|
Sida 9 av 17
|
|
|---|---|
|
Riktigt bra bilval HerrB, hoppas du får njuta av bilen till fullo!! Personligen tycker jag i40in ser kanon fin ut, dessutom är den billig på alla sätt å vis.. Tummen upp |
|
|
Tusen tack rian! Tvekade inte en sekund över bilvalet. Priset, förbrukning, försäkringspremien, utrustningen och designen talar för sig självt :) |
|
|
Man kan köra en flaska KIR i sodastreamern Men inte fan blir det champagne för det Ha deT |
|
|
Man kan köpa en flaska mousserande vitt vin också. Det är inte heller någon champagne, men kanske både godare och billigare. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Tyskarna vet naturligtvis vilka strängar på lyran man ska spela för att attrahera en viss målgrupp som söker vissa egenskaper hos en bil som kanske inte Koreanerna har kunnat skapa tidigare. Jag har själv svårt för vissa bilmärken men jag tror det är dags att ta av sig skygglapparna och se vad som erbjuds utöver Audi, BMW, Porsche, Mercedes mm. Det kan mycket väl vara så att vi kommer få se en rad av nya spännande bilar från exempelvis Kina som kommer kunna ta upp kampen med vissa av BMWs modeller. Trots allt så köper de flesta bilar som ligger i prisintervallet 150-300 tkr. Och det är där den stora utmaningen finns vad gäller design, körglädje, känsla mm. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Man ska inte underskatta asiater, de är på frammarsch tack vare Hybrid-teknologin, BMW har tydligen börjat samarbeta med Toyota pga detta. Länk ...och Supra ersättaren ser faktiskt bra ut. Filmklipp längre ner i länken. Länk Och här är även nya sportiga Subarun: Länk |
|
|
Kia & Huyndai sålde 5,2 miljoner personbilar förra året - DET skapar ekonomiska muskler som definitivt bör respekteras...alla som inte tror på den nya världen bör tänka om! De faktorer dagens BMW-entusiaster värdesätter i sina fordon kommer kanske att finnas på ett annat märke imorgon, medans BMW gått vidare till ultralätta energifordon - och då står man vid ett vägskäl; ska man följa BMW på det spåret, eller gå över till ett märke som är som BMW var förr..? |
|
|
Om vi nu snackar Asien så anser jag personligen att Japanerna fortfarande spelar i en annan division men visst sjutton är Koreanerna på gång rejält. Men Koreanerna konkurrerar och når framgång framförallt pga prisvärdhet, inte att de blivit bättre än Japanarna (ännu). Sedan om Asiaterna nu mer och mer börjar satsa på körglädje, prestanda och även i vissa fall bakhjulsdrift så är det så klart fantastiskt roligt. Förhoppningsvis sneglar de mycket på just BMW. Nissan GT-R är ju en formadibel succé, nu kommer små roliga bilar som Subaru BRZ, Toyota GT 86. Alla dock tvåsitsiga och mer renodlade sport/lek bilar. Finns säkert många andra exempel. BMW är dock mästare på att få med prestanda (i vissa fall sportbilsprestanda), körglädje och komfort i bilar som även lämpar sig som bruksfordon och familjebilar, här tycker jag BMW och även Audi, Mercedes sticker ut lite mot i stort sätt alla andra tillverkare. |
|
| Har jobbat en del åt Hyundai och Kia och många andra bilmärken med . De har korta utvecklingstider och det ska var billigt och de har inte höga krav på tester jämfört med Toyota, VW, PSA, Renault, Honda, GM m.fl. Men de har höjt nivån aningen detn senaste tiden men är fortfarande långt efter. Franska och Tyska tillverkare ställer helt andra testkrav på sina komponenter. Med tanke på det skulle jag inte ropa hej innan jag har ägt en Hyundai / Kia en längre tid. Däremot är det ganska förvånade att franska bilar inte håller bättre kvalitet. Eller gör de det? | |
| För mig som jobbat med fransmän, så är det föga förvånande.. | |
|
Tycker i40 verkar intressant också. Ska provköra en sådan. Den lär ju hålla betydligt bättre än bmw:n gör. Tvivlar inte heller på kvaliten, kan inte finnas många bilar på marknaden som är så dåliga som bmw blivit. |
|
| kamel2: Berätta, öppna ditt hjärta, vad har du råkat ut för med din 525 E61? | |
|
Sani: Självklart, men jag trivs med och värdesätter det BMW står för idag och har stått för tills idag. Skulle Hyundai erbjuda samma produkt till samma eller ett lägre pris i framtiden skulle jag överväga att köpa en sådan då. Men så länge Hyundai (Med konkurrenter) erbjuder en sämre produkt i mina ögon är det inte en aktuell bil, trots att dem är billigare i inköp. Min erfarenhet säger mig dessutom att i längden blir en BMW billigare i drift och håller bra mycket bättre än koreanska, franska och även i viss mån japanska alternativ och då är dem ännu mindre aktuella. Jag kör inte en tråkigare och mindre sofistikerad bil som håller sämre bara för att jag slipper hosta upp lika mycket pengar vid inköpstillfället, då betalar jag hellre för en ny BMW (Eller likvärdig bil) alternativt köper en begagnad. Sedan får andra stå för det val dem gör. //Bjersér |
|
|
Har jobbat hos den svenska generalagenten för en av de franska bilarna. De hade höga ambitioner vad gäller kvalitet och service...det hade dock inte tillverkaren! Det märktes t ex vad det gällde komponenters hållbarhet i vårt klimat och då går det som det går :-( Jag har aldrig ägt en koreansk bil men är inte alls övertygad om deras kvalitetstänkande. Japanerna är duktiga, visst men de har svårt att bygga in det svårdefinierade "känsla", körglädje samt snygg design i sina bilar. Se på Lexus t ex, fina bilar, hög kvalitet men roliga är de inte i mina ögon. Karaktärslösheten har de också fått kritik för i media...Mazda Miata är ett undantag bland japanerna. En mycket rolig bil som jag hade själv för 20 år sedan. En stilbildare och succé! Man ska absolut inte underskatta koreanska och japanska biltillverkare men jag tycker inte de har nått ända fram än. Kineserna? De har inte alls samma kvalitetstänk än, ligger minst tio år efter tror jag. |
|
|
Toyota var ju föregångare redan med fönsterhissknapparna på Camry -88! De var så glappa, sladdriga och fula att man trodde de var trasiga från fabrik, men lik förbaskat fungerar de felfritt i 20 år. |
|
|
Bimmernerd: Håller med dig angående Lexus, har själv efter att ha ägt en hel del BMW och Mercedes kan intyga att BMW kan det där med körglädje. Nu har jag i och för sig en Suv, och jag har haft en del sportigare BMW och även Mercedes (cabbar). Jag skulle vilja säga att kvalitén är mycket högre i min Lexus än vad min E90 eller E91 var som dessutom var nyare bilar än Lexusen. Däremot körglädje, det finns inte i Lexus på samma sätt som i BMW. Visst man sitter högt och det är en skön känsla, men en BMW kommer alltid att vara en BMW för mig. Jag skulle vilja säga att min Lexus är ungefär som mina Mercedes cabbar var. Lyxig och bra kvalité men där stannar det. Jag vet inte om det är bra betyg till Mercedes som får samma betyg som en Lexus Suv eller om det är bra komplimang för Lexusen som har samma körkänsla som en Mercedes Cab. :) Men så mycket vet jag att ingen av dem kan jämföra sig med BMW vad gäller körkänsla. :) |
|
|
Grodan: RX är en mycket mysig bil att köra, men jag har då aldrig upplevt att den skulle ha i närheten av samma körkänsla som en Mercedes cabriolet? En Mercedes är inte körglad, särskilt inte som cabriolet där SL och SLK är undantagna, men struntar man i glidarsignalerna och pressar dem går dem duktigt kompetent längs en kurvig väg. Lexus RX å andra sidan klarar av mer än vad man först tror när man pressar dem, men något annat än ytterst mjuk och svårkontrollerad om man kör fort längs en kurvig väg har jag aldrig upplevt den som. Den kränger så man knappt vet vart man är på väg redan vid måttligt skarpa kurvor. På en 300 är chansen dessutom stor att det sitter luftfjädring vilket 400h saknar och det gör modellen ännu mjukare, vilken Mercedes är det egentligen du jämför med? ;) När vi dessutom diskuterar kvalité är jag inte övertygad om japanska biltillverkares förträfflighet trots att jag ägt några sådana modeller, den är helt klart hög men inte bättre än BMW enligt min erfarenhet. //Bjersér |
|
|
pew: Låter intressant det du säger om just franska bilar som ställer höga krav på sina kvalitéts tester men ändå ger sig. Har firma bil Citroën som fungerar som om barnen på pojkens dagis har satt ihop. Bilen tjuter, gnisslar, läcker från motor, spridare går åt helvete, knappar och spakar för blinkers, el-hissar mm fungerar halvt, läcken in vatten från tak osv.och då har bilen gått 9000 mil. Jag påstår inte att koreanen eller japanen gör bättre eller sämre bilar än tyskar, fransmän osv, men dem är helt klart med i matchen. Jag menar, utveckla en egen diesel motor som blir miljöklassad, eller tillverka en 4 cylindrig 2,2 liters diesel med samma effekter som BMW får ur en x25d ur en SEXA. Lite klapp på axeln borde dem ändå få som lyckas utvecklas så fort som dem gör på marknaden. Nyfiken på vad "kamel2" råkat ut för. Känns som jag känner igen mig på han. Kan dock säga att det inte kostar att åka o testa för skoj skull bara för att se o känna på en i40. Sen får man bilda egen uppfattning. En parantes gällande Lexus. Tråkig eller osportiga bilar...bilda egen uppfattnig om Lexus nya super sportbil Lexus LFA! En intressant duell mellan Lexus LFA och Nissan GT-R...kolla in och höj gärna volymen för att höra den sjukt underbara sången som LFA får ur sig...ett sjukt bra resultat av ljudet från Yamahas sida. Länk |
|
| Bjerser: En nyfiken fråga. Vad är det som säger att BMW är en "sofistikerad" bil? Vad definierar en sk sofistikerad bil? | |
|
Herr Bayer, du får väl byta signatur nu när du kör koreanskt :-) /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.