|
|
|
|---|---|
| Hej... Igår jag testade komp.på min BMW och alla är runt 13,3-13,7, enligt boken det ska va 10,2 vet ni hur mycket ska det vara eller det är det som står i boken :-) | |
|
Det där 10.2 är inte det kompessionsförhållandet? Det är i såfall nåt helt annat än det du mäter fram. 13.3 - 13.7 låter annars helt ok. Jämnt och bra. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Precis, det är 10.2 i kompressionsförhållande för M54B22 motorn. Ett tips är att titta på enheten för att minska risken för förväxling och dylikt. Kompressionsförhållande är just precis ett förhållande och är dimensionslöst, dvs ingen enhet. Kompressionstrycket mäter tryck och dess enhet är således tex bar, psi, kg/cm2 och så vidare. Vad för enhet stod det på mätaren, där du läste av 13.3-13.7? Minimum kompressionstryck på M54 är 10-11 bar (10.2-11.2 kg/cm2) och det ska inte variera mer än 0.5 bar (0.5 kg/cm2) mellan cylindrarna. Hittade bara uppgift om minimumvärde. Källa : Bentley Så de värden du mätte upp är mycket bra (jag antar de är i enheten kg/cm2). |
| Jag har lappen i bilen nu,så få jag återkomma imorgon med svar om vad det står i enheten :-) | |
|
Så der,här kan ni kola på komptesten som jag har utfört (det är bar) Länk |
|
| BMW skriver i TIS'en minkomp 10...11 bar. Nästan samma tryck i alla cylindrar. | |
|
Nästan "JA |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.