AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
102.166

BMW M550d – ny superdiesel med 381 hk

Sida 19 av 25
Har denna vecka träffat två personer i helt olika sammanhang vilka båda beställt M550d xDrive, en ren slump givetvis då bilen ändå kommer att vara relativt ovanlig. Ingendera har ännu fått något leveransdatum - någon här som blivit lovad sin bil till ett visst datum?

Lite kul även att båda kör Audi idag. Jag tillhör dock inte dem som vill klaga på Audi även om jag föredrar BMW.
De
58
Deeds
118dA F20 M-sport Vit -13
320CI Cab M-sport Emolaröd II -05
Senast vecka 24 är det enda jag har hört.. Lite luddigt faktiskt.
Spännande att Top Gear inte upplever någon negativ styrpåverkan av xDrive utan bilen känns bakhjulsdriven (till skillnad från Audi Quattro) i positiv bemärkelse. Min subjektiva upplevelse blev att den kändes något lättare i styrningen än M5, men man kunde ju annars ha misstänkt det motsatta. M5 är ju lite understyrd då man går in i kurvan och överstyrd (hur mycket beror ju på högerfoten) då man går ut. xDrive hos M550d kompenserar bort båda dessa fenomen i stor utsträckning (utan hjälp av DSC) så den känns väldigt neutral och balanserad. Ruskigt snabb ut ur kurvan med det enorma momentet och det är nog bara extrema superbilar av typ Veyron som erbjuder ännu mer i denna situation.

Vid 100km/h ligger varvet om jag såg rätt på 1500, precis där det stora turboaggregatet går in, och det är inte att ta miste på! Top Gear tjatade på BMW att göra en bakhjulsdriven 550d, men man sa bestämt nej till detta. Momentet gör att med enbart bakhjulsdrift så skulle den bli väldigt orolig (den påstås informellt ge 800Nm från 2000varv), redan på M5 med lägre moment blinkar antispinnlampan ofta.

Kommande 550i xDrive med 650Nm och 450hk blir ju ett intressant alternativ för den som inte vill kosta på sig en M5.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det var ju en rejäl känga mot A6 också :). Litar mer på To Gear avseende A6:ans understyrdhet än svenska tidningars hyllningar.
332,
"redan på M5 med lägre moment blinkar antispinnlampan ofta."

Fast M5 kan prestera högre moment på hjulen tack vare sin högre effekt i kombination med lägre utväxling....

Med hur mycket vikt bidrar fyrhjulsdriften på en M550d xDrive?

mvh/ Anders
Javisst, allt ska ju ut genom bakhjulen på M5 istället för att portioneras ut via alla fyra hjulen so på M550d xDrive.

xDrive lär väga ca 70kg av vilket det mesta hamnar på framhjulen, något som borde göra den mer understyrd än M5. xDrive kompenserar dock bort detta genom sin ytterst snabba och mångsidiga kraftfördelning. Något som märks tydligt då man kör bilen. Att, som jag sa, M550d xDrive kändes lite mer lättstyrd innebär ju i sig inte att den är mindre understyrd i sig (jag uttryckte mig kanske llite oklart), men subjektivt tyckte jag att den gav ett lite mindre styrmostånd än M5. Till detta kommer att den mer objektivt är minndre understyrd än M5 när man går in i en kurva, samt ger en mindre lastväxlingsreaktion.

När det gäller Audi uppfattar jag alla jag provat, i likhet med Top Gear, att de är betydligt mer understyrda än någon BMW. Audi är väldigt högfartsstabila, men "snubblar" lite över sig själva när man kör nerför i tvära kurvor, vilket BMW inte gör. Åter vill jag understryka att jag inte tycker Audi är en dålig bil, men den representerar en lite annan konstruktionsfilosofi som de flesta känner till.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Intressant att folk fortfarande tittar på motorns vridmoment, det är irrelevant om man vill ha reda på om hjulen spinner eller inte, precis som AKN påpekar. :)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
De nya systemen Audi erbjuder till toppmodellerna är ljusår bättre i förhållande till tidigare modeller som hade en mer påtaglig understyrning. Nu när jag kört en hel del Audi och i bland växlar över till BMW så märker i alla fall att Audi har kommit i kapp vad gäller styrkänslan och med minimal tendens till understyrning. Mycket har att göra med vilken modell och motor man testar.
Nu har jag inte provkört vare sig M5an eller 550d , så där kan jag inte kommentera.
Det ska i alla fall bli spännande att få provköra M550d för motorns skull. En M350d touring med xDrive vore mumma:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Det är ju i och för sig riktigt, men "vridmomentsförklaringen" är BMWs egen i jämförelsen.

Intressant är dock att mellan 2000 varv och 4000 varv lämnar M550d xDrive även mer effekt än M5 vilken sedan "drar ifrån" från 4500 varv då M550d xDrive ju inte varvar så mycket mer än så av lätt insedda skäl. Intervallet 2000 till 3000 varv är ju dock det kanske mest relevanta vid "normal" användning.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Undrar hur stor skillnad det är i utväxling på ettan?
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Jag tycker det är fascinerande att två olika s k professionella biltestare kritiserar den elektriska styrningen i M550d och M5. Detta med tanke på att dessa modeller har hydraulisk styrning...Har de så dålig koll? Amatörer...:-(
"normal användning"

4000rpm är ett mycket högt vartal på en diesel medan det är mellanvarv på en M5. Sanningen är väl den att M5 har ett mycket större användbart vartalsområde vid just "normal användning".

mvh/ Anders
Jag använde citattecken just för att det kanske finns ett visst tolkningsutrymme för vad som är normalt för M5. Tanken med den är ju dock, med hjälp av överladdning, att i större omfattning inte vara så beorende höga varvtal som den tidigare V10-motorn. Även om den senare på många sätt är ett mästerverk, så kommer ju bevisligen just överladdningen att minska förbrukningen då man minskar användningen av höga varvtal, hur trevliga de än kan vara i mångas smak. Man ska ju även komma ihåg att smörjningen vid extremt höga varvtal och kolvhastigheter knappast imponerar.

M550d- motorn är ju ytterligare ett steg i denna riktning vilket gör att den faktiskt går att köra enormt snålt. Vid 100km/h har jag för mig att den varvade 1500 varv och gav en momentan förbrukning på 0.46 - 0,48lit/mil! Så lågt kommer man nog aldrig under mer normal landsvägskörning, men det avslöjar ändå motorns potential. Sedan kan man ju ifrågasätta varför man ska kosta på sig en M550d xDrive för att ägna sig åt extrem snålkörning, accelerationen kan ju då knappast utnyttjas alls så det hela blir ju lite akademiskt. Detta gäller givetvis även jämförelsen M550d xDrive/M5! Båda helt otroliga konstruktioner även om de förblir ouppnåeliga och onödiga för de flesta!
Någon som har koll på fjädringen. Är den ställbar? kan man välja ställbara stötdämpare eller måste man välja adaptiv drive. Vad händer med höjden vid dom olika paketen?
Välj till "Adaptive Drive" vilken gör rätt stor skillnad. Höjden går ej att ställa in.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Nu går det att bygga sin egen f10 M550D på bmw.se :-)

Om man väljer adaptive drive blir den högre då? hur hård år den som ingår i m sport paketet. Någon som vet?
Bilen ska inte bli högre, pga xDrive finns det bara (vad jag vet) bara en höjd.

Utan "adaptive drive" blir den onödigt hård i min smak, välj "Aadaptive drive" vilken i kombination med "Driving Experience Control" (standard) ger fullkontroll av aktiva krängningshämmare + dämpare + gasrespons + växlingskaraktäristik + styrrespons.

Vägljudet blir lite lägre än hos M5 enligt min mening så allt sammantaget ger M550d xDrive en lite bättre komfortmöjlighet i kombination med inställningsmöjlighet upp till M5ans sportighet + 4-hjulsdrift.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... kanske kan man säga att M550xd är en "förnuftig M5:a"...? (stack ut huvudet rejält här, tror jag!)

----
BMW CS #6212
BMW själva lever i tron att bilarna vänder sig till olika kundkategorier, men visst en viss konkurrens är väl inte otänkbar. Det handlar om både ekonomi och psykologi - dessa bilar är ju lite extrema. M5 lämpar sig väl mest för dem som vill ta ut sin bil på bana lite då och då. M550d xDrive är ju mer praktisk och ekonomisk, men ger kanske lite mindre "racingkänsla". Man ska dock komma ihåg för dem som aldrig kört en riktig banracingbil att detta är en hel annan värld på gott och ont, man skulle, även om det vore möjligt, aldrig åka långt i en sådan.

Jag kan också känna att tex en M350d xDrive vore en mer optimal storlek om man önskar sportighet, men då tappar man ju lite utrymme. Panameran är mycket fin tex, men känns ännu större än M5. Avståndet till 911 är enormt om nu någon trodde något annat.

En M450d xDrive Gran Coupé låter kul annars, liksom en M250d xDrive Coupé osv osv!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.