AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
90.615

Köpte mig en Hyundai i40 och dumpar BMW! Ångrar mig INTE en sekund!

Sida 8 av 17
Verdi
Herr.Bayer,
Förstår din tanke men en ny bil oavsett märke är ingen sparbössa. Tror du hade kommit mycket billigare undan med en begagnad bil. Fast det är ju ditt val.

Förstår att du får taggarna utåt pga alla påhopp i den här tråden men du kan ju trösta dig med att det mest är unga grabbar i gamla lik till bilar som känner sig provocerade av ditt val. :-)

Och BMW är mer än en image. Det vet ju du också. Egentligen.

OT:
Det spelar ingen som helst roll var fabriken ligger. Förr kanske men inte nu. Tror att en person i en fattigare del av världen är mer motiverad och driven än motsvarande fabriksarbetare i väst.

I fattiga länder är det hög status att jobba för t ex BMW. Här i väst är det väl inte riktigt så. Såg ett program om Kina tror jag, och de växlade mellan interiörer i en svensk fabrik och en kinesisk. Gissa vilken som var modernast och gissa var de anställda mest verkade ta rökpauser och snacka skit om chefen?

Fast just Kina börjar nästan få slut på folk som vill jobba i fabriker. De unga är väldigt få i förhållande till övrig befolkning tack vare 1-barnspolitiken och många yngre drömmer om universtitetsstudier osv snarare än att stå och slita i en fabrik.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Herr.Bayer här på forumet är tankan att folk ska hjälpa varann men samtidigt kan man väl få sig en skratt då och då. Att du lägger in ett inlägg där du sågar bmw på ett forum för bmw intresserade visar bara att du är ute efter något slags bekräftelse. Egentligen tror jag inte att någon verkligen bryr sig direkt av ditt bilköp och därför tror jag att den bekräftelse du söker här är meningslös. Vill du ha fakta och jämförelse mellan bmw och budgetbilar då har du olika biltidningar som går in på detaljer och diskuterar för eller nackdelar med olika val, ekonomiska och mer tekniska.

Att du inte förstår våra lite skämtsamma kommentarer är förmodligen ett uttryck för ett missnöje med ditt bilval. Jag kan själv tänka mig att köpa en Hyundai som en billig stadsbil men om jag nu verkligen är nöjd med den då tror jag knappast att jag går in på ett bmw forum och sågar bmw istället.

Tänk på att du är den som ska vara nöjd med din bil!

Till Verdi: Att äga en gammal bmw är väl något som många av oss egentligen är ute efter. Man kan väl gilla att meka med bilar som man verkligen har respekt för utan att inte ha råd med nyare bil där man är tvungen att köra in den på verkstad för varje minsta grej pga garantiproblem etc. En som äger en gammal E30 i originalskick är inte en mindre entusiast än en som kör de nyaste 3-serien.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Nu har jag suttit och kollat på i40 några dagar av och till. Tyvärr tror jag att den designen inte håller i längden. Precis som dom flesta andra asiatiska bilar så kommer den bara att se gammaldags och tråkig ut om ett tag.

Det är precis som med musik, en låt som fastnar i skallen första gången man hör den, den dör snabbt. En låt som smyger sig på en, den brukar däremot bli mer långlivad.

Det är också som BMW:s design för några år sen. Jag tyckte dom såg eländiga ut när dom kom, men nu tycker jag dom ser helt ok ut. Så funkar inte en asiatisk bil. Dom gillar man ofta utseendet på direkt, men så tröttnar man lika fort.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Herr.Bayer

Du säger att du bytte bil för att spara pengar till hus men köpte en frabriksny?

haha?!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Intressant jämförelse med musik, tycker det stämmer precis. En annan intressant aspekt är då att just den där musiken som fastnar lika fort som man tröttnar, den massproduceras och det kommer en strid ström av nya "modeller" hela tiden från alla möjliga artister. Men det är de lite mer välgenomarbetade styckena, som därmed kommer ut mer sällan, som man sparar och lyssnar på om och om igen med jämna mellanrum.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Provkörde i40 i helgen. Det kommer att bli en storsäljare, särskilt som förmåns- och tjänstebil. Passat har fått en riktigt utmanare.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Herr Bayer, jag förstår inte din undran gällande vart bilarna tillverkas. Min bil tillverkas t ex i USA... Det är inte därför jag köpte den och jag kunde inte bry mig mindre vart bilen görs. Det är hur den görs som spelar roll för min del.
Helt rätt amli

/Anders
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Förklara gärna hur du tänkte på detta med att spara pengar genom att köpa en fabriksny bil?

Klart att din riskokare är mer prisvärd än en bmw som kostar dubbelt så mkt.

En bmw för 500 000 är oxå mer prisvärd än en bentley för 1 000 000.

Om vi ska jämföra så .. så är sista bilen jag köpte för 12000kr mest prisvärd av alla :)

Den klarade besiktningen samma vecka som jag köpte den och är nu besiktad till våren 2013!

Den har servo, abs, airbags, den e varmt och go på vintern och har ac som kyler på sommaren, drar runt 0.6 på landsväg och har 1200kr i skatt samt kostar 1800kr per år i trafikförsäkring. skulle nått gå sönder så finns det 15st likadana på min närmaste skrot som jag kan plocka delar ifrån och byta själv nere i garaget eftersom det inte behövs en ingenjör för att byta delar på en bil från 90talet :)

men det bästa av allt är att jag kan ställa den i närmaste p-rutan på ikeaparkeringen och skita fullständigt i att det kommer en barnfamilj som slår upp dörrarna i den :)
Herr Bayer,
Ditt användarnamn verkar inte längre vara relevant, du bör kanske byta?

Sänk skatten på diesel
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Först sprider man lovord och prisar koreanerna för deras kvalitet,sen skriver man detta:

"Dem har minskat från ca 80% av sin produktion i Tyskland till ca 70% idag, men planen är att minska produktionen i Tyskland till ca 55%, där bland annat ASIEN, RYSSLAND står som tänkta bilbyggare åt er entusiaster. Kan ju börjar diskutera kvalitén på dessa premium BMW bilar efter den produktions spridningen :))"

Hur tänkte du här,herr bayer`? Skulle Asiater och Ryssar vara sämre på att montera ihop bilar menar du?
Skäms du igentligen för att du köpte en Huyndai?Tycker jag faktist inte att du ska göra,dom är nog prisvärda
som fraktmedel från A till B.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
smakar det, så kostar det... = BMW...

en BMW kommer alltid vara en BMW,
Märkligt att så många lägger energi på att förlöjliga Herr Bayer, oavsett vad man tycker om Huyndai som bil. För det kan väl inte vara så att han var så nöjd med sitt köp att han bara ville dela med sej?

Förmodligen inte samma längd på tråden om han hade köpt en 10 år gammal rosthög till BMW.

Tomma tunnor skramlar mest.

/Bellamy
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det är absolut inget fel på Hyundai, företaget har gjort en otrolig resa både kvalitetsmässigt och designmässigt. Har flera kompisar som kör märket och är hur nöjda som helst. Det är bara barnsligt att förlöjliga Herr Bayer för att han har valt att köpa en I40.
För en saklig diskussion i stället.
Det finns fler tillverkare än BMW som kan bygga bilar.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Jag tycker att vi låter den här tråden ligga ett par år. Sedan låter vi Herr. Bayer återkomma med kommentarer. Han vet ju själv inte hur bilen håller i längden och det vet ingen av oss här heller. Designmesigt så har vi ju alla olika åsikter men funktionsmässigt så måste vi väl alla avakta och se hur i40 klarar sig.

Sedan kan vi eventuellt tänka på varför man går in som en nöjd ägare av en ny bil (oavsett märke) in på ett forum för bmw intresserade och sågar bmw. Vet Herr.Bayer själv hur hans i40 kommer fungera i längden för att ha tillräckligt med fakta för att såga bmw. Vi har ju trots allt många gamla bmw här som vi ofta diskuterar kvaliten på men som de flesta av oss är nöjda med många år. Idag finns det inte så många Hyundai ägare som tycker att deras 10 år gamla Hyundai fortfarande känns körglad?
Verdi
Det har hänt mycket med Hyundai på 10 år så det där är inte riktigt rättvist.

Verkar som att det här är en oerhört känslig potatis bland många här. Undrar varför? ;)
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Håller med Bellamy, StefanL. Trist att en del förlöjligar Herr Bayer pga hans bilval. Jag tycker man ska respektera andras åsikter även om man inte håller med. Vi har alla olika prioriteringar, för en del är bilen ett transportmedel som ska ta en från A till B. För andra ska bilen vara körglad, snygg, komfortabel och helst tillverkad av BMW också ;-) Sedan är ett nybilsköp oavsett märke bland det sämsta du kan göra rent ekonomiskt, det blir man medveten om efter några år när det är dags för bilbyte om inte förr...

Det är klart att han blir förlöjligad. Detta är ett BMW forum med många BMW entusiaster. Inlägget är för mig som godag yxskaft.

Det är väl knappast en nyhet att det finns billigare bilar?

Som att gå in på ett Armani forum (om det nu funnits någon) och berätta för alla att man minsann hittat en billigare kostym på HM. Jaha? Tell me something new.

TS tror att han kommit på något unikt. Självklart finns det fler tillverkare av bilar och som dessutom gör det bra. Men det är inte poängen. En HM kostym håller troligen hållbarhetsmässigt bättre än Armani kostymen som kostar 10-dubbla. Men kvalité är mer än hållbarhet.
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
BMW528M: Du får gärna vidareutveckla varför man ska förlöjliga någon bara för att de har en annan åsikt än du själv? Jag håller inte med Herr Bayer men inte f-n känner jag att jag måste trycka till honom för det? Detta oavsett att han går in på ett BMW forum och hyllar Hyundai...
Uttryckte mig fel. Förlöjligad är fel ord. Det tycker jag också är fel.
Det jag ville säga är att såklart det skapar reaktioner.

Alla har rätt till sitt eget billval.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.