|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Stockholm-!: Du skriver "Säkrast borde vara BMWs egna" Min fråga: Har BMW överhuvudtaget eget trim till 335? |
|
|
mats_epost: det finns fortfarande fina, otrimmade 335:or :) |
|
|
mats_epost: Ja, det finns: art.nr. 11 12 2 219 488, ger ca 20hk xtra |
|
|
Just det sen finns avgassystem, insugsmodifiering och prylar. Avgas och insug kanske främst får bilen att låta fränare, vet ej det står inte hur mycket effekten ökar med dessa. Sök på tillbehör på BMW:s hemsida Skillnaden mellan övriga eftermarknadsprodukter är att trimmet är framtagna av tyska ingengörer som är experter och utbildade på BMW. Det ger kvalitet. |
|
|
Jag har 150000k hos länsförsökringar också så det är lugnt. Stockholm kan du svara på vad som är skillnaden mellan de nya 335ornas motorer och de äldre? 10 000mil är väl inte så mycket, det är visserligen lite mer än vanlig körsträcka men det rör sig om dryga 1500 mil per år om man tog ut den 07. Känns som normalt men visst om man bara har den som sommarbil är det skillnad. MagicMarkus |
|
Verdi |
Den stora skillnaden är väl att de äldre har två turbos och den nya bara en? Det gör väl att den gamla svarar bättre på trimning, och att det generellt är en bättre (men dyrare) motor. Finns väl en anledning till att de stoppade in den gamla och inte den nya i 1M. |
|
Jaha tack för svaret, så de bytte först till en annan och gick sedan tillbaka? Det hade jag ingen aning om alls!!! MagicMarkus |
|
|
De gick väl inte tillbaka, hur tänker du nu? Däremot använde BMW den gamla i 1M, men det är ju en M-bil. Bränsleförbrukningen är inte lika stor prioritet på en M-bil tillverkad i relativt låg serie jämfört med volymbilarna i tre och fem-serien som använder nya motorn. __________ Mvh Grelle |
|
|
Okej så de bytte alltså inte tillbaka? Så nu är det en turbo för både låga och höga varv alltså? det som var saken med den gamla var väl att det var en dubbel som arbetade på låga och en på höga så att man inte skulle få turbokänslan? För den känner jag absolut inte av i min underbara bil:D MagicMarkus |
|
|
Nja, var det verkligen så på den första motorn? Var det inte bara två mindre turboaggregat, för snabbare respons? Det var/är väl på 335d som det fungerar som du beskriver? Rätta mig gärna om jag har fel. __________ Mvh Grelle |
|
|
Nu blev jag lite osäker. Har jag blandat ihop detta? Det kommer säkert någon kunnig och förklarar. =) __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Vitsen med biturbo är väl generellt att man ska ha en liten för snabb respons och en större som tar vid när den lilla inte orkar längre. Fast jag har haft fel förr. :) |
|
335i N54 = biturbo ("första" versionen från 2006 med två turbo), fasas successivt ut mot N55 med en turbo (twin scroll, debuterade 2010). N54 finns fortfarande kvar i vissa applikationer, tex 1 M, Z4 35iS. 335d har variabelt sekventiell överladdning med två turboaggregat som antingen nyttjas var för sig eller i samspel beroende på driftfall (varvtal och uttag av moment). |
|
|
Verdi. Fördelen med två likadana, utan kopplingen som du beskriver, är nog att det är enklare rent tekniskt och snabbare repsons än en stor. Problemet med två olika är väl hur du ska hantera deras av/på funktion så att säga. __________ Mvh Grelle |
|
| Biturbo innebär parallellt monterade turboaggregat, dvs inte i serie. N54 har en turbo för cyl 1-3 och en för cyl 4-6. Audi har biturbo på gamla V6:an som satt i RS4 B6, dvs en laddare per bank. | |
|
Ja, men om det DLC stämmer verkar jag ha varit på rätt spår. __________ Mvh Grelle |
|
|
Tack för svaren nu har jag blivit klokare:D MagicMarkus |
|
|
Den nyare n55 motorn svarar inte alls lika bra på trim och är dessutom av sämre kvalitet t.ex är den inte smidd som den gamla n54 motorn. Stockholm1: Du får gärna motivera varför du tycker BMW Performance trim är så bra, har dålig koll på det. Vet bara att det kostar hutlösa pengar och ger typ ingen effekt, är det de du menar med kvalitet? ;) |
|
|
Tak carlee nu har man koll på läget:D Jag ska inte trimma min i vilket fall då kör jag av vägen nu i vinter:D MagicMarkus |
|
|
Aldrig hört att något bolag har maskinskada till 8000 mil. 10 000 är väl det minsta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.