|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min 740-98 har under de snart 5 år jag ägt den alltid startat på första försöket. +30 som -30 grader ute. Nu har motorn ibland börjat med egenheten att tända till och gå ett par sekunder för att sedan stanna vid första startförsöket. Vid andra startförsöket snurrar den snällt igång. Inga problem under körning. Min lokala fristående BMW verkstad, Rinaldo (Mkt duktig) hävdade att det är spridarna som läcker och rådde mig att hälla i ett rengöringsmedel för bränslesystemet. Det blev lite bättre av det, men fenomenet kvarstår. Kan det vara något annat som styr trycket i bränslesystemet? Några idéer? | |
| Näst sista meningen blev förstås fel. Jag menade: Kan det vara fel på något annat i bränslesystemet som styr trycket eller håller kvar det? | |
| har du provat med att ha tändningen på några sekunder för att se om den startar på första försöket då?? vissa bilar kan någon backventil till bränsleförsörjningen gå sönder på o då tar det några sek innan pumpen hunnit pumpa fram soppa o då får man samma symptom som du har. | |
|
Hade samma symptom på en bil. Kollades en massa saker och till slut så byttes spridarna och vips så var problemen borta. //RX300-03 och framför allt: 323i e21! |
|
| hall112: Intressant, det ska jag prova. | |
| Eftersom spridare kostar pengar kan det vara en god ide att mäta bränsletrycket först. Både arbetstryck, hur trycket avtar vid stopp (finns en spec) samt hur fort bränsletrycket kommer vid start. | |
|
Kan batteriets kondition påverka det här fenomenet? Batteriet la av i måndags och jag köpte ett nytt. Det hörs tydlig toch märks att motorn spinner igång snabbare (som väntat) och hittills har jag inte haft några startkonstigheter. Batteriet har nog varit dåligt en längre tid, det satt i när jag köpte bilen för 5 år sedan, men jag har nog hållit igång det på övertid med underhållsladdning 1-2 ggr i månaden. |
|
|
Kompletterar tråden med lösningen av problemet, någon med samma problem kanske har glädje av det. Kamaxelgivaren var dålig. Efter byte av den så går bilen som den ska igen. Den verkar också växla betydligt mjukare av någon anledning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.