AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
102.156

BMW M550d – ny superdiesel med 381 hk

Sida 20 av 25
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
332 - jag har själv bankörningslicens och skulle aldrig ta en banbil utanför en bana. En M5:a är i jämförelse med en preparerad bil som en mjukt fjädrad Renault från 70-talet.

Men även om man tar en tur på bana lite då och då med sin massproducerade normalbil, är det ju trots allt på lands- och motorvägar man fördriver mestadels av biltiden - utom för de stackars satar som sitter i köer hela dagarna; frid över dem - så jag tror att detta nya sub-brand kan vara framtidens melodi - och jag som egentligen inte ens gillar diesel! :o)

----
BMW CS #6212
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Narv: Jodå, men även en Porsche 911 GT3 är som en svampig Volvo 740 i jämförelse med en riktig banbil. Jag tror man kan ha väldigt roligt med en M5 också. Men en 550XD känns ju helt malplacerad på bana.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Narvselius, ja förnuftig på det sättet att den känns mer "prisvärd" än M5, more Bang for the Buck :-)

Om man nu kan prata om prisvärd när det gäller bil för 800 tkr.

Det ska bli intressant att läsa om M550d i AMS eller TV, när de rackar ner på vikten och fyrhjulsdriften ;-) Precis som en motsvarande Audi skulle vara en lättviktare i jämförelse...haha!
Narvselius - Ja du förstår vad jag menade med skillnaden mellan en mycket snabb gatbil och en banracingbil - en helt annan värld. Min poäng var att belysa hur kompetent än M5 är så är den långt från en banracingbil, men det tror jag de allra flesta förstår. Jag vill dock inte möta människor som vill testa gränserna för en M5 på allmän väg , därför är väl bankörning ett kul alternativ, man lär sig en hel del om sig själv (ödmjukhe och självkritik) och även mycket om bilen. Däckskontot lär dock bli bli dyrt om an ska köra längre sträckor på bana - kanske värt att lägga på andra däck just då man kör på bana, standarddäcken blir väldigt varma och mjuka efter några varv och kanske lite farliga.

M550d xDrive kanske även den blir kul på bana - har bara kört den på vägen. Då den väger ungefär lika mycket som M5 och har högre effekt upp till drygt 4000 varv så kan det bli en kul jämförelse vilken många säkert kommer att göra.

Som sagt båda är fantastiskt fina bilar om än lite stora för mig personligen. Många är nu lite otåliga inför nya M3 samt den möjliga M350d xDrive samt M150d xDrive osv.
Tror jag bokar en i morgon. Tror jag tar alpinvit vad tycker ni????
Köp en vit så köper jag den av dig om 2 år. : )
Har du bestämt dig för utrustning? Fick du någon leveransvecka angiven? Lycka till!
adaptive drive
elv ratt
larm
drag
backkamera
takrails shadow line
bagagepaket
auto avbl speglar
komfortstol
skinn svart
skidsäck
pdc
kupevärmare
navi pro
hud
hifi pro
musikgrässnitt smartphones
blåtand pro samt usb
apps
internet
utökat instr
tonade rutor
speed limitsätesvärme bak
extra 12v uttag
aktiv farthållare????????
sen ingår ju lite smått o gott
har jag det nödvändigaste tror ni
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Inget M-pkt??!
Lite konstigt med shadow line som är med, railsen är det inte shadow line på sa säljaren. konstigt tycker jag??
skrev speed limit ihop med sätesvärme bak sorry
Är standard
Ser ju komplett ut, men aktiv farthållare är ju absolut värt att ta med, har haft det på flera BMW i många år nu.
automatisk bakluckeöppning om det är en Touring 4 zons klima

/Anders
Bagageöppning samt 4 zons klima är standard
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Comfort access i kombination med elbaklucka, då får du "fotviftsöppning" vilket fungerar fint.

4-zons klima (men det är väl standard?)

Ambient light (standard?) annars snyggt och det krävs för comfort access.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Aktiv farthållare, hur bra funkar det på vintern med saltslask som geggar igen
sensorerna ??

Annars verkar den vara rätt OK. Fälgar 20" ?
Hur ser det ut med vit och Ferric Gray på fälgarna ?

/Janne
Tycker det är dyrt för fotviftningen. Ambient light ska va standard.
Den aktiva farthållaren har aldrig givit några problem pga smuts eller slask på våra bilar. Den använder en så kort våglängd att den penetrerar extremt väl.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Comfort access är dyrt MEN det är också väldigt skönt. Har kört en hel del i en BMW med elbaklucka men utan comfort access och saknar det faktiskt, det är stark vanebildande . Underskatta inte fotviften, den ökar nyttan av elbaklucka med 100% för när behöver du elbaklucka egentligen? När du har händerna fulla med t.ex. matkassar och du behöva fiska upp nyckeln ur fickan är inte det lättaste och då ställer du ner kassarna på marken ändå.

Jag hade prioriterat CA framför Internet, USB (kör Spotify via BT) och mysikgränssnitt för smartphones, de kostar ju dryga 5 K tillsammans och då saknas bara 3 till CA. Men det är jag det... :-)
visst är det skönt med Comfort access, jag har det på min 535d, men när kom fotviftet? Det verkar inte finnas på min kärra. Har ju även automatisk bakluckeöppning. Kom den från 2012? Men blir en kanonfin bil Stefan. Vad blir bruttopriset?

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.