AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
102.125

BMW M550d – ny superdiesel med 381 hk

Sida 11 av 25
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Schaffhausen

Nästan alla bilfabrikanter ljuger om tjänstevikten. Vi tjänar lite på att betala mindre skatt men förlorar om vi rättar oss efter siffrorna och lastar den last som är tillåten enligt pappren.
Teknikens Värld har de rätta viktsiffrorna. De har märkt att om de lastar enligt pappren far bilarna av vägen :) i älgväj provet. Det går inte att stoppa in så många kilon i bagaget.

All säkerhetsutrustning och ljudisolering väger tungt. De billiga bilarna väsnas ju inuti från hjulhus och det viner kring backspeglar mm, något premiumbilar åtgärdar och vikten drar iväg. + Elstolar,AC,servo,20" hjul, eluppvärmda baksäten och rattar. Vingelvarningar, headups,navigatorer,komfortstolar bättre än att sitta hemma:) takluckor och allt det som gör en bil flera hundra tusen dyrare. Motsatsen till en Porsche 911RS från 1970 talet.

Ibland vill jag ha en FIAT 500 Abarth:) oxå, men jag har en BMW K1300S i garaget med som gör o-200 på 8 sek om jag vill vara lite på the wild side.

/Thomas
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
fast Eddie - tror det är att dra det lite väl långt i att anklaga att biltillverkarna ljuger. Vad som tjänstevikten visar är vikten av en intypad bil, och då blir det ju en "snikis". Lägger man sedan till ljudanlägging, komfortstolar, 19"-fälgar, navigator, panorama etc etc så väger ju också bilen betydligt mer.

----
BMW CS #6212
Visa användare
741
fastEddie
Narvselius

När bilarna blir typade är de utan allt extra, just as is. Låna en bil någonstans och väg den. Helst en snikbil.
Märket får bättre CO2 värde och folk som tror på domedagsprofetiorna väljer efter sådant.
Visa användare
741
fastEddie
Vad som är, är att bilar typas med för låg vikt. Det kvittar om de är snik eller lyxvarianter.
Det har pågått länge. Ring redaktören på Tekn Värld och kolla. No bullshit.
De BMW jag importerat har visat sig stämma viktmässigt - men visst - extautrustning kommer i vissa fall göra bilen tyngre vilket även framgår av försäljningsbroschyren. Det trevliga är väl ändå att dessa otroligt snabba bilar kommer ner i rena småbilsförbrukningen.

Det finns ju annars lättare asiatiska bilar, men hos dessa märker man omedelbart hur klent det hela känns. Dessa bruksbilar fungerar i och för sig bra, men upplevelsen blir ju betydligt primitivare vilket ju även märks på prislappen.

Det vore intressant att veta hur långa de är som finner F10/F11 trånga. Jag förstår att om man är 2 m lång så är bilmarkanden rätt begränsad om det dessutom ska finnas plats kvar i baksätet.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Du behöver inte vara 2 m lång för att uppleva F1x trång i baksätet. Jag är 1,86 och drar jag bak förarstolen (komfortstolar) så jag sitter bra blir det trångt i bak.
Visa användare
741
fastEddie
De flesta bilar har bara en som sitter i dem. Max 2. Sitter det fler så är det en familj med 2 barn där bak. Hur långa ben har dem??! Det är ett himla gnällande över BMW:s baksäten i biltester.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
fastEddie - vari ligger själva lögnen? Det står dig fritt att välja mer utrustning av grundutrustning (och betala dyrt för det) men det är ju inget som BMW tvingar dig till, väl...?

Faktum kvarstår, det går utmärkt att köpa en snikutrustad BMW och därmed få en bil som har en tjänstevikt som överenstämmer med den intypade tjänstevikten.

----
BMW CS #6212
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
fastEddie: att 5-serien är trång i baksätet (speciellt med komfortstolar) är inte gnäll - det är fakta. Jag har två mindre barn som än så länge sitter på bälteskudde eller i barnstol bak. Att det är trångt märks iaf :-) Bilen har så många bra sidor som överväger, det är mest fascinerande var alla 491 cm tog vägen när BMW designade bilens framsäte, baksäte och bagageutrymme.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag blev också besviken första gången jag provade baksätet på F10. Jämfört med E90 så märkte jag knappt någon skillnad på benutrymmet (den hade komfortstolar fram).

I en bil i den här storleksklassen tycker jag man ska kunna begära att fyra fullvuxna åker bekvämt.

Sen fastEddie, det kan väl inte vara någon hemlighet att man kan umgås med andra människor utan att det behöver vara ens barn och då händer det att man åker fler än en eller två i bilen. Att det max kan vara två vuxna i en bil låter ju minst sagt ogenomtänkt...

Instruktionsböcker borde kanske visa hur man ställer in framsäten då vissa utrymmesproblem i baksätet (givetvis inte alla) beror på att föraren vinklar tillbaka ryggstödet för mycket. För att säkerhetssystemen ska fungera brukar man säga att det ska vara ungefär en tvärhand mellan innertaket och huvudet, högerbenet ska inte vara för utsträckt då man bromsar fullt, skuldran ska inte lämna ryggstödet när man styr (handleden ska vila ovanpå rattkransen när man sträcker ut armarna helt) osv. Självklarheter för många säkert, men statistiskt fungerar det så dåligt att till exempel Mercedes "Pre Safe" system vinklar upp ryggstödet då bilens sensorer visar att en kollision är oundviklig. Om man sitter helt korrekt i framsätena och en baksätespassagerare av normallängd sitter illa så är givetvis bilen för liten. Problemet är dessutom mycket allvarligare då airbagsystemen endast är anpassat efter personer av normallängd/normalvikt. 2-meterspersoner får tyvärr inte fullgott skydd i någon bil. Man jobbar på detta men allt sådant kostar mycket pengar.

Lite märkligt blir det då småväxta kineser nu ofta kräver förlängd hjulbas för att sitta bra i baksätet. 5-serien finns, liksom nya 3-serien, med just förlängd hjulbas. Kanske något för Sverige där vi faktiskt är rätt långa.

Ett relaterat problem är ju kroppsvikten - i USA får man ibland höra när man tar upp "SUV-problemet", att "du ska se, det är inte så lätt att komma ner i en vanlig sedan när man väger 140 - 150kg"! Då kanske bantning är en bättre lösning.

Om man gillar BMW och är väldigt lång så finns det mängder av fina nyare 7-serie i Tyskland till väldigt bra priser. Som bonus får man ju mycket utrustning, komfort och säkerhet. Vore kul att höra om även 7-serien känns trång för riktigt långa och man i så fall behöver den förlängda versionen.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Hoppar in i debatten och vill åsså gnälla på bristen på benutrymme i det annars så excellenta baksätet (i E61:an dock, men det är faktiskt ingen skillnad mot F11:an).

Har ett barn bakom mig på bälteskudde och den stackars damen får inte plats med sina fötter - är själv 196 cm och även om jag sitter rätt rakt så har jag komfortstolar och de snor åt sig väldigt mycket utrymme bak.

F01:an har klart bättre benutrymme bak, men den finns liksom inte som kombi... :o)

----
BMW CS #6212
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Narv: en god vän som är 205 lång provsatte min bil, han fick sitta längst bak och satt än inte perfekt. I hans kortare koreanska bil får man plats bakom, lite ironiskt.
Femman köper man inte för sitt slösaktiga utrymme.
känns som den här tråden spårar ur, handlar inte längre om 550d utan mera om vikt och fem serie i allmänhet. För mycket OT anser jag nu. Bättre skriva allt allmänt i den andra långa F10 tråden som finns, eller?

/Anders
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Du har så rätt Anders, delvis mitt fel...vi får byta tråd helt enkelt. Har du bestämt dig ang M550d som du fick erbjudande om genom ÅF?
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Någon som är sugen på en F1x M550D?

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som 2 år begagnad för att slippa ett maffigt värdefall - Ja!

----
BMW CS #6212
Var tidigare väldigt sugen på den men har nog backat lite. Oerhört mycket pengar (vet dock ännu ej några priser) och köpte mig precis en kanonfin 535d F11. Frågan är om det är värt mellanskillnaden verkligen. Men helt säkert är det en kanonbil som nog innehåller det mesta man kan önska.

Någon som har beställt?

/Anders
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Anders: Säger samma sak som flera sa till mig när jag var 100% säker på en 530XD; behöver du verkligen xDrive? Det ökar ju inte direkt körglädjen. Särskilt inte på sommarväglag.
när man talar om trollen...

fick precis priserna:
5-Serie Sedan (F10)
M550d xDrive 753 000kr
5-Serie Touring (F11)
M550d xDrive 774 800kr

finns nu även motsvarande priser för X5, X6 LCI samt 6-serie Gran Coupé.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.