|
Sida 7 av 17
|
|
|---|---|
| Jippii! På lördag skall jag hämta min nya image!! Det blir roligt! | |
|
Chris87: Ett avsiktligt provocerande, fördummande och väldigt generaliserande inlägg. Vissa väljer säkert BMW mest för image, ja, men långt ifrån alla. För mig personligen står framförallt BMW för ett genuint bilintresse, körglädje och underbara motorer. Jag köper hellre en begagnad M5a än en sprillans 520d. Sedan måste så klart inte ett bilintresse alltid betyda massvis med hk. Vissa går igång på låg miljöpåverkan samt låga förbrukningssiffror medan andra prioriterar körglädje och prestanda... en annan kategori kanske söker en kompromiss. Får jag råd att köpa mig en sprillans Porsche 911 så inte f-n är det för min image. |
|
|
Men för att spetsa till diskussionen lite här på slutet. Hade TS valt Hyundaien framför BMW om bilarna kostat lika mycket? |
|
|
acey: Den frågan är väl enkel att besvara, självklart är BMW förstavalet om prislappen är densamma. Jag förstår TS i att det är en tillfredsställelse i att kunna hämta ut en ny bil som i förhållande till priset ger alla de sakerna som han räknar upp. Dessutom justerar man ju förväntningarna till prislappen. Att få åka i en bil man trivs med och samtidigt veta att man inte slänger så mycket pengar i sjön är inte så dumt. |
|
| För mig skulle det säkert också kännas både ekonomiskt och enormt praktiskt med en bil som i40 men det skulle nog samtidigt kännas som att jag kastat mitt bilintresse i sjön... Jag känner mig inte redo för detta steg ännu. ;-) | |
|
Cris87: eftersom du är så flitig med inlägg och du uppenbarligen inte har eller har haft en BMW undrar jag vilken bil du har? |
|
|
Tittar man under bilarna så kanske det ändå finns en anledning till att BMW 5-serie: Länk är dyrare än en Peugeot 508: Länk eller en Passat: Länk |
|
|
För mig som tankar och kör spelar det ingen som helst roll hur det ser ut under bilen. Bara det fungerar och håller. Det främsta skälet till att jag fortfarande kör BMW är körglädjen. Men det känns lite surt om man ska betala två-, trehundratusen mer för att det ska vara lite roligare bakom ratten. Detta är bara början, sydkoreanerna är på krigsstigen. |
|
| steaman: Jag tillhör den skaran som inte annonserar vilken bil jag har under "Äger följande bilar:". Men eftersom du fråga kan jag berätta. Jag har en 330dAT -09 (LCI) och tillhör den image som jag syftade på tidigare, även om mitt bilvalet inte är baserat på att tillhöra någon image. Mitt bilvalet baserades helt och hållet på att jag gillade bilen, både utseendemässigt och körmässig, men ekonomiskt kan jag inte påstå att det var något genidrag. | |
|
Lite märklig diskussion detta, den visar ju endast att vi alla väljer bil utifrån olika kriterier, precis som vi väljer olika kläd (märken) osv... /Anders |
|
| Märklig är den absolut inte. Det vore än mer märkligt om man inte jämförde, diskuterade och vägde för och emot. Trots allt handlar det om ganska mycket pengar för de flesta. Därmed blir diskussionen berikande eftersom man tvingas tänka igenom sitt bilval och det kan förstås slå i flera riktningar. Någon känner sig stärkt i sin uppfattning, att BMW är det rätta valet, men någon annan kanske får upp ögonen för något nytt - för att efter en provkörning åter igen få bekräftat att BMW är det rätta valet. En tredje kategori får upp ögonen för något nytt och kanske testar ett nytt bilmärke. Jag vill nog påstå att trådskaparen har skapat en högst relevant och bra infallsvinkel. | |
|
Kul TS är nöjd med en enkel "Hundbaj" ;) Tycker dock själv inte den är så tilltalande varken utvändigt eller invändigt, men alla bilar funkar väll från A-B Den stora skillnaden är hur resan är. I en te.x BMW fortsätter man gärna förbi B ibland och hittar på ett C =) Länk |
|
|
Jag är övertygad om att BMW, MB, Audi m fl kommer känna av konkurrensen från japanerna även i bilar i 5- och 7-serieklass. Det är intressant att Lexus och Infiniti gått så bra i USA t ex, där har dessa producenter uppenbarligen tillräckligt starka varumärken. Diskussionen om garantier som skiljer stort mellan t ex USA och Sverige kan även gälla prissättning. BMW 550i xDrive är t ex 50% dyrare i Sverige, har sämre utrustning och garantier jmf med USA. Som sagts förut, så länge de s k premiumtillverkarna klarar att sälja (tillräckligt många) bilar utan något mer än basutrustning och två års garanti så kommer de fortsätta med det. Rent företagsekonomiskt rätt självklart. För att återknyta till ursprungsdisk, roligt att TS är nöjd med sin Hyundai men jag skulle aldrig jämföra den med BMW. Men var och en proriterar olika, kombinationen körglädje, komfort, kvalitet och det svårdefinierade "känsla" finns i mitt tycke inte hos någon japansk (eller koreansk) bil, Lexus och Infiniti inräknade. |
|
|
Extra intressant blir det när BMW (redan nu? EN modell kvar!?) slutar med sina underbara sugsexor. Ja, de kommer åtminstone ett antal år framöver fortfarande ligga i absolut framkant (när de väl hoppade på turbotåget på bensinsidan gjorde de ju på sitt eget vis med bibehållen gasrespons som viktig utvecklingsparameter t.ex.) med sina motorer, men är det lika roligt? Audi tycker jag ibland har haft en kassaskåpskänsla som överträffat BMW, BMW rullar inte tystast osv. Men så länge de lyckas med att få ihop den där helheten som gör att det bara känns rätt att sätta sig i en BMW så har de nog ett antal kunder kvar iaf. :) |
|
| En intressant trend som jag ser är att även billigare märken börjar få snygg design. Både interiört och exteriört. Jämför man interiören på en Passat från 2003 med den på en Mercedes E-klass från 2003 så är det ganska stor skillnad. Passat ser rätt trist ut i jämförelse. Idag så är skillnaden inte lika stor längre. Plus att mycket av det som går att få utrustningsmässigt till E-klass går att få till Passat också idag. | |
|
Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en sådan som familjebil under tiden man har småttingar, men då är kravet för mig att ha en roligare andrabil för nöjes skull. Man kör ju knappast inspirerat med kidsen i bak iaf. Jag gratulerar TS till sin nya bil och hoppas att det blir många sköna mil. Dock förstår jag absolut diskussionen här angående allt men jag väljer att inte kasta mig in i detta :) då allt är subjektivt och ingen kommer någonsin har "rätt" Mvh |
|
|
ja idag är ju en Passat mycket snyggare än en Merca E-klass (som jag personligen tycker har en väldigt udda design). Sen vad gäller BMW-s bensinsexor så är det ju endast rätt och slätt så att nästan inga längre efterfrågar dessa bensinbilar nya. Talade igår med en företagssäljare på BMW och han mindes inte när han sålde en bensinare typ dessa senast. /Anders |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Jag gillar Hyundain så länge den ligger på avstånd i backspegeln på min BMW :). Man vet ju inte hur bra den bromsar trots allt :). |
|
Hehehe underbara inlägg, blandade, mogna kommentarer och minre mogna kommentarer. Ta bara den sista bara från "bmwe392001"...de e nog snarare dina bromsar som är slitna och behöver tittas till snart så du kan få stopp på bilen, mina är helt nya :) Dina kostar ett par tusen att byta ut, mina behöver jag inte bekymmra mig över på ett tag. Vi får väl se vem som ser vem i backspegeln, du med din decenniumgamla bil som gått ner sig med åren eller jag med ny diesel :) Jag har absolut inte lagt bilintresset åt sidan, det vet alla som personligen känner mig. Tanken och planen med det hela är att spara pengar till husköp och detta var det vettigaste alternativet. Bekymmersfritt ägande i 5 år, inga skattekostnader, lägre bränslekostnader och en fabriksny bil som är fullutrustad på det. Bättre kombination kunde jag inte hitta då jag har 2 småttingar också. Chris87 och Captainoats verkar inte ha några problem att förstå medan många andra stirrar sig blinda på effektsiffror och märket BMW som i själva verket är en image som någon nämnde. Skulle vilja höra era åsikter, ni som är så BMW frälsta, vad ni säger då BMW börjar sprida sin tillverkning. Dem har minskat från ca 80% av sin produktion i Tyskland till ca 70% idag, men planen är att minska produktionen i Tyskland till ca 55%, där bland annat ASIEN, RYSSLAND står som tänkta bilbyggare åt er entusiaster. Kan ju börjar diskutera kvalitén på dessa premium BMW bilar efter den produktions spridningen :)) Bara en liten parantes där. |
|
| Står själv lite i samma sits som TS. Vilken av de olika modellerna valde du? Sitter och tittar i Hyundai's prislistor men hittar inget som motsvarar den konfigurationen du har. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.