AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
102.121

BMW M550d – ny superdiesel med 381 hk

Sida 16 av 25
Verdi
jhellstrom,
Njae. Jag är IT-konsult inom systemutveckling. Jag fick 5000:- i lönelyft när jag flyttade från Gävle till Uppsala för 4 år sen. Hade nog kunnat få ytterligare 5 om jag flyttat till Stockholm. Lärare ligger också högre i Stockholm, liksom poliser och de flesta andra yrkesgrupper.

Men det uppväger ju inte boendekostnaden ändå...

Tror ändå inte det är vanliga löntagare som skaffar en bil för en miljon. Oavsett var de bor.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Någon nämnde vad kommer Audi att kunna konkurrera med, jag tror det kan bli aktuellt med en snålare och uppdaterad v8d i A6an. Den som redan sitter i A8an är fenomenal, vilket kraftpaket.

//Stefan

Mina bilar:Länk
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Verdi: Som jag precis sa, det finns särskilda arb uppg som har högre lön i sthlm, men "gemene man" har samma eller lägre. Se nedan, ta bort de med högst lön, dvs över 50.000 så har stockholmarna lägre lön än i västra sverige inom itbranschen:

Länk
Länk

Ta vvs-montörerna, där ligger sthlm betydligt lägre än malmö:
Länk

Maskinförare. samma sak:
Länk

Inte ens arbetsledarena har bättre än i övriga landet:
Länk

Jag vet inte om ni lurar er själva eller vad som är fel. Men myten att "alla" har mer i sthlm med jämförbart jobb anser jag vara ihjälslagen iom detta.

jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja, om Audi knökar ner sin V8 4.2 TDI i A6 med sin förmodade lättare vikt och bättre 4x4 system så får man nog överse med de usla verkstäderna. Blir den då billigare än M550D så blir det nog tråkigt i München :)
Styrkan med M550d xDrive är enligt min mening att den INTE har en stor diesel-V8 (med 2 st färre ramlager). BMW övergav diesel-V8an då den inte kunde konkurrera förbrukningsmässigt. Jag tror BMW gjort helt rätt med den nya motorn.

När det gäller relationen till M5, vilken sannolikt kommer att diskuteras och testas i oändlighet, så är ju 4-hjulsdriften på M550d xDrive ej att förglömma i vårt klimat. Hur fin M5 än är, så i vinterväglag är den helt bortkastad. Man fastnar allt för lätt i snövallar och hur ska man använda 560hk genom bakhjulen i halkan? Visst, man kan köra varsamt och spara på accelerationen till sommaren eller ställa M5an och köra något enklare på vintern, men det är en bättre helhetslösning för många med en M550d xDrive.

När det gäller att ha en BMW länge tycker jag personligen inte att man behöver känna sig alltför stigmatiserad i en 10 år gammal bil som jag tog upp tidigare. En fullutrustad E39 540i står sig väldigt gott i jämförelse med nyare (även dyra!) bilar.
Verdi
jhellstrom,
Jag ser att både medianlönen och medellönen ligger 4-5 tusen högre i Sthlm. Du kan ju inte räkna bort de som ligger högst bara sådär.

Jag bor som sagt inte i Stockholm och har inga planer på det. Livet är för kort för att köa bort. :)

De yrkesgrupper du räknar upp köper inga bilar i miljonklassen ändå.
Angående modell beteckningar är den grymmaste modell beteckningen Mercedes GL/ML 420 CDI 4-Matic :D
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Marg: på MB språk för en 1.6L 3 cylindrig diesel eller?
Som ni andra (dem flesta iallafall) blir man förstås sugen på en M550d, kombinationen av familjebil, prestanda och förbrukning lockar!

Frågorna jag har är om det går att köpa en M550d utan massa extrautrustning. Går den att sälja sedan?

Vad skulle man gissa att värdeminskningen är per år(för en snikversion)?
Nypris 774.000
Efter 1 år/1500 mil 550.000
Efter 2 år/3000 mil 450.000
Efter 3 år/4500 mil 375.000

vad tror ni?
klart att den går att sälja :-) Tror det blir en relativt attraktiv beg bil då det inte kommer finnas så många. Antar du tittar på F11? F10 tror jag blir svårare. Det här är ju det närmaste en M5 Touring man kan komma på F11. Förhoppningsvis har du tagit i bra när det gäller vm, men man säger ju ofta 50% 3 år men tror den kommer ha ett högre värde än så.

/Anders
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Tror inte du är alltför fel ute med dina siffror reqitra. En del utrustning behövs nog för att inte göra bilen alltför svårsåld i andra hand, t ex komfortpaket, navigation, något av HiFi paketen. Många som är ute efter denna typ av bil ratar förmodligen en snikutrustad bil. Dock är det också så att mycket av den extrautrustning man väljer till en ny bil inte har så bra andrahandsvärde...
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Provkörning M550d, vilket ljud!

Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
.......på insidan lät det grymt ja, dvs det syntetiska - på utsidan lät det som vilken diesel som helst (tyvärr).

Men jag är litet förvånad över det, Audi verkar även ha tänkt på omgivningen med sin ljudgenerator..? Ex: Länk

Tack för snabba svar....Tror ni värdeminskningen kommer vara liknande för M550d F11 som X5 och X6 med samma motor?

X5 och framförallt X6 har ofta haft lite bättre andrahandsvärde än 5-serien, vet dock inte varför men så är det bara

/Anders
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Satt och tittade på turboinstallationen. Mycket imponerande, kompakt och snyggt. Dock hög komplexitet. Vet inte hur många aktuatorer jag räknade till.. Det tog en stund att bena ut hur alla aggregaten jobbar. För sig, i serie osv..
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Är det bara jag som tycker den ser lite trög ut över 200kmh?
Otroligt vad den varvar på närvde accelererar, hade varit intressant att sen en acceleration mellan denna och 535D för att se vad det skiljer i verkligheten.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Angående videoklippet på M550d Xdrive och att den blir lite tröttare upp mot 200 km/h, det är inte så märkligt.
Alla dieslar blir rätt orkeslösa efter 4000 rpm. Och det syns på vridmomentkurvan som har sin peak mellan 2000 - 3000 rpm. Vid fullgasacceleration som i detta fallet ligger varvtalet konstant över 4000 rpm och mellan 4000 rpm och 5000 rpm är bästa vridet 660 nm ner till 480 nm vid 5000 rpm. För att det ska funka bättre måste programvaran mappas om att hålla i vridet längre upp i varv. Den ska njutas på landsvägen och varvtalet ska hållas mellan 2000 och 3000 rpm där maxvridet finns.

/Janne
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Måste sticka ut hakan här, och säga att det här med Soundgenerator - måste vara det löjligaste på länge. Audi och BMW kan inte mena allvar med att detta skall finnas på bilarna. När man var yngre skämtade man om att ha ett V8 band i stereon i sin Ascona B - jag hoppas verkligen att ni som köper dessa bilar, ser till att ta bort funktionen, ge den till handlaren och sen skratta hånfullt.
+1 haka,
Kan inte nog hålla med dig mistafrizz....

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.