|
Sida 5 av 25
|
|
|---|---|
|
332, det vore intressant att höra varifrån du kan sitta på all denna secret info? När tror du att 550d xDrive kommer att börja byggas? F11 framförallt? Är sugen på att göra en beställning även jag. /Anders |
|
|
OK tack 332, hittade siffrorna på nätet nu: Länk Dock är väl jag trög, då jag inte förstår din distinktion :) BMW lär inte sälja en halv miljon biilar under december allena, så årstotalen bör hamna på <1,7 miljoner bilar - inte 2M? (Ursäkta OT, tyckte detta var intressant bara..) |
|
|
AMS jämför M550d xDrive med Alpina D5 Biturbo. Prestande lär bli bättre än D5ans till ungefär samma pris, dvs ca 640 000:-. Man tror blandad förbrukning stannar på 0,59. Vad jag förstår ska den dock ligga något lägre, dvs 0,56. 0-100 ska gå på under 5 sek för sedanen. Effekten 381hk ligger i verkligheten kring 400hk men BMW ligger som ofta lite lågt i effektangivelser. Målet för BMW har sedan länge legat på 0,5 l/mil blandat och 0-100 på 5 sekunder, men dessa är ju cirkavärden. Det är lättare för dessa bilar att komma under 5 sekunder än att komma under 0,5 liter milen. När motorjournalisterna får tag i den kommer man att berömma det oerhörda momentet och accelerationen, men kommer inte ner i uppgivna förbrukningssiffror. Detta beror givetvis på att man accelererat alldeles för ofta för att njuta av kraften. Det går givetvis inte att hela tiden ha en sugande acceleration och ändå komma ner i 0,5 liter milen vilket til loch med kan underskridas om man kör försiktigt! Ska man dock köra så lungt räcker ju en 520d EDE gott och väl så man hamnar i en paradox. Trots detta blir M550d xDrive en riktig drömbil i vårt klimat och i verkligheten (inte på nordslingan) blir det säker möjligt att åka ifrån en riktig M5a om man skulle komma på den tanken. 6-serie Grancoupé går nu att beställa (specningen ligger ute på bimmerpost), men kanske inte som M650d xDrive från början. Den går i tillverkning i vår och mototrutbudet ökar efter semestern som det ser ut. |
|
| BMW anger nu 0-100 för M550d xDrive till 4,7 sekunder (en tiondel snabbare än 550i xDrive). | |
|
Lite data föll bort för M550d xDrive, momentet uppges till 745Nm, priset till drygt 700 000:-. Uppgifter för 6-serie Grancoupé (M650d xDrive) saknas ännu så länge men bör bli i det närmaste identiska med 5-seriens. 6-serien Grancoupé (F06) har just presenterats! I F30 och F34 (när den nu kommer med denna motor) blir accelerationen identisk med M5ans 0-100 på 4,4 sek i kombination med en blandad förbrukning på ca 0,5 lit/mil. |
|
|
Lite mer info om M550d x-drive: Förfinat sportchassi, M Sportpaket ingår, ytterligare sänkt chassi Förfinad styrning Emotionellt avgasljud Något ändrade exteriör/interiördetaljer Euro 6 teknologi, avgasvärden Officiell 26 januari, F11 som förseriebilar Pär |
|
| Och när man varvar ur en diesel så låter det fortfarande som en traktor eller lastbil. Vrid och hk har du i en Scania dragare också. | |
|
beatngu1 Det är väl precis detta ljud som är så underbart ;) Sen det bästa av allt är väl att man enkelt blåser bilar med stora bensin v8:or, till hälften mindre bränsle dessutom :) |
|
|
"Emotionellt avgasljud" - den var bra! Det är bara tyskarna som kan få en sådan sak att låta som en tickbox i en vitrockbeklädd HerrDoktors checklista. Undrar vad det innebär? |
|
|
Här är ett test på Audis variant av emotionellt ljud: Länk //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Jag kan hålla med om att inte ens en sexcylindrig BMW-Diesel låter sofistikerad då den är kall. Redan en motorvärmare gör dock skillnad. Efter en kort stund, då motorn börjar bli varm, tycker jag dieselsexorna från BMW låter mycket trevligt. Om man ska kalla det "emotionellt" är ju subjektivt, men de flesta kan nog njuta av ljudet. Det kommer säkert även syntetiserat ljudval med flera ljudtyper om man nu tycker dett tillför något. När den nya dieselsexan i 550d accelererar med sina 745Nm från låga varv, 4-hjulsdrift och omedelbara gensvar tror jag många kommer att associera ljudet med något ganska enastående. "A party piece" kommer att bli att dra ifån M5or från stillastående. Audin låter trevligt också, men ska man verkligen nöja sig med bara 4 ramlager på en så högkomprimerad, momentstark bil? Motorn kommer aldrig att hålla så bra i längden plus att gångkaraktäristiken aldrig blir densamma som i en rak sexa med 7-lagrad vevaxel. Vill inte hävda att Audin är dålig annars, men är man motorintresserad så har BMW lite mer att komma med. Det verkar inte som Audin kommer att hänga med 550d vare sig acceleration eller förbrukning heller. Det dock ingen slump att BMW väljer xDrive för dessa momentstarka bilar. |
|
|
Självklart är det BMW som har övertaget bilarna emellan. Jag tror inte Audi har överdrivit sina prestanda siffror. Min egen bil klarar 0-100 på 4,84s med två förare och start med lanuchkontroll vilket är ett par tiondelar snabbare än fabrikssifforna. Den bil jag gärna skulle vilja ha är en 350xd touring, lite lätt masserad med sisådär 430-450 hk och ca850 nm. det skulle vara mumma för däckkontot:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| fasen , den lät ju riktigt trevligt, Audin | |
|
Håller med HFR, den låter riktigt trevlig. Hoppas BMW åstadkommer något liknanade med M550d-modellen och även den vanliga 535d:an skulle behöva ett lite mulligare ljud. /Janne |
|
|
någon som har mera fakta om när det går att beställa M550d? Priser? /Anders |
|
|
Den uppgift jag fått idag är 753.000 då ingår Sportpaket, M-dubbeleker 351, Instegslister M550d logo, Aut. 8-vxl sportlåda, Avgasutblås dubbla lozengeformade, Elektrisk sätesjust. med minne, Klimaautomatik 4 zons, Ambient light, Bluetooth professional, Xenon, plus lite annat lull-lull interiört, exteriört. Sammantaget värt ca 110.000, marsproduktion F11 resp. F10. HEA bilar till utvalda återförsäljare F11 produktion februari, Dimljus utgår på denna modell, vet inte varför kanske luftintag, möjligt att lägga till 20" hjul 435M. Officiell premiär 26 januari Pär |
|
| Fick du veta något om vad det är för stolar samt klädsel? Är det ställbar fjädring som m5an/Stefan | |
| Fick du veta något om vad det är för stolar samt klädsel? Är det ställbar fjädring som m5an/Stefan | |
|
Sportstolar elman. men med minne, tyg klädsel som i standard M-sportpkt. dvs tyg Alcantara grey/shadow, sidoluftintag ferricgrå dekorinlägg, vad det nu är för något ? Ca 120.000 mer än motsvarande utrustad 535dx ! Har kvar att bestämma färg, vit, silver, Imperial blue met. Pär |
|
|
tack för bra info Necesse. Menar du 120 tkr mera i princip för motorn? Låter lite mycket. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.