AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.651

Koppling tjuter när man trycker ner den. Oljefukt under bilen

Lägger in 2 frågor till ikväll...

Det är så att när man trycker ner kopplingen, så gnisslar det, som en osmörjd metallwire typ... Men bara när man trycker ner och släpper upp den, och den tar som den ska. Är det någon cylinder som läcker olja eller något kanske? Hög prioritet på att fixa detta för att inte få bestående skador?

Och det är även olja en bit bak, ingen bra bild, men kan man dra några antaganden om var det kommer ifrån kanske?
Länk
No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
Att det gnisslar så som du förklarar det, är inget att att bekymra sig om.. ganska vanligt på många bilar.
Däremot oljan kan vara bra och kolla upp varifrån det kommer till och börja med. Lär ha runnit ner från en högre höjd om det inte läcker från bakaxeln, växellådan? Modell, motor? Säker på att de är olja? kanske kommer från bromsrören då 5-serie har lite problem med sådant.
mvh.
Okej vad bra att det inte var någon fara då :)

Bakaxeln och bromsrör lär väl inte läcka iaf, då hade det väl inte kunnat hamna vid lådan eller? Men jag är inte säker på att det är olja, men ser ut så. Det är en 540 e39
No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
Jaha missförstod det, tänkte att oljan hamnade i bakkanten av bilen.. Är oljan rödaktig? urtappnings bulten till växellådsoljan brukar vara slitna, på sexornas växellådor så sitter det bultar utan packning konstigt nog.. brukar läcka från de då de blir dåliga på något konstigt sett.. Jag har aldrig meckat med en 540 så jag vet inte direkt hur det ser ut under :P men kolla vad det är för färg på oljan, "Rödaktig" olja=växellådan, "svart/ljusbrun"=motorolja, Bromsvätskan kan du utesluta då det inte går några bromsrör i närheten av växellådan (Min 523 iaf). Kan läcka från packboxen mellan motor och växellåda?
Min rekommendation är att inte byta något om det inte är en överdriven oljeläckage, speciellt packboxen då det är mycket jobb, om du låter en verkstad göra det kommer det nog gå på några tusenlappar kan jag tänka mig..
(Bulten kostade 53 kr för mig hos BMW :P) Lycka till!
jaha okej, men man ser väl hyfsat på bilden var oljan kommer ifrån iaf?
Färg vet jag inte, är ju bara lite svart där vad jag kunnat se...

Njä kanske inte är värt att byta, det lär ju inte läcka mycket iaf.
No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
haha nu såg jag länken, hur kunde jag missat den tidigare :S måste ha läst igenom texten lite för snabbt :P

Ett enkelt svar (som jag ser det):
En packning som lär sitta där som läcker, vanligt att det ser ut så under en bil med ett par år på nacken.
Om det inte läcker mycket så strunta i att byta. På min ser det nästan likadant ut.
Ok bra, då lägger jag inte det överst på prio-listan!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.