|
|
|
|---|---|
|
Om man kollar upp min bil på Transportstyrelsen så verkar det som att jag har 1.6 liters versionen. Men vad jag har förstått så registrerar de ganska ofta fel. Det är en -99:a och borde därmed ha 1.9 liters versionen. Tillverkningsdatum är 1998-09-15. Hur vet man med säkerhet vilken motor man har? BMW - Allt annat orsakar illamående. | |
|
Det står väl i instruktionsboken om inte annat :) /Johannes |
|
|
Knappa in ditt chassinummer (de sista sju bokstäverna/siffrorna) här, så får du upp vilken motor du har: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| bag: Har du inte tidigare redan startat en tråd med exakt samma fråga? | |
|
Vet inte om det står i instruktionsboken det får kollas upp. RealOEM säger 1.6, har inte startat en tråd med samma fråga förut. Så RealOEM stämmer till 100%? så det finns -99:or som har olika motorer? Någon som vet när de bytte? BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
okej ingen som vet mer då? BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Länk Men jag misstänker att de tar data från samma databas... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
säger 1.6 där också. lite konstigt ändå... då den är tillverkad efter att de byter årsmodell... kan man inte se det på motorn någonstans? BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Instr.boken har ett kapitel som handlar om "tekniska data".... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Testa länken i denna tråd Länk. Där får du fram motortyp och cylindervolym, samt den utrustning som beställdes när bilen var ny. //Göran |
|
|
jo har redan kollat där och visst står det 1.6 där också. allt tyder på att det är den motorn jag har. men vetgirig som jag är så är jag intresserad av varför? -99 års modell ska ju ha 1.9 så vitt jag har förstått. men det verkar ju inte som någon har koll på varför det är såhär och när 1.9 isåfall kom. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
I Sverige registrerades bilar med en årsmodell mellan juli-juni medan BMW hade uppdatering för ny årsmodell i september-oktober. Om din bil är tillverkad i perioden juli till september så registrerades den som en ny årsmodell medan den rent tekniskt var samma som den gamla årsmodellen. Den 525ix -93 jag hade var tillverkad i juli -92, registrerad i augusti som årsmodell -93. Den var dock tekniskt sett en -92:a. Bilar tillverkade fr o m oktober -92, dvs "riktiga" -93:or, hade en rad uppdateringar som min bil saknade, t ex vanos. //Göran |
|
|
Du kan se skillnad på om det är 1,6 eller 1,9 liters versionen direkt i motorrummet. * 1,6 liters versionen har luftmängdsmätare, se pos 1 i Länk * 1,9 liters versionen har luftmassemätare, se pos 1 i Länk Som du ser på bilderna så ser luftmängds- och luftmassemätaren olika ut redan vid en snabb blick. //Göran |
|
|
okej. tack för infon. så ny årsmodell är från oktober alltså? jag har alltid trott att det var från september som gällde? eller har de ändrat det på senare år? nu har det väl mindre betydelse i mitt fall då skillnaden inte är särskilt markant åtminstone inte i effekt. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.