution om "söndertrimmade" 335 som här på Autopower alltid leds av nån som har noll/dålig koll och inte äger en 335 själv...

Carlee82: Det du med säkerhet nu fastställer tror jag är sådant som vissa beg aspiranter av 335 är intresserade av att veta.

- Automatlådan är väl dimensionerad för normalt trim.
- Ras är extremt ovanliga och motorerna håller generellt för trim, åtminstone vad vi vet nu.
- Verkar inte ens som om beg priserna påverkats negativt trots att en stor andel som säljs är eller har varit trimmade?

Är detta korrekta slutsatser?

Vilken trimgrad är normalt trim, ungefär på en 335 med N54 motorn?
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Tack Mats du verkar förstå mig :) Både manuella och steptronic lådorna pallar med lika mycket effekt som orginal turbosarna orkar leverera dvs 470-500hk. Den manuella pallar nog ytterligare lite mer effekt men kopplingen bör bytas när man kliver över ~450hk. Normal trim ligger mellan 360-440hk för högre än så kommer man inte på vanlig 98/99oktan utan måste tillsätta methanol, då får man typ 470-500hk sen måste turbosarna uppgraderas och då även steptronic lådan om man har en sådan. Trots att väldigt många n54 motorer rullar dagligen med 500hk+ så är det alltså bara 5-10st som rasat världen över och några av dom 2006-2007 när mjukvarorna inte va i närheten av så avancerade och säkra som dom är i dag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.