|
Sida 10 av 25
|
|
|---|---|
Verdi |
Alla klarar sig med nåt enklare. ALLA. Sen har vissa råd och lust att unna sig lite extra. Jag vänder mig fortfarande mot att man väljer en xDrive för att slippa köra fast. Jag kör xDrive för att få stabilitet i vinterföre och slippa ha en blinkande antispinnlampa varje gång jag ska iväg i en korsning. T ex om du ska ut på en större väg så behöver du inte alls samma marginaler som med en "1-hjulsdriven" bil som kan ta en evighet på sig att komma upp i fart. |
| Visst Verdi, dina skäl är nog så goda. Jag känner dock till exempel en äldre person som ofta blir inplogad med sin bil utanför sin lägenhet i innerstan och tar sig nu alltid ut tack vare xDrive. Men visst, bodde jag i syditalien så skulle jag nöja mig med tvåhjulsdrift vilken fungerar utmärkt på sommarväglag. | |
| Något OT...Narvselius, jag är mycket medveten om att många med F10/F11 som tjänstebil väljer diesel. Jag tror dock att en hel del om de istället köpte bil privat iaf skulle välja diesel pga vridmoment, motorkaraktär och förbrukning. De enda nackdelarna jmf med bensinmodellerna tycker jag är högre inköpspris och ljudet på tomgång...Men visst är det något speciellt med BMW:s bensinsexor (de kanske är på utdöende?), har själv haft en 328 Ci som jag var mycket förtjust i :-D | |
|
Ljudet är tydligen viktigt. M550d xDrive lär gå extremt tyst, kanske delvis pga en extremt hög utväxling med hjälp av det enorma momentet. För att nu ljudet ska bli det rätta har man kopplat in ljudanläggningen så man kan få det naturliga - EJ syntetiserade ljudet från motorn - inne i blien om man så vill! Kanske inte en bra idé vid kallstarter (tror inte systemet fungerar förrän vid driftsvarm motor!), men när man skjutsar sina F10 M5-åkande vänner kan man ju bjuda på denna 6-cylindriga konsert i 16 högtalare under det att man poängterar att dessa skulle ligga en bra bit efter upp till 70 - 80km/h även på torr asfalt! Mer sansade personer tycker kanske att det hela börjar likna någon slags prestandamässig uppvigling - kanske en uppfriskande vinterpromenad bör tas istället! Hursomhelst - BMW-handlarna får bereda sig på viss köbildning för provkörning när den kommer i maj! |
|
|
Glömde att ta med BMWs egen förklaring hur understyrningsproblem sorterats bort mycket tidigt under bilens utveckling, skräddarsydd lösning för just denna bil. The BMW M Performance Automobiles come as standard with BMW xDrive to channel the engine’s power variably and as the situation demands between the front and rear wheels. The electronically controlled all-wheel-drive system works using a bespoke control strategy, which allows the threat of understeer in extremely dynamic driving situations to be counteracted by adjustments to the power split, without the DSC (Dynamic Stability Control) system linked up to xDrive having to intervene. The system’s M-specific tuning accentuates the traditional rear-wheel bias of BMW cars when it comes to power distribution. The all-wheel-drive system of the BMW M550d xDrive and BMW M550d xDrive Touring sends more drive to the rear axle on the entry into a corner, delivering exceptionally precise cornering and impressive directional stability. In addition, the likewise standard Performance Control divides power between the rear wheels to maximise the cars’ sports performance. Carefully judged braking of the rear wheel nearest the inside of the bend coupled with a simultaneous increase in drive power ensure the car responds to the driver’s steering commands instantaneously and with high precision. The driver can even use the self-steering response typical of M cars to execute controlled drifts through dynamically taken corners. |
|
|
Jag håller med er alla om att den raka bensin sexan har över lag ett trevligare ljud på de lägre varvtalen än motsvarande diesel. I alla mina tidigare BMW:ar har jag haft en rak bensindriven sexa i kombination med manuell läda. Diesel och automatlåda har aldrig tidigare varit intresant för mig förrän F1X kom. Jag har provat alla motorerna i både förra E6X och nuvarande F1X (dock ej nya 550i och nya M5) där jag slutligen vid mitt senaste bilbyte beslöt om att frångå mina tidigare principer. Detta är inte grundat på förmåns-/tjänstebilsval utan bilen är köpt privat. Före jag beslöt mig för nuvarande 535d provade jag naturligtvis 535i. Min högst personliga uppfattning var att jag uppfattade F1X som bättre lämpad för dieseldrift baserat främst på bilens karaktär, dvs bilen är tung. Den förra generationen E6X som är lättare var i mitt tycke bättre lämpad för bensinmotorns egenskaper och då gärna i kombination med manuell låda. Jag skall dock tillägga att jag är lite besviken på ljudet i de nya raka sexorna som nästan går diesellikt på tomgång. Hade jag haft möjligheten att välja den mindre 3-serien skulle jag med största sannolikhet valt en bensin motor. Den nya 3-serien väger väl drygt 200 kg mindre än 5-serien |
|
| OT igen...Korrigering ang hur stor andel som väljer diesel till F10/F11. 92% enligt AMS (!) | |
|
Jo, det blir ju så när de som egentligen äger bilarna, typ AutoPlan, tydligt rekommenderar dieselbilar vid uttag av förmånsbil... Och jag håller med Lmb - F1x-serien är gjord för snabba motorsvägstransporter (rakt fram) och då passar diesel och Tomatlåda betydligt bättre. Min E61:a känns klart mer "lättfotad" i jämförelse och är en bil som jag gärna tar ut en sväng på småvägar. Med en F11:a.... mja. Njae. ---- BMW CS #6212 |
|
| Ja det är nog dags att banta för 5-serien...det är mer av snabb komfortkryssare á la 7-serie. Men vilken komfort sedan...! | |
| De får gärna banta den, men inte göra den mindre för då vet jag inte vad en barnfamilj ska välja hos BMW. F11 är ju redan nu mindre än andra bilar i samma storleksklass avséende kupéutrymme och bagagestorlek. | |
|
varför "banta" en modell som säljer mer än någonsin? Jag anser det finns mycket körglädje i F11 men beror förstås på vilken modell du väljer. Hur mycket körglädje finns det i ex. vis Audi A4/A6 2,0 tdi? /Anders |
|
|
Jaja, ...jag sitter inte och säger att F11:an helt saknar körglädje, men min hållning är att 5:an har blivit för mycket av en 7-serie light och att den saknar den där "nerven" som ex E61:an har och som gör att man gärna drar en sväng extra längs en snirklig landsväg. En styrning som ger lite mer feedback utan att bli stötig och gärna ett 50 kilo lättare chassi så skulle jag skina upp än mer när jag kör F11:an. Annars anser jag att den är en fullträff, både utseendemässigt, kömässigt som kvalitetsmässigt (av man fått höra så här långt). Just därför ser jag fram emot att prova M550xd-varianten eftersom pressreleasen nämner att man jobbat med styrning och väghållning. Kanske är "nerven" tillbaka? (Trots 1985 kg...) Vi får väl se till sommaren, eller när de börjar skeppa dem upp hit. ---- BMW CS #6212 |
|
| OT: Anders, du har PM | |
|
Förtydligande ang bantning, det skulle inte skada om F10/F11 tappade några kg eller hur? Sedan kan man bli förundrad över den dåliga "packningsgraden". Bilen är 4,91 lång men trång i baksätet och med ganska mediokert bagageutrymme...missförstå mig rätt, jag tycker det är en fantastisk bil men man undrar hur tunga (och långa) bilarna i denna klass ska bli? Men för att återknyta till tråden! Frågade min handlare igår och de hade inget pris el lanseringsdatum än för M550d. De hade dock beställt en demobil som kommer i april! |
|
|
Redan i april?!? :D Måste omedelbart kolla med Förenade Bil - kan inte tänka att de inte är tidigt ute. Kan bli en spännande vår! Bimmernerd - helt enig. I senaste numret av tyska AMS testade de F11 528i och sade i princip samma sak som du; en fantastisk bil som är trång för sin klass och väger för mycket. Räckte dock till fem stjärnor... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Till v16 har jag själv blivit erbjuden att överta en demobil som specats av en åf /Anders |
|
|
Och då torde 528 vara den näst lättaste F11 som går att uppbringa. |
|
|
Den är tredje lättast. 520i och 520d är 10 respektive 5 kg lättare. Sen att det bara skiljer 5 kg mellan 520i och 520d gör kanske att det inte är så enkelt att alla dieselmotorer är så mycket tyngre än motsvarande bensinmotor. Kanske finns mer som spelar in som en del av anledningen, kraftigare växellådor osv. __________ Mvh Grelle |
|
|
Sen väger all extra utrustning till! Min bil väger 1940 tankad utan förare. Svettigt? |
|
| fastEddie: Vad är det som händer med vårt märke, din bil har ju en tjänstevikt på 1845 kg, eller 1770 utan förare med 90 % i tanken. 170 kg utrustning, det är ju två fullvuxna karlar? (Eller har BMW friserat siffrorna i katalogen?) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.