|
Sida 9 av 25
|
|
|---|---|
Verdi |
Är en dieselmotor verkligen tyngre då? Och måste den vara det? Vet i princip inget om motorer men jag gissar att en modern motor är lättare än i gamla 80- och 90-talsbilar. ;) Alldeles oavsett en turbo som inte väger särskilt mycket. Tvärtom tillåter en turbo mindre motorer med bibehållen effekt. Måste ju vara bra och sportigt, eller hur? |
|
En dieselmotor är i princip alltid tyngre än en bensinmotor(i samma storleksklass) behövs iom att konstruktionen medverkar till detta och gör motorn tyngre (för att hålla för påfrestningarna). Tror inte att "folk i gemen" har riktigt klart för sig detta faktum och man har ju hört många prata om att en dieselmotor är sååå sportig och kraftfull mot en likvärdig bensinbil.. Kraftfull stämmer väl (med dagens commonrail och turbo/biturbo/ NU t.o.m trippelturbo verkar det som, etc.), men sportig vete väl f-n när den blir så tung i förhållande till en bensinmotor i samma klass. INTE sportigt med stora o tunga dieselmotorer i små nätta vagnar annars...blir liksom inte så "kvick i reaktionerna" när det svänger jmf med en i konstruktionen lättare bensinmotor i samma storleksklass. Mvh Janne. |
|
|
Sedan har man ju sett och hört hur en dieselmotor låter på tomgång...inte så sportigt heller ;) Mvh Janne. |
|
|
Dieselmotorer blir lite tyngre då påkänningarna pga hög kompression mm blir större. Blocket måste tåla en hel del, men detta gäller alla överladdade motorer även om dieselteknologin är speciell i detta sammanhang. BMWs N57 Diesel i aluminium väger lite över 200kg vilket är extremt bra med tanke på moment osv. Turboaggregaten, speciellt då de är små, väger inte så mycket. Motorns tätningar som detta fall på en så enormt tilltagen motor är ytterst viktiga och BMW har speciellt i detta fall gått mycket långt. Även kylning måste vara väl tilltagen, men detta gäller även inte minst nya M5 som har inte mindre än 10 olika kylare (dock ej alla för motorn). Att vägegenskaperna skulle påverkas på en tvåtonsbil pga några tiotal kilo extra är rätt uteslutet. Även xDrive innbär ett viktpåslag, men allt hamnar inte på framaxeln. Skillnaden är inte större än motsvarande full respektive halvfull tank! I vissa kretsar finns lite av en understyrningsfobi, kanske kopplad till preferensen för bakhjulsdrift (jfr audikritiken), men man kan lika väl tänka sig en överstyrningsfobi för de som inte ser powerslides som ett alternativ till Gröna Lund. |
|
|
BMW SKA vara sportiga och det har väl tillverkaren lyckats förmedla till kunderna och även lyckats bättre än många andra biltillverkare, men att säga att "några kg på framaxeln" inte skulle kunna märkas för en förare när man pressar bilen är ju ganska dåligt betyg åt en intresserad och kompetent förare skulle jag säga. Skiljer 25kg på en BMW 535i motor mot en 535D motor, det känns om man kör efter "den lilla grussträckan i skogen" som Glenning skulle ha sagt.. Mvh Janne. |
|
|
det finns ju en rätt intressant jämförelse i nya Teknikens Värld mellan 535i och 535d /Anders |
|
Verdi |
Är det bara 25 kg? Haha... Skiljer väl mer än så mellan en fyrcylindrig och en sexcylindrig motor. Då ska man helst ha en fyrcylindrig då enligt dig? En V8 eller ännu större är inte ens att tänka på. Lustigt att det mest är folk som äger gamla kärror som är mest skeptiska... Surt sa räven? ;) |
|
Verdi: Jag är inte sur eller tvär, jag försöker för dig(bl.a) förklara hur det förhåller sig mellan jämförelsebara motorer i bensin kontra dieselklassen när det gäller vikten.. Var väl du som inte förstod hur det kommer sig att dieselbilar ofta är tyngre än motsvarande bensinmotor ? Ursäkta att jag försökte förklara då ! Du verkar dock fortfarande inte förstå att t.ex 25kg är mycket om man har vikten i framvagnen och jämför med LIKVÄRDIGA motorer i storlek o klass.. BTW: Jag ursäktar däremot inte att jag kör gamla BMW's, är man nöjd med sina bilar då behöver man inte byta "titt som tätt"...otroligt nöjd med driftsäkerheten på mina gamla BMW's. Mvh Janne. |
|
Verdi |
Sluta. Du skulle väl kunna gå ner 25 kg istället. ;) |
|
Nix, den vikten sitter bakom framvagnen när jag kör bil :) Sedan är det trist att kapa bort bicepsen och skala av triceps och "sixpacket" man har för att gå ner under "hundringen... Mvh Janne. |
|
|
Lite förvånamde att en 525d väger 25kg mer en en 520d när det är samma grunkonstruktion men med skildnad gällasnde turbo och elekromik? Någon som vet vad dessa 25kilo ligger? |
|
| Siffror i från bmw.se. Och jag menar Grundkonstruktion och inget annat i ovanstående inlägg, med andra ord samma block och volym på maskinen- | |
|
Ursäkta att jag inte höll mig till ämnet i tråden :) |
|
|
Den har väl mer grundutrustning alt. isolering. Motorn lär väl inte väga noterbart mer (det är väl fyra burkar i dessa båda nya maskiner ?).. eller är det just motorvikterna du sett siffror på ? Mvh Janne. |
|
|
Fyrcylindriga 525d som säljs sedan en tid tillbaka har väl dubbla turboaggregat jämfört med 520d? Sen så väger inte en extra turbo 25 kg men det förklarar en del. Måste säga att jag är imponerad över nya superdieseln. 31 bar i effektivt medeltryck är mig veterligen rekord i personbil. |
|
|
Intressant slutsatser i AMS senaste test av 535i mot -d. Dieseln ansågs mer ekonomisk och kraftfull medan bensinaren vann "lyxbilsronden" med mer sofistikrad gång och trevligare ljud. Dessutom ansågs bensinaren vara sportigare då dieseln pga den extra tyngen över framaxeln jag ett gungigare och mindre precist beteende. Måste säga att dessa omdömen ligger i linje med min egen uppfattning och ska jag prioritera mellan dessa olika egenskaper blir det lätt bensin även om det enligt AMS blir 200kr dyrare i månaden. Men M550d verkar ändå intressant som koncept, både chassiförändringarna och motorn. Hoppas att gångkulturen har blivit bättre, där anser jag att Audi ligger före med sin 3-litersdiesel just nu. I övrigt håller jag med jhellstrom - man kan få för mycket grepp, överstyrnng är kul! Mvh Arese |
|
|
Arese, då tillhör du en klar minoritet av F10/F11 köparna som föredrar bensin framför diesel. Om jag inte minns fel är 80 % av F10/F11 försäljningen dieselmodeller. Sedan håller jag inte med ang Audis 3-litersdiesel som jag provat några gånger, föredrar BMW:s alla dagar i veckan...Är uppriktigt sagt förvånad att nya A6 blivit en sådan kelgris i media. Dock kan jag hålla med de som tycker att storbilsklassen behöver banta, t ex väger 535d xDr nära två ton (!) - lika mycket eller mer än 730d... Ska dock tillägga att jag inte testat 535i, bensin fanns inte på världskartan när jag skulle välja ny bil...Men var och en är salig på sin tro :-P |
|
|
Jag håller inte riktigt med om det som sagts om vikt, visst väger en dieselmotor mer än en bensinmotor men å andra sidan är M550d en 6cyl. dieselmotor och motsvarande bensinmotor 550i en V8 med twinturbo. Frågan är om det finns någon märkbar skillnad alls i detta fallet, eller om 550d till och med är lite lättare i nosen än motsvarande bensinmotor. :) //Bjersér |
|
|
Bimmernerd - att det säljs flest dieslar av F1x beror uteslutande av ekonomiska argument, det vi diskuterar här är ju känslomässiga - dvs det som oftast benämns "körglädje". Skulle jag ta ut en tjänstebil idag skulle det utan tvekan bli en F11 520d - skulle jag helt gå efter hjärtat hade det blivit en F11 535i. Att föredra bensin framför diesel är alltså inte detsamma som att man också köper en bensinare... Lite OT: Jag var i valet och kvalet själv när jag köpte 530:n; trots att jag såg att kalkylerna visade ett klart övertag för en 530d så blev det en 530i. Hjärtat måste vara med, eller som Alfas reklam säger "Utan hjärta är vi bara maskiner" :o) Just därför är jag väldigt förtjust i Ms satsning på M550xd - åtminstone av pressmaterialet att döma har man jobbat för att reducera de negativa effekter man får av att slänga en diesel i fören - som AMS testen visar - för att kunna kombinera det bästa av två världar. Och just detta är vad jag gillar med M - man skulle kunna slänga i en större motor, montera lite fetare däck och så var saken klar. Och bilen skulle säkert sälja bra. Men nu sätter man förarupplevelsen i centrum och har antagligen jobbat för att få till stånd en bil som ger bra feedback och kanske dessutom uppmuntrar till lite småvägskörning. Det ska bli riktigt spännande att få prova denna bil när den väl hittar upp hit till kalla Norden! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Bjersér har en poäng när det gäller V8ans vikt, en 550i är 95kg tyngre än en 535d och den viktökningen ligger i första hand över framhjulen. Av dessa siffror kan man då se att en 550d xDrive snarare har en bättre viktfördelning än en 550i till vilket då kommer alla fördelar med 4-hjulsdrift. Vi ska komma ihåg att många i Sverige aldrig valt BMW om man tvingats till enbart bakhjulsdrift. Man vill inte köra fast i snödrivor eller fastna i hala backar. Skillnaden i körupplevelse för mig är oerhört mycket större om 2 eller 4 hjul driver än om det ligger några procent mer eller mindre av tjänstevikten över framaxeln. Vissa kanske kan uppfatta i körupplevelsen om spolarvätskan är slut eller ej, men i så fall ska man ju även tanka upp till exakt rätt bensinnivå hela tiden så att en full eller tom tank inte ställer till det för en. När det gäller 6-cylindrig gångkultur så håller jag inte med Audis konstruktörer om att man bara ska ha 4 ramlager istället för 7. Redan 1938 då BMW utvecklade den berömda M318-motorn gick BMW från 4 ramlager till fördel för 7 på en 6-cylindrig motor. Om Audi skulle ta ut 740Nm på fyra lager skulle det betyda 185Nm per lager i en högkomprimerad Diesel - inte "gångkultur " enligt min uppfattning. Lägg även till termiska rörelser i toppen på en V6a. När det gäller ljud så har man ansträngt sig enormt att ge M550d xDrive ett riktigt "M-ljud" (vad det innebär är ju högst subjektivt) och jag tror man lyckas extremt bra. Det som alltid blir en besvikelse på en Diesel är ljudet då motorn kallstartas, även på en sexa låter det rått. I och för sig låter de flesta Ferrari/ BMW E60 V 10 osv även de ganska eländigt vid kallstart, men inte som en Diesel. Detta får man leva med, men en motorvärmare lindrar betydligt. Det man kan anföra mot 5-serien om man ska se den som någon "slags rallybil" är givetvis att den är rätt stor. En kommande M350d xDrive eller M135ixDrive blir kanske sportigare, speciellt den senare vilken faktiskt testas just nu i Norrland med rena rallybilar som referens för chassieuppträdande. Givetvis blir den ingen färdig rallybil utan en kompakt familjebil med extrema egenskaper på alla underlag. Slutsatsen angående M550d xDrive blir dock att kunna få en så stor, rymlig, bekväm fyrhjulsdriven, automatväxlad premiumbil som klarar 0-100 på 4,7 sekunder (upp till 70 - 80 hinner knappt en Ferrari med!) att ligga på en landsvägförbrukning på 0,58 och 0,63 blandat är rätt enastående. Sedan är det väl så att de flesta klarar sig med något lite enklare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.