AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.714

kalluft till luftfiltret?

Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
hej alla jag fördrev lite tid på nätet och råkade snubbla över en grej som jag vart lite sugen på att prova att göra liknande grej av nämligen göra en liknande kåpa som den här Länk men för orginal filter burken men vad tror nu kommer hända med generatorn när extra kylningen av den försvinner ? + att kommer det göra någon skillnad med att ha som en kalluftstratt till original filtret ? tänkte göra i glasfiber om det känns som en bra ide går liksom köpa grejerna för det billigt på biltema eller göra det i plåt kanske är lättare ?

någon som har en åsikt på det hela eller ska man göra det för sport filter men försöka få en längre kon än dom som redan finns för att få högre lufthastighet eller vad tror ni ?
på min bil så satt de typ en sån grej när ja köpte den (original?). va en 328 -97 så ja tror de ska funka för dig med :)
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
för jag tänkte att typ leta upp ett orginal "lock" till luftfilterburken och modda om lite i varianten att skära av hela ytan som är mittemot öppningen där filtret är och sen bygga en stor tratt fram till utrymmet bredvid kylaren vad tror du om det ?
de får nog någon annan smart svara på ^^ har bara haft den bilen än och ja gjorde inget speciellt med den och har ingen erfarenhet av de.

men ja tror de skulle funka.
om är bra att göra så kan ja inte avgöra
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
känns lite som om att det knappt skulle bli nån skillnad alls eller ? har fösökt läsa runt lite på olika forum och så men men får la kolla på att göra en prototyp i papp eller nått och prova se om det blir någon skillnad :D
Mät tempen på insugsluften före och efter modifiering.

Jag är rädd för att det mest kommer att låta mer (det kanske är målet). Original luftburk tar väl in kall luft?

mvh/ Anders
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
jo original luftburk tar in "kall luft" bakom strålkastarna men genom ett rör som är bra mycket tunnare än diametern på resten av insugs systemet så det känns som en strypning men kanske kvittar har ju för övrigt original motor förutom slutdämparen .

mäta temperaturen gör man genom att bara ta en ytertermometer med givare på en lång sladd och dra in i luftburken eller ? det borde väl fungera ? ha mätaren typ liggande innan filtret ?
Det röret kan ha mindre diameter jämfört med rör närmare insuget. Anledningen är att luften pulserarar mer efter luftburken än före densamma. Det är trots allt frågan om en ljuddämpare. Mäta temperatur görs enkelt (som du beskriver) med en vanlig inne/ute termometer.

mvh/ Anders
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
Får ta och kolla upp det där med att mäta temperaturen.i.morgon :-) men det JAG.undrar över.mest är om generatorn kan ta skada av att den blir av med sin friskluft tillförsel?
Kanske läge att mäta tempen igen ;-) Täck för där ditt tänkta luftintag skulle blockera. Vad händer med generatorns temperatur före - efter?

mvh/ Anders
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
Jo det är ju sant men svårt att veta vad generatorn tål :???
Tror inte att du skall vara så orolig för generatorn, luft kommer förbi i vilket fall. Vill du ha svart på vitt - mät.

mvh/ Anders
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
Jo men som elektriker vet.man hur illa elektronik mår av värme och kan ju bli ganska höga temperatur under huvet men det verkar inte va någon annan bil som har har extra kylning av generatorn. Men största frågan är om orginalspridare burken är.någon strypning.över huvud taget? En del säg er att det sitter samma i m5 så den borde ju inte kunna strypa i senna fall
Roligt att du har elektriskt påbrå, det har jag också :-)

Enligt Realoem Länk har 520 en unik luftburk. Samma sak gäller 525. För att få reda på vad som skiljer måste enskilda detaljer jämföras, exempelvis locket med röret. Kanske en luftburk (eller delar) från 525 skulle kunna var något?

mvh/ Anders
Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
Har ju iof inte vart anställd elektriker men har går ut gymnasiet i våras och utbildar MIG nu till kyl och aventilstions tekniker så ännu mera el :p okej men då kanske det blir att börja konstruera en tratt till luftburken och se tror ja :-) kanske skulle försöka få igång svetsen hemma den borde ju duga till det :-)
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Det enda sättet är att mäta temp & tryckfall så vet man om modefieringarna gör någon nytta.

Mät tempen innan spjället vid varm motor huven stängd jämnför utetempen
så vet du hur mycket den stiger. Sen är det bara att mäta & leta var den stiger
mest & åtgärda detta.

Samma med tryckfallet mät i
luftburken innan luftfiltret
efter luftfiltret
innan lmm
efter lmm
så vet du vilken det som utgör största hindret & åtgärdar rätt sak
utan att ställa till nya problem.

Ro
105
Robin92
Saab NG900 -97
jo det är ju sant men svårt att mäta tryckfall utan att göra hål eller ? får höra med ventilations läraren :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.