|
|
|
|---|---|
|
Jag kikar lite möjligheten att byta bil. Är trött på dieseltraktorn och tittar förnärvarande på en 530i E61 från 2005. M-sport paket utvändigt är en självklarhet men blev förvånad när jag såg de olika rattarna. M-ratt, helt svart med M-emblem. Sportratt, samma utseende som M-ratten men med en silverlist? Stämmer detta eller skiljer även omkrets och tjocklek? Älskar den perforerade M-ratten jag har i min nuvarande E91 och är rädd att jag inte kommer att trivas med sportratten i exemplaret vi tittar på. Sedan, vad tycker ni andra om 530i från 2005? Är det något (förutom beg.guiden) man ska tänka på? --------- Over and out. | |
|
M-Sportratten är lite tjockare och skinnet känns mjukare. Den ser ut såhär, med tummgrepp: Länk Sportratt: Länk Sportratten är också väldigt skön, och fördelen med silver listen på ratten är att den inte slits. På M-Sport ratten slits de svarta listerna snabbt. :( |
|
|
Tack för snabbt svar! Sportratten ser jäkligt plastig ut. Kanske går att byta/sälja och skaffa en M-ratt istället. --------- Over and out. |
|
|
Begguiden vad gäller E61 är riktigt bra tycker jag. Man har fått med i princip alla de modellspecifika felen som kan uppkomma. De vanligaste felen kan sammanfattas så här : kabelstammen i bakluckan, mikroswitchen för öppningen av bakrutan, avrinningen för panoramatakluckan samt kompressorn till nivåregleringen. mvh lloydan |
|
| Ok. Exemplaret jag har tittat på ska få rost fixad på bagageluckan som garantiärende. Har även problem med automatisk öppning av denna. Har gått 13500 mil så har påpekat utbyte av olja i automatlådan.. Allt SKA göras i ordning innan affär men frågan är ändå om man ska hålla sig ifrån exemplaret med tanke på problemen som vart. Eller så kan man tänka att "nu har det varit och kommer inte tillbaka". Svårt. | |
| Skrev ju som en kratta nyss.. Ha överseende tack. :) | |
| Är det fixat så är det ju bara bra. De modellspecifika felen som kan härledas till e61:an är ju fel som förr eller senare drabbar alla bilar av den modellen, frågan är ju dock bara när. | |
| Kom att tänka på en sak, har bilen du tittat på M-paketet fast utan M-ratt har den förmodligen ett eftermonterat M-paket. Är det bilen i Falun kanske? | |
|
Ok, men är det fel att köpa en bil med eftermonterat M-paket? Gick det inte att välja endast M-paket för utsidan vid det tillfället..? --------- Over and out. |
|
|
Nej, det är väl inget fel i det. Det kan ju vara så att det är eftermonterat på BMW med originaldelar (det ser så ut). Hör efter med säljaren tycker jag! Den bilen hade dock inget m-paket med från fabrik vad jag kan se (den har ju kromlist på utsidan tex). Fråga även om fälgarna är original eller om det är replikor (svårt att se). |
|
|
Är det denna bil? Länk Eftermonterat M-paket och inte originala fälgar. Ganska fin spec: S205A AUTOMATIC TRANSMISSION Automatic transmission S217A ACTIVE STEERING Active steering S255A SPORTS LEATHER STEERING WHEEL Sports leather steering wheel S300A EMERGENCY WHEEL Emergency spare wheel S302A ALARM SYSTEM Alarm system S316A AUTOMATIC TAILGATE OPERATION automatic trunk lid mechanism S386A ROOF RAIL Roof railing S402A PANORAMA GLASS ROOF Panorama glass roof S417A SUNBLINDS FOR REAR SIDE WINDOWS, MECH Roller sun visor, rear door S428A WARNING TRIANGLE Warning triangle and first aid kit S442A CUPHOLDER Drink holder S456A COMFORT SEATS, ELECTRIC. ADJUSTABLE Comfort seat with memory S464A SKIBAG Ski bag S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Seat heating driver/passenger S496A SEAT HEATING FOR REAR SEATS Seat heating, rear S502A HEADLIGHT WASHER SYSTEM Headlight cleaning system S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A XENON LIGHT Xenon Light S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Automatic air conditioning S540A CRUISE CONTROL Cruise control S590A LT/ALY WHEELS/STAR SP. 123 W RUNFLAT BMW LA wheel, star spoke 123 S609A NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL Navigation system Professional S677A HIFI SYSTEM PROFESSIONAL HiFi system Professional DSP S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 for DVD S842A COLD CLIMATE VERSION Cold-climate version S850A ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT Additional Export tank filling S863A EUROPE/DEALER DIRECTORY Dealer List Europe S877A DELETION CROSS-OVER OPERATION Omission of non-combined operation S885A SWEDISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET Operating instructions, Swedish S896A DAYTIME LIGHTS FUNCTION Daytime driving lights |
|
|
Japp, den bilen är det. Tack för listan! :D Vad tror ni andra om den? |
|
|
Den saknar ju också sportchassi vilket tillsammans med det utvändiga M-sportpaketet ser lite konstigt ut då den är lite för hög. Det är väl dock inget gemene man tänkter på...; ___ //Ulf |
|
|
Kikade även på denna Länk men där saknas panorama samt komfortstolar.. Suck.. Inte lätt det här. Ska iof inte köpa ngt innan årsskiftet så det lär komma upp nya objekt. :) |
|
| Glömde fråga vad det är som skiljer på m-sportchassit. Är det bara dämparna som är annorlunda? Hur många mil går de normalt...? Kanske dags att byta iaf. Kostnad? | |
| Bilen är lägre och lite hårdare - bra väghållning ;-) Vår har gått 12k mil nu och går som ny. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.