|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jo, det är ju därför jag säger att du ska köpa en 1,5. | |
| oj jag menade 1,25 hehe^^ okej vad bra, då såg jag fel när jag kollade! Tack! | |
|
Vrid fälgen 36,5 grader eller vad de blir, borra nya hål och gänga! De tycker jag låter som en super bra idé!.... Ja, hjullager kan känns glapp när flänsmuttern på drivaxeln inte drar ihop lagerbanorna mot varandra. Välj en annan skrot om de har dåligt kundmötande. Snart kommer de väl en bild på en avbruten gängtapp och en fråga om hur man får ut denna.... Jag tror du har för lite kunskap och erfarenhet att pyssla med detta, som synes så starta du en tråd om hur man lossar hjulbultar som sitter fast. Man ger de en chans om man har gassvets eller annan utrustning att värma med, funkar inte de så får man anse de som skrotmetall. |
|
| g0ry: Nja, lagret ska väl knappast "tryckas ihop" så att det slutar glappa vid montering, det har jag väldigt svårt att tro... och istället för att vara negativ kan man väl gå och lägga sig och sova ist? Bolibompa är slut för länge sedan! | |
|
Om lagren är koniska ska de dras ihop. Så har det varit i framänden på alla bilar jag har haft, sedan min första Amazon. Bak är det lite mer olika; en del har cylindriska lager som pressas på och andra har koniska. Länk Om jag fattar rätt av den sprängskissen så står det "Snedkullagerenhet" vilket får mig att tro att det handlar om ett koniskt lager. Även jag funderar lite över kunskapsnivån för en sådan här pass vital och ur säkerhetssynpunkt kritisk operation, men ingen föddes kunnig. Om man inte får fråga, hur ska man då lära sig? Varför ska man bemöta okunnighet med en trist attityd? Forumet är väl till för att man ska kunna lära sig av andra och inte för att man ska kunna visa hur duktig man är? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Hjullager är alltid koniska rullager. Förr var det alltid två lösa rullager varav det inre brukar vara större. Spelet ställdes då med navmuttern och det gick fint att ta isär och smörja om lagren. Numer är det vanligare med en komplett lagerenhet med fast spel som man bultar fast. Men typen är alltid två motställda koniska rullager som kan ta upp radiella, axiella och momentlaster. Inte ska man vara negativ :) Det låter som om detta kan fixa sig. | |
|
Nja, det kan även vara kullager (konstruerade att även ta axiella krafter): Länk mvh/ Anders |
|
| Ja, det finns säkert vinkelkontaktkullager för hjulapplikationer med. De tar axiallaster till skillnad från vanliga spårkullager med symmetriska spår. | |
|
Länk så såg det nya lagret jag köpte ut iaf. Problemet är löst nu! Efter masa borrande och slipande kapade jag ett bågfilsblad så att det gick in i hålen, sedan delade jag resterna i flera bitar så kunde jag knacka ut dem. Sedan gick jag över alla hålen med gängtapp. Resultatet: Länk Då ska skruven som håller skivan fixas till bara, någon som har koll på vilken storlek det är? |
|
| (M8X14) skruven som håller skivan | |
| Vid hjulmontage, använd friska bultar av orginalkvalité eller vid annan längd inte det billigaste du kan hitta. Stryk lite kopparfett på gängan de första 3 mm runtom. Ingenting på konan. | |
|
Okej tack runaris! Ajemän de ska jag göra :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.