AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.742

Får ej bort skurna hjulbultar! e39

Sida 1 av 2
Hejsan, tänkte ta itu med att det bara satt 4 bultar på vänster bak. Men det ville sig inte... En hjulbult till gick av, och nu har jag två stycken skurna rester i navet. Jag har borrat upp dem så mycket jag vågar, men det lossar inte ändå. Finns det ingen annan utväg än att köpa nytt?

Bild: Länk
Ph
148
Phastey
520Xd Touring -16
Efter att du borrat ur dem borde det funka med en "grispitt".

Du kanske redan har testat?

Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Om gängorna är skadade så är det nog bäst att byta ut navet.
Länk

/H
Phastey: Jag tror inte det går nu då det är så lite gods kvar. Men tror inte det hade funkat ändå för de satt RIKTIGT ordentligt. Jag tog i alla jag kunde med rörtång men de sitter som svetsat...

Håkan: Antagligen är väl gängorna kassa, så får nog bli byte då
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Värme med gassvets på skruvarna så de blir röda och sedan låta svalna innan du skruvar ur dem...brukar lossa det mesta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Har ju dock nästan inget gods kvar, hjälper det om man värmer ändå? Har ingen gassvets heller, bara gasolflaska där man inte kan få en bra centrerad låga.

Om man slipar ut nästan allt, borde man inte kunna peta ur resterna av skruvarna då?
Su
35
Suffer
520i Touring -01
Borra ur lite till och rensa med en gängtapp i rätt dimension. Det skulle i alla fall jag prova. Har du tur kan du reparera/rädda gängan.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Går det ikke så er biltemas (billig) skivor helt ok å bruke bak.
Suffer: Jag hoppas det! Ska slipa ur så mycket jag vågar imorgon och hoppas på att man hittar passande gängtapp också..

runaris: Okej men det är inte bromsskivans gängor som är dåliga :)
Ser ut som att jag kanske blir tvungen att köpa nytt :(
Måste jag köpa både lager och medbringarflänsnav? Finns det billigare någon annan stans än i länken ovan?^^
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du bara får bort bultgodset i gängans ingång och en bit på första varvet så att en gängtapp hittar rätt så borde det vara möjligt att skära ur resterna med denna. Finns ju även en del fina gänginsatser som kan bespara arbetet med att plocka isär.
Har hållt på idag med, men inte fan går det som jag vill. Får inte bort kletet från de ursprungliga gängorna i navet, och ett utav hålen borrade jag inte i centrum, så jag har några mm kvar i ena ändan, hur tusan ska jag få bort det?? bifogar en bild (mer är bearbetat i verkligheten, men det ger en uppfattning) där det röda symboliserar material från skruven. Länk

Jag har inget så litet slipstift så jag kommer in där iaf
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Mycket rostlösande, tålamod och peta med en skruvmejsel. När du petar, peta den i riktning med gängorna. Kanske knacka med en hammare på skruvmejseln, men _försiktigt_ så du inte slår sönder gängorna. Det kan ju inte spänna så det enda den sitter fast med är ju rosten. När du har fått ur så pass mycket att du ser ett par av gängorna kan du försöka lite försiktigt med gängtappen men akta så inte den också går sönder i hålet.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Värme från gaslåga så det blir ordentligt varmt (återigen)!

Alt. kan CRC Rostflash ev kunna spränga bort rostbindningen med kyla.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Byt medbringar... Köper du en på skroten får man oftast med hjullagret också då är de 4st skruvar på baksidan + flänsmuttern. Dra loss den från drivaxeln och dit med den nya..
Med tanka på de timmar du lagt ner nu så hade de varit billigare att byta medbringaren direkt.

Hur kommer de sig att skruvarna har rostat fast utan fälgen :S Eller har du redan hackat loss fälgen från skruvarna haha :)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Håller med gOry...

Om du bytt nav/medbringare direkt så hade du sparat mkt tid. Det låter dessutom inte säkert att använda medbringaren som du borrat i.

/H
Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
Du kan inte banka in en Torxhylsa?
tror det skurit lite smått, inte sitter i rost heh...

g0ry och Håkan: Köper på skroten gör jag ALDRIG mer! I varje fall inte utav Länk i Trollhättan!

Köpte för ett tag sedan styrknoge eller vad det heter (hela grejen med hjullager, ABS givare osv) på skroten för 800kr(!) till Volvo 850 eftersom jag var i behov av det snabbt och hade körförbud på bilen pga glappande lager.

Jag kom direkt från skolan så hade "fina" kläder på mig, bad därför en som jobbade där känna så att lagret inte glappade, och då sa han nej det är bra, det är 30 dagar garanti på det och är testat. Så jag köpte delen och åkte hem, men när jag skulle montera det dagen efter känner jag att det är lika mkt glapp i det som mitt gamla!! går även ojämt trögt. Åkte då till biltema och fick köpa helt nya grejer och reparerat min gamla, vilket tog drygt en vecka då jag var tvungen att flexa/svetsa i min gamla del.

Ca 10 dagar senare åker jag tillbaka till skroten och ska lämna tillbaka min del som jag köpt. då påstår de att lagret ska glappa, och kommer sluta glappa när jag monterar det på bilen! När jag sa nej det är dåligt, jag vill ha pengarna tillbaka började de bråka och sa att jag inte kan nått om bilar och att jag får ett tillgodokvitto ist. Det var ett antal personer där, och de började prata med varandra på något annat språk och situationen kändes inte alls bra! Efter mycket tjafsande i säkert 20 minuter var jag tvungen att gå därifrån med tillgodokvittot. Är det någon som trots allt ska dit så säljer jag det gärna billigt, för jag åker ALDRIG dit igen!

Xvid: har testat men det rubbade sig inte!

Man kanske kan får testa med insatsgänga om inte annat? Jag ska försöka få ut mer idag, lyckas jag inte få ur skiten provar jag nog en sådan ist.

Kostar det alltid medbringare så mycket nytt, eller kan man få den billigare någonstans?
Nu börjar jag få åning på grejerna! Gängorna är lite skadade men tror jag kan använda dem iaf :) Måste köpa M12x1,25 gängtapp någonstans bara sedan står den nog på 4 hjul ist för 3 och en domkraft!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Köp en M12x1,50 gängtapp istället så du inte ödelägger gängorna du krånglat så länge med ;)
va? är det inte 1,5 standard? :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.