AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
102.126

BMW M550d – ny superdiesel med 381 hk

Sida 15 av 25
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Finns ju så många anledningar eller svepskäl att ta bort eller ha kvar beteckningen, är väl ett mysterium det också. Jag hade själv haft kvar M550d, kanske lagt till T och xDrive med vid sidan :)

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Verdi, jag tycker du har en helt felaktig uppfattning om du tror att den som köper en M550d köper den för att visa övriga befolkning. Om man köper den bilen så köper man den förstås för motorn. Att den blir betydligt dyrare att åka med än en 520d behöver man ju inte ens räkna med. Det är ju som med alla bilar som är dyrare att värdeminskningen i kronor blir ju betydligt högre. Samtidigt värderar människor/företag väldigt olika vad man prioriterar i sin ekonomi. Bara att jämföra vad ex. vis en icke-rökare sparar per månad gör ju genast att man kan "byta upp sig" på bil om det nu vore ett alternativ.

Jag tror dessutom att en M550dT kommer vara en tämligen attraktiv bil på andrahandsmarknaden. Finns ju ingen bil som den har konkurrens med om man ser till drivmedelskostnader kontra prestanda. De flesta som kör 550iT, S6/R6 Avant, C/E63T osv borde ju vara presumtiva spekulanter. Ägare av div sportbilar som skaffar familj där Porschen inte räcker till platsmässigt likaså osv. När den fallit de första 30% så tror jag den kommer hålla värdet bra. Jämförelsen mellan 520d och M550d är nästan komisk, för en M550d kommer alltid vara dyrare än samma årsmodell av en 520d.

Jag kan tänka mig som vår vän ovan som kör mycket (antagligen i tjänsten) vill ha en säker, snabb, komfortabel, sportig kärra som ändå andas lite ekonomi på bränslekontot. Det kanske är hans "kontor" ex. vis.

/Anders
sen när det gäller kostnader för boende i olika regioner så innebär ju det ofta att även lönenivån är högre där, på detta sätt har nog många lika hög eller högre köpkraft i storstadsområdena än i "landsbygden". Hoppas alla förstod och att ingen tar illa upp där. Det är nog bara kalla fakta. Förstod inte hur du fick ihop ekvationen med boendekostnaden där Jhellström? vilka boendekostnader räknade du på i Stockholm och i övriga landet för att få skillnad på 9000 kr/månad netto?

Sen kan då också jämföra...en person värderar en M550dT högt då han eller hon kan använda den mer eller mindre dagligen året runt för jobb, nöje, fritid osv... en annan person värderar två veckors semesterresa som förstås är kul och trevligt dessa två veckor, men som blåser bort som en stormig höstvind. Slutsats: alla har vi olika värderingar/prioriteringar, vilket ju i sig är toppen för det driver samhället vidare och alla åker inte svarta T-Fords längre :-)

/Anders
Anders, väljer du ofta Polon när du går ut i garaget?
Med känsla,

Du har ju en poäng här när det gäller orsaker till köp av M550d, man måste nog hitta orsakerna i konstruktörens kompetens. Bara för att man har råd med en dyr bil så behöver man ju dessutom inte släppa ut allt för mycket föroreningar. Ekonomiskt är förbrukningen av mer marginell betydelse i just detta fall.

Flera BMW-ägare jag talar med tittar nu på den kommande M650d xDrive Gran Coupé - ännu dyrare givetvis. Till och med en panameraägare påstår sig snart slå till på en sådan så snart det går. I det fallet har givetvis pengarna ingen betydelse.

Vi har både nya och äldre BMW i familjen/släkten. Den äldsta en gammal fullutrustad E39 540i som gått mycket långt men är i ett jättefint skick. Ibland känns den lika kul som de nyare så det där att en äldre bil per automatik blir ointressant håller jag inte med om. Dock, går något riktigt dyrt sönder väntar endast skroten även om den oinvigde kan tro att det är en nästan ny bil! Så varför skulle man inte kunna ha en M550d xDrive i 10 år?
Helmsman, först och främst har jag inget garage för tillfället :-) men jag har kört Polo en stor del av vintern. Mest givetvis i stadstrafiken för den är smidig och jag köpte den när jag hade X5-an som jag tyckte var rätt "klumpig" inne i stan. När jag nu inte har X5-an längre så skall Polon säljas för den behövs inte längre.

/Anders
det som är lite konstigt med M550d är att man valt att standardutrusta med Ambient Light och Aut bakluckeöppning och fyrzons klima. Det hade kanske varit vettigare att standardutrusta med några andra som nu är tillval.

/Anders
Verdi
Helmsman,
Jag tycker det bara är vulgärt att ha modellbeteckningen kvar på t ex en 550. Vissa av er hävdar att man inte köper en 550d eller liknande för att sticka ut. Hur kan det då vara så viktigt att ha modellbeteckningen kvar?

Jag har ingen modellbeteckning eftersom bilen ser "renare" ut. På min nuvarande var den redan borta (trots dyraste drivlinan med två rör till vänster). På min fd 320d tog jag bort den själv. Av estetiska skäl.

Dessutom. Jag kan, men vill inte. Lägger undan typ 40k i månaden istället. For a rainy day... ;) Eller en tidig pension.
Verdi
Med känsla,
Visst, man får nåt extra för pengarna också, men ofta vill de som betalar mycket också att det syns. Vilket bevisas av de här i tråden som hånar de stackare som kör runt med en 520d utan modellbeteckning. :-)

Apropå köpkraft så tjänar man mer i Sthlmsregionen. Men framförallt har man ridit på en 250% bostadsprisuppgång de senaste 15 åren. Men mycket talar för att den köpfesten är slut för den här gången... Har väl själv gjort nån mille på mitt boende de senaste 10 åren men nu får man väl inrikta sig på nedgång.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Helsman;
Skulle jag köpa en 550d så åker modellbeteckningen bort.
Men du behöver inte tycka synd om mig!

//Stefan

Mina bilar:Länk
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Någon tyckte att M550d är en paradox för att om man har råd med bilen så har man råd att tanka också och att man borde välja en M5 istället. Jag tycker M550d verkar vara den perfekta bilen för jag gissar att även ägarna till M5 95% av körtiden kör i vanlig trafik, sitter i köer, ligger i 110-130 km/h även på motorväg och då är det skönt med låg förbrukning oavsett hur tjock plånboken är. Även om man har råd att tanka för 1100 varje dag så är det ett tråkigt stopp...

Med en M550d så har man ju prestandan när man vill och resten av tiden en hyfsad förbrukning...

När det gäller borttag av modellbeteckning så visst är det kanske vanligare på 520 med M-sportpaket, men skälen att ta bort modellbeteckningen är nog ofta också andra än "vilja men inte kunna" Jag hade nog varit än mer benägen att ta bort på en 535 än på en 520 bara för att bli mer anonym bland icke-kännare. De som kan BMW ser ju ändå vilken modell du kör... :-)
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Deeds,
Ta inte bort comfort access när du har elbaklucka som standard, för med comfort access får du "fotviftar"-öppning till bakluckan. Riktigt trevligt när man inte vill sätta ner väskor eller kassar på en snöslaskig mark för att öppna bakluckan... Funkar fint när man lärt sig. Skulle "dema" funktionen för min fru när jag hämtat bilen och stod och viftade med foten under kofångaren som en idiot på en gata full med folk... Hon var inte i imponerad och skrattade gott men hjärtligt ( hoppas jag iaf) :-) Nu har jag lärt mig...
Verdi. Jag tycker du har en helt felaktig uppfattning. Jag är fullkomligt övertygad om att den som köper ex. vis en M550d gör det för att man vill ha motorn, inte för att imponera på grannar och vänner. Det känns som du lever i dessa tankar i en svunnen tid. Jag kan lova dig en sak , om jag skulle köpa den bilen så skulle jag antagligen ta den i samma färg som nuvarande just för att grannar och andra inte skall kommentera, det är bara pinsamt att höra och ingen har att göra med vad någon vill lägga sina pengar på. Man kan tala om jantelag osv. Om man ser tar bort modellbeteckningen eller ej har väl inget med vulgärt att göra...

så här skriver Wikipedia om "vulgär": VulgärFrån Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Ordet vulgär (latin vulgaris ’alldaglig’, av vulgus ’gemene man’) innebar ursprungligen att något var alldagligt eller vanligt förekommande men har med tiden kommit att skifta betydelse till rå, oförfinad eller osmaklig. Utvecklingen kommer sig av att ordet i betydelsen folklig har använts i nedsättande bemärkelse.

I teoretiska sammanhang används begreppet som synonym till ytlig, till exempel vulgärmaterialism. Inom språkvetenskapen används ordet som förled för att markera dialekt eller språklig variation, såsom vulgärlatin, särskilt om utdöda språk. Inom biologin används ordet som betecknande för den vanligaste formen av något. Ett utmärkt exempel är Primula Vulgaris, alltså en vanlig syrenviva.[källa

Låt folk köra med eller utan modellbeteckning, det är väl ingen annan som har med det att göra heller, eller?

Jag är så otroligt naiv isåfall som tror att de flesta som köper en "dyr" motorstark osv bil gör det för att de gillar bilar, har ett genuint intresse och är villiga att betala för det, inte för att "synas. Det är rätt patetiskt att tro annat. Självklart så finns ett antal undantag.

Men ännu mera isåfall förnuft att köpa en M550d T, du har världens kanonbil och grannen tror du åker 520dT. Kan du vara mera "anonym" än så? Det tycker jag visar att du har helt fel och att det istället är motsatsen som gäller.

Vill du synas, ja då köper du en Panamera osv.

/Anders
sen vad som händer med bostadspriser är ju skrivet i stjärnorna, men de senaste rapporterna visar iaf att bostadspriserna stiger lite igen efter sjunkande priser 2011. Allt är dock beroende på hur Europakrisen löper ut, sysselsättningen och eventuell lagstiftning som lånetak osv som ju givetvis hämmar utvecklingen för framförallt många unga. Själv har jag dock sista halvåret sålt två bostäder som båda hamnade klart över vad mäklaren trodde i januari 2011. Köpkraften kommer alltid vara större i regioner där det finns arbeten. Där kommer också bostadspriserna att vara högre och sannolikt stabila, eftersom som alltid efterfrågan/utbuds balansen styr priserna.

/Anders
Äh en M550d köper man helt enkelt för det är så förbannat trist att tanka. Vem vill inte reducera antalet gånger i livet man står och huttrar i snålblåsten när 80L 98-oktan skall fyllas på?
Eller reducera de gånger när kortläsaren inte funkar och man tvingas stå och vänta på en velig köpare i kön till kassan som inte kan bestämma sig för en Frankfurter eller Chorizo med Bostongurka?

Kombinerar man detta med förstklassiga prestanda börjar det bli riktigt trevligt.

Long-range är premium oavsett ekonomi! :-)
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Lite off topic kanske, men beställer alltid mina bilar utan beteckning bak. Oavsett modell, blir mycket renare och bättre när MrCap gör iordning dem....

De
58
Deeds
118dA F20 M-sport Vit -13
320CI Cab M-sport Emolaröd II -05
Oj! Här vart det debatt!

Vill börja med att nämna att det är inte jag som ska ha bilen utan min kompis och arbetsgivare som ska skaffa en.
Idag åker han i en 530d xDrive T F11 med istort sett samma utrustning så någon "showoff" är det inte tal om. Jag tror knappt att grannarna ser skillnad på den "gamla" och den nya då bilarna till och med kommer att ha samma färg. Enda skillnaden är väl då emblem, utblås och fälgar. Han ska ha denna som företagsbil och det kommer att avverkas runt 5000 mil per år.

Om man vill och KAN så tycker jag man ska göra slag i saken. Det handlar om livskvalitet
Visst...den tappar kanske 400.000:- på 3 år men under de 3 åren har man åtminstone haft just livskvalitet.

Alla har olika uppfattning om vad livskvalitet är men Magnus värdesätter fina bilar och då självklart BMW.

Mvh
Tobias
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Låter som en toppenspec! Jag personligen hade skippat
soft close (svårt att dra igen dörren?)
rails hg (mindre tåliga för missar med lasthållare)
head up (gimmick, kommer kännas extremt oldfashioned inom kort, precis som dagens 30kkr-navi)
internet (långsamt?)
apps (twitter i bilen? komigen)

och slutligen, om det hade varit jag, och det hade varit en mille att köpa ny BMW för, då hade jag alla dagar i veckan beställt en M5...
sådan enorm skillnad är det inte i servicekostnader, däckkostnader, bränslekostnader. värdeminskningen är väl snarare lägre gällande en 'humant' utrustad M5a för 950-970' netto.
debadge och njut av V8-sången.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Tobias, din kompis kommer säkert bli mycket nöjd. Vad han vill lägga pengarna på är hans ensak.

Tycker definitivt inte Head-up display ska bort, det är en av de options jag har haft mest nytta av speciellt i kombination med Navi och Speed Limit Info. Klockrent tillbehör. Däremot skulle jag ta bort Nappaläder, softclose, Internet o Apps. De sistnämnda helt bortkastade pengar även om det inte är några stora summor. Maken till seg uppkoppling har inte jag sett, oanvändbart i praktiken. Individuallack känns inte värt pengarna. Takluckan mycket trevlig option som ger otroligt ljus speciellt med mörkt tak.

Såg nu att det ska vara en företagsbil, då slipper ju din kompis värdefallet och tycker företaget det är värt det med soc avgifter etc så är det ju deras business :-)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Vad gäller de statistiska löneskillnaderna mellan sthlm och övriga landet så består de främst i att antalet med mycket hög lön är större pga alla huvudkontor etc som finns. I min bransch, It branschen har man identisk eller något lägre lön i sthlm som tekniker pga högre konkurens om jobben.
Likaså trafiklärare, sjuksköterskor, affärsbiträden har ju nära nog indentisk lön

Vad gäller boendekostnader, jag bor i ett hus med pool, garage för 1.3 miljoner, 6 km från centrum. Om jag vill bo så nära centrum i sthlm är det lätt 6 eller 7 gånger dyrare. Men allt är ju en prioritetsfråga.

Mitt inlägg menade bara att det inte är såå dyrt med en 550D ändå.

Det hade varit lättare att motivera 900.000+ om det var en diesel v8 på 4 eller 5 liter. Som det är nu kommer det ju alltid kännas som en trimmad 530D, vilket det ju också är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.