|
Sida 18 av 25
|
|
|---|---|
|
Nu är den beställd! Det blev speccen som finns tidigare i tråden men med ett tillägg av läderklädd instrumentpanel. Kommer bli en kanonkul bil! Leveransen däremot va lite luddig. Inget direkt levdatum utan ett -"Senast v24" Men ska bli hur kul som helst att testa detta monster! Extra kul är det då hans nuvarande firmabil, en F11 530d xDrive med riklig utrustning får jag ärva. Min 320d byts in då man inte förlorar lika mycket pengar på att byta in den än att byta in 530´n Jag ser verkligten fram emot att bli F11-ägare! Jag älskar verkligen den bilen! Blir att åka till KDR (Karlstad Racing) i sommar och testa maskinen, m550d då såklart, på strippen :D MVH Tobias |
|
| Fantastiskt positiv test av Autocar, de verkar helsålda på bilen. Ska bli kul att prova den i april. :) | |
|
Dessvärre är väl autocar ingen höjdare som testare, det är ju bara att ser hur dåligt de kör bilen i fråga. Kollar man in hemsidan verkar de vara en konkurrent till skvallertidningen autobild.' |
|
|
Jhellstrom: du verkar blanda ihop Sport Auto och Autocar. Sistnämnda har inte släppt nån video vad Jag vet. Sen ger Jag inte så mycket för Greg Gable sina skrivelser, man lär sig tolka dem. Å andra sidan är autocar en av medialandskapets äldsta biltidningar som jag fortfarande respekterar... Sen kan man ha åsikter om hur man växlade i sport autos video, samtidigt var det ju kul att se att den går att varva sådär, kan vara trevlig vid avancerad kurvtagning att slippa växla upp. Och tills nån mer har kört den så vet vi inte hur "fel"det är att varva ur... Kanske kvittar och då är det roligare... Testföraren har för övrigt ok meriter i motorsport och har bl.a. kört 5st deltaganden i nordschleifes 24h.... ingen nolla direkt... |
|
| ( telefonen ihärdar med att stava jag med en stor J - sorry) | |
|
Någon som läst detta test från Edmunds Insideline? Länk De klagar inte på mycket...men gillar inte den elektriska styrningen! "In fact, the only serious criticism that can be leveled at it is the same one the M5 has attracted: There's just not enough direct or progressive feeling in its electric steering system." M550d har väl hydraulisk styrning vad jag vet...? |
|
| Bimmer; ja, men de jämför mot M5 som andra testare. Det vore ju märkligt om M5 med enbart bakhjulsdrift och ett par hundra tusen kronor till hade bättre styrkänsla, även om det gnällts på den med. | |
| Men M5 F10 har ju inte heller elektrisk styrning... | |
|
Javisst, M550d xDrive har "samma" hydraliska styrning med "servotronic" såvitt jag vet. Har kört både nya M5an samt M550d xDrive, men bara i lägre farter på "vanlig väg" med mötande traffik så mina erfarenheter är rätt begränsade ännu så länge. M550d xDrive hade en lättare styrkänsla om jag minns rätt, men då bilarna inte kördes vid samma tillfälle kan jag ta fel. M550d xDrive hade 245/40 19" fram medan M5 hade 265/40 19", men dessa 20 mm spelade nog mindre roll. Tyckte nog den förra var lite mer kommunikativ, men man måste testa med olika däck på olika underlag. Någon vaghet kring mittläget minns jag inte trots att jag var uppmärksam på detta fenomen. "Problemet" är nog snarare att en 2-tonsbil inte svänger lika reptilsnabbt som en liten sportbil hur man än gör. Ljudmässigt låter ju bilarna lite olika, M5 går lite rått då den är kall, men M550d xDrive har givetvis ett dieselljud, om än mycket avlägset, då den är kall. Vid körning hörs dock ingenting av dieselljud, bara ett fantastiskt "M-ljud" om uttrycket ursäktas. Accelerationen hos båda är lätt skrämmande, M5 låter däcken "gnälla" en hel del, vilket M550d xDrive inte gjorde vad jag kunde höra. Varva upp den senare till 2000varv och släpp bromsen så tror man att man blivit påkörd bakifrån! M5an måste bli efter de första 70 - 80m gissar jag! Man märker inget av att det är tre turboaggregat, bara en fruktansvärd kraft. M5 känns mer att den lever på gränsen, medan M550d xDrive känns mer stabil och "odramatisk" om man nu kan säga så när man tycker ha lämnat verkligheten lite i backspegeln. Motorn är extremt kompetent, men chassiet är även det helt suveränt. I vissa snabba bilar av enklare härkomst liknar drivlinan ofta ett vilddjur som jagar sitt offer (chassiet!), men här tycks chassiet hela tiden svara "jag kan ännu mer"! Mitt råd blir TA DET LUNGT! Hur bra bilarna än är så är de inte avsedda för nybörjare! |
|
|
Nikeman och Groggyfroggy: Ni tycks totalt ha missat poängen med mitt inlägg. :) Jag menade givetvis att max effekt vid 3000 rpm är inget som hör hemma i en personbil och snarast kan jämföras med en traktor el dyl. Att sedan moderna (dvs stora!!!) traktorer har max effekt vid samma varvtal som lastbilar och att detta är runt 2000rpm hör ju egentligen inte till saken då det är en helt annat lastprofil på dessa maskiner. I en personbil är maxeffekten bara något man har i reserv och inget som normalt sett används under långa perioder, dvs det gör inget om man kompromissar med den specifika verkningsgraden vid effektmax då det överlägset dominerande lastfallet är dellast, därför blir motorerna mindre men kan varvas vid behov. På jordbruksmaskiner är det precis tvärtom och därför ser motorerna ut som dom gör, stora lågvarviga och med maximal specifik verkningsgrad även vid höga effekter. |
|
| Det verkar som att den ska varvas till ca 4600 rpm (ungefär!) mellan växlingarna för att få maximal acc, om man tittar på effektkurvan, rätt högt ändå för en diesel!! | |
|
Länk Lite mer information på länken ovan för er som är intresserade av BMWs teknik. Gjuttekniken är lite speciell bland annat, livslängden på motorn påstås bli extremt bra. Ju mer man ser detta, desto mer förstår man hur dyr tekniken varit att utveckla vilket tyder alltmer på att motorn kommer i maximalt antal modeller. Jag glömde att tillägga att avgassystemet lär ha utvecklats av Eberspächer Gmbh. |
|
|
Bimmerpost har också testat M550d, värt att notera är att de upplever att den hydrauliska styrningen är att föredra framför den elektriska. Länk Jag såg f ö att det verkar som Storbritannien får klara sig utan denna bil, lite märkligt kan man tycka... |
|
|
Länk Ännu fler video idag, se länk! Det ska även komma en video som visar hur DSC, M5s aktiva M diff., samt xDrive hanterar balansen mellan över- och understyrning under olika förhållanden. Vid xDrive spelar DSC en mer underordnad roll då en mycket snabb kraftfördelning mellan alla 4 drivande hjul utnyttjas. Föraren behöver inte alls korrigera på samma sätt utan kan mer aktivt fokusera på alla andra aspekter på körningen. Man kanske bör påminna om att fysikens lagar ändå gäller och det är ingen superkompakt bil det handlar om. |
|
Karl-Hilding |
När man läser alla översvallande artiklar, tester osv om BMW.s nya etta, nya trea, nya femma och inte minst dieselalternativen så bör opposionen Mercedes, Audi, Lexus och kölvattnet Volvo få stora darren. Volvos nya V40/50 får visserligen bra kritik i svensk press... Kommer ihåg när nya BMW E34 kom och alla skribenter slickade sig om munnen. Jag for iväg och skulle provköra en 525 (170hk) men fick nöjet att ratta en 535 (211hk). På kvällen när den största upphetsningen lagt sig så hade jag bestämt mig. Det får bli en E34. Körde 9000T16 då. Vi skulle förhandla tjänstebilar. Ville så klart att det skulle vara 535 alt 530 men dessa landade då 1989 på 325-350´ Det fick bli 525 (tjänstebil) en gyllene medelväg. Sedan dess har det bara blivit BMW. |
| Smidigt med produkter som säljer sig själva. :) | |
|
Nja, även om det går bra just nu så har ju BMW fått anstränga sig lite för att nå hit. Konkurrenterna är dock lätt förtvivlade över denna nya motor då de inte kommer att ha något motvapen, en V6a lär inte gå att göra så här med i första taget. (Jfr gjutteknik, tätnignar, ramlager och turboteknologi). BMW upplever nu ett "förväntanstryck" att alla modeller ska få denna motor, men det kommer att ta lite tid. Det vore dock obegåvat om man inte så snabbt som möjligt fick ut motorn i många modeller då konkurrenter som sagt saknas. En M450d xDrive Gran Coupé låter till exempel intressant. USA gillar inte dieselmotorer och där struntar man nog konstigt nog i den här motorn. Man tror att xDrive inte fungerar ihop med högerstyrning, men jag tror nog det handlar om att turboaggregaten är i vägen för rattstången, rätta mig om jag har fel. |
|
|
Vad sitter det för däck på bilen original? Det är alltså MÄRKET jag undrar, dimensionen vet jag. |
|
|
Bimmernerd: Storbrittanien har inga BMW F1x med X-drive. Det har med att de har ratten på fel sida att göra så Xdrive ryms inte. Karl-Hilding: Jag vågar då inte påstå att BMW vinner "alla" tester. Sist i svenska bmw tidningen ams vann Audi A6 Q över 530DX. Vidare har V60 vunnit över e91 i tyska tidningar. |
|
| Jhellstrom: det förklarar ju saken, kanske svårt att modifiera xDrive för att passa så pass få marknader. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.