|
|
|
|---|---|
|
Hej. När jag kollade ner i motorn vid fläkten så såg jag att det mindre hjulet (höger sida, rakt framför passagerar stolen) inte hade någon rem som var anslutet. Hjulet var helt fritt och gick att snurra lätt med handen. Ska det inte finnas någon rem där och om det ska det, vad är det som det bidrar med? Tack | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Låter som det är remmen till AC-kompressorn något hängt av. Fungerar AC? Hur menar du när du säger vid "fläkten" och samtidigt "rakt framför passagerarstolen"? Fläkten sitter mitt i motorutrymmet. Däremot sitter AC-kompressorn ungefär rakt framför passagerarstolen. Den drivs normalt sett av en rem från vevaxeln. Kolla på bilden nedan. Det sitter antingen två eller tre remmar på en M30. Innersta remmen driver vattenpump,fläkt och generator. Mittersta remmen driver styrservopumpten. Yttre remmen driver en eventuell AC-kompressor. Länk |
| Nä AC har jag inte testat då jag inte behövt helt enkelt. Men eftersom allt annat funkar så tar jag nog för givet att det är AC-kompressorn som saknar rem. Men då behöver man hursomhelst inte bry sig innan sommaren. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Skulle gissa på att det finns en anledning till att någon hängt av remmen :-) Så det är ganska troligt att det inte bara är att hänga tillbaka remmen för att få kall luft. Men som du säger, problemet blir inte uppenbart förrän till sommaren :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.