|
Sida 4 av 25
|
|
|---|---|
Verdi |
När kommer F31? Till hösten? |
| 332: kul om det stämmer att trycket är stort på F30. Jag var inne hos en Stockholmssäljare för ett par veckor sedan och han vittnade om att det har varit en mycket lugn höst överlag för försäljningen. | |
| @DLC: "Min" BMW-handlare håller med din. Otroligt lugn (oroligt lugn kanske..) höst med i princip inga förhandsbeställningar alls på varken F20 eller F30. | |
|
550d gällde svenska beställningar medan F30-informationen förmodligen avsåg den globala efterfrågan vilken då avgör hur snabbt vissa motorer introduceras i olika modeller. F31 lär komma till hösten. Om det blir en "340d" eller en" 350d" återstår dock att se. Många BMW-handlare har en ansenlig mängd (ca 10-20 st per handlare) saabägare som står och väntar på att få ett inbytespris på sin Saab. Något som knappast går idag. Alternativet blir i så fall att slänga iväg Saaben till halva listpriset vilket kan medföra en förlust på flera hundra tusen kronor! |
|
| Vet att Saab varit portad som inbytesbil hos flera BMW handlare sedan farsen började 2009, dvs snart 3 år sedan. Dessutom är ju 90% av deras kunder (eller rättare sagt var) företag alt leasingbolag. | |
Verdi |
332, Känns som att du hittar på lite också... :-) Sen kan man väl sälja sin Saab till en vimpelhandlare eller privat utan att "förlora flera hundra tusen"? |
| Säljaren jag talade med var ganska dramatisk och uttryckte sig ungefär som att det är dött på marknaden för tillfället, vilket är oroväckande med tanke på att Sverige är ett av få länder i Europa som fortfarande går relativt bra. Fast det är kanske bara en tidsfråga innan vi dras in mer i skuldhärvan i Eu, exportkänsliga som vi är. | |
|
Det säljs fler bilar nu än under motsvarande period förra året iaf, enl: Länk |
|
|
Låter märkligt, de handlare jag talat med säljer bra säger de, men det är väl samma besked oavsett. Dock så lär väl demobilar och annat stå lite längre eftersom det i första hand är privatpersoner som köper sådana. Leasingbrukarna är väl mindre känsliga för konjunkturer. |
|
|
"försäljningen" i november är registreringsstatistik, dvs bilar som till stor del har ordertecknats dessförinnan. Många bilar har leveranstider på iaf 2-4 månader, vilket innebär att flertalet bilar är "sålda" under början av hösten. Det som "säljs" idag registreras till stor del med början februari-mars 2012, DÅ kan vi säga vart bilförsäljningen är på väg, ännu är det för tidigt att säga. Nu är det ORDERläget som är intressant och där har ju ordertecknandet redan gått ner rejält på privatmarknaden och på företagsmarknaden är man som sagt mindre känslig och där har det ännu inte märkts i samma utsträckning. Tråden börjar dock tappa lite av huvudämnet M550d och jag tycker det är intressant att vi håller den till det ämnet. Är det någon som fått några priser? Den som ordertecknade ex. vis? minns ej vem det var... /Anders |
|
|
Har tyvärr inte hört några priser på 550d xDrive, de som tecknar nu bryr sig nog inte om priset vad det verkar. Broschyr samt priser borde komma på nyåret. Vissa inväntar troligen F30 med samma motor, men här finns inga datum klara. Mycket spännande bil annars. 520d EDE förefaller ta ett allt större utrymme i den andra delen av skalan, kanske detta är tecken på konjunkturen! En inbromsning av markaden är inte oväntad. BMW globalt är nu uppe i en tillverkningstakt på ca 2 milj bilar per år vilket är rekord. Verdi: nej jag hittar inte på Saabs djupa kris, förhandlar just nu å äldre släktings räkning att byta in en nyare 9-5 mot en BMW X1. Har ringt runt flera BMW-handlare som alla säger att de "antingen ej kan värdera bilen" eller "måste tyvärr ge ett skambud pga rådanade marknadsläge"! Om du med "vimpelhandlare" avser småhandlare av begagnat i blygsamma lokaler tror jag inte att dessa visar någon överdriven generositet när det gäller nedlagda saabmodeller idag! Det urholkar intresset kring en annars intressant tråd om man opåkallat beskyller varandra för lögnaktighet! |
|
|
Dum fråga kanske, går det överhuvudtaget att beställa en bilmodell som: 1. Inte är lanserad än 2. Det inte finns priser på? |
|
Verdi |
332, Nej då, du har säkert rätt. Varför säljer ni inte Saaben på blocket då? |
|
Bimmernerd: På sätt och vis Ja. Du kan förbeställa så att när funktionen öppnas i systemet kommer din order in tidigare än de som exempelvis kommer in samma dag i hallen och hojtar om en beställning. Så gjorde jag när jag beställde en Alfa 156 i 1997 - bilen hade vid tillfället ingen lanseringsdag i Sverige och heller inget pris. Men min bil var en av de 10 som kom i första laddningen i februari 1998 :o) ---- BMW CS #6212 |
|
| 332; du får ursäkta om jag också kommer med en något tvivlande fråga, men...."2 milj bilar per år"? De passerade ju EN miljon bara för ett par år sedan? Fantastiskt bra isf! (Räknas alla brands in då, inkl Mini?) | |
|
Lite info från Auto Motor und Sport Länk Priser: 70.950 Euro för Sedan 74.350 Euro för Touring |
|
| Jag kan inte tyska men det ser ut som priserna gäller Alpinas modeller? | |
|
Jag har dock väldigt svårt att tro att "många" Saab ägare helt plötsligt står i kö för att byta in dem till BMW's, varför köpte de inte BMW's från början i sådana fall, känns inte som SAAB åkaren är den typiska BMW köparen..... Dock bara egna tankar.... |
|
|
Bimmernerd, du har rätt. Det gäller Alpinas modeller. Skickade iväg länken innan jag läst tillräckligt nogrant. |
|
|
Sani: BMW Group har sålt en bit över 1,5 miljoner bilar på 11 månader. Med nuvarande tillverkningstakt är man uppe på 2 miljoner bilar per år. Tillverkningstakten är för alla märken den som man får på årsbasis om nuvarande takt inte ökar eller minskar. Detta är inte att förväxla med att man tillverkat en viss volym på 12 månader. Henke 77: Jag har ingen aning om vart saabägarna vänder sig nu när Saab inte tillverkas. De BMW-handlare jag talat med är mycket ledsna över att inte kunna göra affär med saabinbyten, men man är bla rädd för att lämna begagnatgaranti då det inte alltid finns delar sedan underleverantörerna försvunnit. Saabarna påstås heller inte vara lättsålda vilket är fullt naturligt. Värdeminskningen blir ofta katastrofal. Saabintresset på bocket verkar minst sagt svalt! När det gäller det som denna tråd handlar om, 550d xDrive så kommer denna motor först även på X5, X6, 650d xDrive (även på F06 Grancoupé), faceliftade 7-serien samt 5 GT, dvs på alla större modeller. Spännande blir det att se när F 30, X 4 och 2-serien får den. X 1 och X 3 verkar osäkra liksom 1-serien, men man vet ju aldrig. Man ska ju även komma ihåg att nya bensinsexor närmar sig. Dessa blir minst lika avancerade! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.