AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
102.153

BMW M550d – ny superdiesel med 381 hk

Sida 13 av 25
nej den blir säkert dyrare än så Andreas, har svårt tänka mig det skulle skilja 183 tkr mellan M350 och M550d allt annat lika. Tror isåfall att kanske en prisskillnad på 125-150 tkr max, så isåfall 625-650 tkr så då gissar jag på 634.900,- Om prisskillnaden vore 183 tkr så skulle iaf jag välja trean. Hoppas du har rätt Andreas :-)

/Anders
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag följer min räknesnurra från min gissning på M550d - och där var jag ju nära (diffade ca 20k)

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Tillägg: vill nog lägga på 20k på min gissning, jag utgick från 335d och när jag gissade på M550d så utgick jag från 535d xDrive - så 20k i tillägg för xDrive.

Så min gissning är 611 500 kr.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Mycket hänger nog på standardutrustningen. Femman brukar ju alltid vara mer utrustad från scratch. Jag tror av konkurrensskäl och lite prispsykologi att den landar på under 600 loppor.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
En Audi A4 Avant 3.0 TDI clean diesel quattro S-tronic med S-line sportpaket
hamnar på 497 000kr och en S4 avant ligger på 562 000kr i grund.

//Stefan

min gissning var givetvis på helt lika bilar, skiljer standardutrustningen så skiljer ju därmed också priset. Men har svårt att tro att det skulle skilja nästan 200 tkr mellan trean och femman med motsvarande utrustning. Man kanske ska kolla hur skillnaderna varit mellan M3 och M5 och jämföra vad som då skiljt i utrustning.

/Anders
...eller bjuder på en åktur Stefan :-)

/Anders
De
58
Deeds
118dA F20 M-sport Vit -13
320CI Cab M-sport Emolaröd II -05
Nu har en offert kommit. Kolla gärna igenom.
Kan tycka att det blev lite dyrt men köper man en sådan här bil vill man ju inte snåla.

Vad tycker ni om speccen? Nått som ska bort/läggas till?

Bilen kostar 1.050.000:- innan rabatt.

BMW M550d xDrive Touring
Azurite Black metallic
Exklusivläder Nappa med utökat omfång

1CB AG Kod (Standard)
223 Elektronisk Dämparkontroll (EDC) (Standard)
229 Dynamic Drive (Standard)
248 Eluppvärmd ratt
258 Runflat däck (Standard)
2N9 S02N9
2VA Adaptive Drive
302 Stöldlarm med fjärrkontroll
316 Automatisk bakluckeöppning (standard)
322 Komfortöppning
323 Soft close för dörrar
3AC Dragkrok infällbar
3AG Backkamera
3MC BMW Individual Takrails Shadow line högglans
402 Panorama Glastaklucka
423 Velourmattor
430 Automatiskt avbländbara inner och ytter-speglar
456 Komfortstol fram, el. inställbar
488 Svankstöd (Standard)
496 Stolsvärme bak
4UY Skid-och Snowboardsäck
508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram
522 Xenonljus (Standard)
524 Adaptiva Kurvljus
536 Kupevärmare med Fjärrkontroll
5AC Helljusassistent
5AL Active Protection
609 Navigationssystem Professional
610 Head-Up Display
614 Internet
615 BMW Online Information (Standard)
677 HiFi System Professional DSP
6AA BMW TeleServices (Standard)
6AB Styrkod BMW TeleServices (Standard)
6NF Musikgränssnitt för smartphones
6NK Utökad Bluetooth förberedelse
6NR BMW Apps
6S4 Svensk språkversion (Standard)
6UH Traffic Information (Standard)
6VA AG kod (Standard)
6WA Instrumentkluster med utökat innehåll
710 M Lädersportratt (Standard)
715 M Aerodynamikpaket (Standard)
760 Individual Högglans Shadowline (Standard)
761 Individual Tonade Rutor
775 Individual Anthracit innertak (Standard)
877 AG Kod (Standard)
8SC Teleservice (Standard)
8TH Speed-Limit-information

Detta är alltså ett förslag som säljaren har plockat ihop, inget som valts själv. Behövs allt detta? Saknas något? Han vill ju inte snåla men man får ju inte vara korkad heller. ;)

MVH
Tobias
ja det var väl i princip allt som han kryssat för, bara lite Nightvision och fondentertainment som saknades nästan :-) svårt att ta bort så mycket, det beror ju helt på hur du själv värderar viss utrustning. Men det är ju oerhört mycket pengar helt klart. Det blir nog tyvärr en rätt duktig värdeminskning, så frågan jag iaf ställer mig, är det värt det? Är osäker och därför backar jag lite, hade nog i princip bestämt mig för nån månad sedan att göra beställning men nu vet jag som sagt inte. Men du får ju helt klart en oerhört läcker och underbar bil!

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Deeds: är det någon fråga formulerad i ditt inlägg, typ får jag tillbaka pengarna etc etc?
För en gång skull i detta forum känns bilen helt rätt konfigurerad, möjligen kan du ta vanliga skinnet och sportstolarna beroende på vad du vill lägga. Headup lär väl inte heller ge något tillbaka. På tre år lär du förlora 400.000, om inte mer, men det är du säkert klar över redan.
Helt rätt med takluckka, drag, värmare, navi, hifi.
Fördelen med denna bil i jämförelse med M5 som beg är väl att ev service och rep kostnader kan hållas på en rimlig nivå. Något som torde lyfta värdet mot en M5.
Oavsett så är ju 900.000 väldigt mycket pengar. Anders kanske kan hinta vad handlarna kommer lägga ut demobilarna för sen?
De
58
Deeds
Jo det va nog en fråga...dock framgår det lite dåligt :D
Frågan jag ställer mig är om det är rätt utrustning i bilen. I vissa trådar har man läst om "onödig" utrustning och om "måste ha" utrustning. Man vill ju inte gärna göra bort sig när det gäller såpass mycket pengar. Att bilen kommer att tappa MASSOR i värde på ett par år det är fullt införstått.

Den kommer att gå som företagsbil och troligtvis bytas in eller köpas loss om 3 år. Troligtvis bytas in ;)

Tack för era synpunkter! Ska kolla upp detta med vanligt läder och HUD.

MVH
Tobias

en motsvarande "demo" skulle jag tro hamnar i prisklassen 890-900 tkr.

/Anders
De
58
Deeds
Måste ju även tilllägga att man får en väldigt fin rabatt (företagarna) på denna bil så den hamnar ju på runda slängar 900.000:- som Anders nämnde.
10% får du genom Företagarna så denna bil hamnar då netto på 945´ med ovanstående spec, demo bilarna brukar kunna ge cirka 5% till, dock först efter att de varit regade minst tre månader.

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Anders, ungefär vad man får ge med en bra företagsrabatt för en ny bil alltså. Tror dock din handlare överdriver priset lite. En viss handlare på västkusten brukar ge mer rabatt än så på sina lite dyrare demobilar. Ju dyrare pris desto mer % rabatt.
Du får nog överväga att gå med i företagarna :)
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Ganska fullständig spec Tobias, tror inte du kommer sakna något väsentligt. Vad som förvånade mig var att väldigt lite verkar vara std på M550d jmf med övr F1x modeller? Jag trodde Navi, taklucka mm skulle ingå? Men det gäller väl inte svenska bilar som vanligt...

Värdeminskningen blir monumental som sagt, men vill man ha vara fin får man lida pin ;-)
tittar du på vad bilen "ska ha" eller "inte verkligen behöver" och detta relaterat hur lättsåld den blir i framtiden i relation till ett hyggligt andrahandsvärde, så ska du inte ta bort HeadUp tycker jag, det "ska" det vara på en sån här bil. Skinnet är förstås fantastiskt fint (har det i min 535d) men det kan du kanske ta bort om du vill sänka nybilspriset. Soft close likaså, komfortaccess okay en del förväntar sig det, andra inte. Det är väl isåfall dessa poster men är i sammanhanget "småpengar" så förstår säljaren. Skulle nog specat rätt lika även jag.

Sen finns det ju dem som anser att motorn är det viktigaste och då kan man ju "snikutrusta" en bil för den som senare bara vill komma åt motorn, men hur kul blir det för dig om du ändå ska ha den i tre år?

Jag tycker det är en jättebra spec och den enda man kan anmärka på är förstås priset :( kunde väl ha kostat ett par hundra tusen mindre :-) då hade jag inte ens funderat :-)

/Anders
Bimmemerd: "standard" jmf med ex vis 535d är M-sport, automatisk bakluckeöppning, elstolar, 4-zons klima, ambient light och xenons, summa cirka 117 tkr. Så förstås X-drive.

/Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Dessa option skulle jag kunna vara utan:
Soft close för dörrar
Head-Up Display
Panorama Glastaklucka
Kupevärmare med Fjärrkontroll.

Men som Anders skriver, "dessa poster är i sammanhanget "småpengar"

Tycker att specen är kanon. Jag tror Autopartner i LKPG kommer få hem en kärra inom kort.
Ska bli spännande att testa.

//Stefan

vad jag har hört är det marsproduktion som gäller och det innebär bil här tidigast i maj tror jag, men det kanske ändrats?

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.