AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
102.131

BMW M550d – ny superdiesel med 381 hk

Sida 8 av 25
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Marin: Poängen är naturligtvis att det fortarande att det är skillnad mellan M550 och M5 chassie och drivlinemässigt. Inte att en 525d är samma sak. Trodde jag du skulle förstå.

-------
//Lövet
84000 euro påsod idag min säljare, kanske iofs var Touringen

/Anders
Grundpris kring 700 000:- för en F10 som det ser ut nu. Har någon jämförelsesiffror för prestanda/förbruknimg/pris för konkurrenterna? Vore kul att höra förslag på vilka dessa skulle kunna vara.

F30 med denna motor, dvs en 350d xDrive, kan beräknas uppvisa 0-100km/h på 4,4sekunder och 0,58liter/mil blandat då den skulle bli ca 180kg lättare.

Troligen kommer inga öppna bilar med denna motor, men annars står de andra modellerna i kö för att erbjuda detta motoralternativ. 6-serien, 4-serien, X4 liksom den snart faceliftade 7-serien ligger mycket nära i tiden liksom kanske till hösten F30/F31.
535d X-drive sedan kostar tydligen idag 531000 kr plus M-sport då 53000 kr vilket gör tillsammans 586.000 kr för "likvärdig" 535d? Räcker 700.000 kr för 550dXM? Påslag på cirka 114.000 kr är ju iofs tillräckligt mycket...

/Anders
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hoppas vi bara att Euro går upp till 9.47 eller att BMW räknar med avrundad Euro på 9.50 - så tar jag hem prisgissningen.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
M550d kommer ju med en hel del godis standard; navigator, panorama, Hifi ljudsystem... så prisskillnaden borde vara rätt stor till en "naken" 535xd...

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tillägg: Tänkte på F11:an i ovanstående inlägg...

----
BMW CS #6212
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
I Tyskland är prisskillnaden 20 700 EUR mellan 535d xDr F10 och M550d xDr F10, dvs ca 186 000 SEK. Inte så mycket om det stämmer att M550d har så mycket godis som standard även när den kommer hit :-)

De svenska bilarna brukar inte vara så välfyllda utrustningsmässigt...
samtidigt är 186tkr en rätt saftig merkostnad för en bil som ändå procentuellt kommer att falla mera än en 535d. Är lite osäker på om jag kommer beställa. Har varit så fantastiskt nöjd med 535d hittills och ska precis registrera min bil i dagarna och risken är uppenbar att jag kommer sakna en hel del utrustning som finns i den som jag antagligen inte kommer speca en ny 550d med pga pristillägget och att man vet att den utrustningen tappar väldigt snabbt i värde.

/Anders
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Anders, förstår din tvekan. Du har ju en kanonfin bil med bra prestanda! Det blir dyrt att kapa den där dryga sekunden 0-100...:-)
Förstår dina argument väl, men om eller när du provkör en M550d xDrive kanske du faller till föga trots allt - vem vet? Jag brukar anföra att om man "överspecar" bilen lite och istället har den kvar länge så blir det ändå inte fullt så dyrt.

Vad har Audi för motsvarighet till M550d xDrive - är inte så inläst på Audi - eller finns det någon annan konkurrent med liknande prestanda?

Kul att BMW betonar att de nya "M perfomance bilarna" har fyrhjulsdrift med "bakhjuksdriftskaraktär", kanske med adress till Audi och dess understyrning - vem vet?

xDrive blir en tung komponent i det nya "M Performance konceptet" i kombination med överladdning där man likt Porsche kan erbjuda "overboost" vid lägre varv för att riktigt utnyttja de drivningsmässiga fördelarna med fyrhjulsdrift utan att sabotera totalförbrukningen. Man kan inte låta bli att fundera över den raka sexans fördelar med 7-lagrad vevaxel i dessa sammanhang. En V6a med endast 4-lagrad vevaxel i kombination med extrema vridmoment vid låga varv skär sig lite i en motorkonstruktörs öron.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
332: Jag kan inte komma på en enda konkurrent, det närmaste Audi har effektmässigt är deras 4.2 TDI (V8) med 340 hk och 800 Nm. Men den motorn finns enbart i Q7 och A8.
Och den motorn kan knappast klassas som en sportig diesel - och dessutom ganska tung.

Deras nya S6a har ungefär samma prestanda, men med en förbrukning på 1l/mil.

Mercedes starkaste diesel är väl 350 Cdi?

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
The bmw m performance automobiles

Om man söker på ovanstående så finns en pressrelease från BMW som förklarar det mesta kring den nya Dieselmotorn - bla hur de tre turboaggregaten samarbetar, hur chassiefilosofin ser ut etc.

750d med motorn har just aviserats.

Många verkar nu vilja ha motorn i just "sin" favoritmodell - sannolikt står F06/ F12/13/ F30 i tur till hösten, men flera kommer med största sannolikhet. X4 (F26) verkar rätt självskriven, själv är jag inte lika övertygad om X1 eller X3, men det är bara en personlig uppfattning. F20/F21 verkar ju en kul idé - många håller tummarna vad det verkar.
Fel tråd, jag vet, men när ni ändå pratar om prestanda och skillnader hit och dit måste jag fråga: BSR-trim. Kan man överhuvudtaget tänka sig att göra det? Siffrorna de anger i hk och nm som resultat på min bil ser ju ganska maffiga ut. Senast jag lät trimma något var min Ciao och det var inte igår...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det hade varit trevligt med en M550D utan x-drive.
Trodde jag skulle sakna 4wd men rwd rules som roligaste bil att köra. Blir inga powerslides på torr asfalt med x-drive.
Ha ha "inga powerslides med x-drive". Jo det känns som ett stort problem! Suck... Hur ska jag klara mig?
Om du åker till ett köpcentrum på natten brukar det finnas ett gäng 18-åringar med trimmade Volvo 740 som sysslar med "Powerslides" - du kanske kan be att få prova?

Skämt åsido förstår jag din ironi.

BMW beskriver väl hur man anpassat xDrive till extrema moment. Istället för att förlita sig till att enbart DCS gör jobbet som på en bakhjulsdriven bil, kommer den otroligt snabba, individuella fördelningen av drivningen mellan de fyra hjulen att kompensera tendenser till såväl under- som överstyrning. Stabilare uppträdande finns knappast, sedan kan man ju alltid diskutera om man verkligen behöver enorma effekter. I vårt klimat är väl argumentet att slippa köra fast dessutom mycket tungt vägande.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...ännu mera vikt i framvagn :/, blir iofs en "dragster" för ren motorvägskörning såklart, men understyrningen blir säkert ett problem för den som vill köra "lite sportigt", men det är väl inte den där bilen gjord för egentligen..

Femman verkar ju vara betydligt större än t.ex min gamla 7:a, så köra s.k. sportigt är väl inte melodin med F10/F11..oavsett vilken dieselmotor man har.

Men kraften blir naturligtvis hyfsat grym..

He,he...kommer ihåg för några år sedan där jag skämtade lite om vad Audi t.ex skulle komma med för att bräcka någon BMW modell vi diskuterade då(kommer inte ihåg vilken) då jag surrade om att trippelturbo skulle vara nästa steg för Audi att installera :)
Nu verkar det bli BMW som kommer först med det...Suck! :/

Mvh Janne.
Spännande jämförelse med ActiveHybrid 5 vilken får betydligt sämre acceleration och högre förbrukning än M550d xDrive.

Som sagt så poängterar BMW att M550d xDrive ska tydligt bevara sin bakhjulsdrivna karaktär, dvs ej understyra, då kraftfördelningen blir optimal mellan de fyra hjulen. Ska bli intressant att prova i vårt klimat!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, visst vill BMW ha kvar sin karaktär i stort, men har man en tung dieselpjäs under huven så blir kontentan att den kommer att understyra åtminstone mer än motsvarande lättare bensinmotor + blir mer "tung i gumpen" vilket inte blir så "sportigt", men så är det ju med de flesta personbilsdieslar kontra likvärdig bensinmotor.
Men visst, kanske BMW´s xDrive gör att man kan "maskera" detta så att det knappt blir märkbart...vet inte.

Trycker man in ett till turboaggregat så torde den monteras någonstans kring motorn ;) och då blir den ytterligare lite tyngre där..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.