|
Sida 6 av 17
|
|
|---|---|
|
Crille82: "Intressant tanke, menar du att VW skulle har problem att sälja bilar..? Jag tror snarare att det beror på detta [LÄNK] . Passaten har dessutom även den vunnit tester över I40..." Att VW skulle ha problem... - läs vad jag skrev en gång till. Jo, jag tror att prissänkningarna på Passat är ett sätt att mota Olle i grind och undvika tappad försäljning. Många vill (helst) ha passaten men om motsvarande/mer utrustad i40 eller 508 fås 50k billigare tror jag en hel del är beredda att prova något nytt. Speciellt de som betalar med egna pengar och där långa garantier är viktigt. Därav kampanjen. I dagsläget är inte en kombi för 200k+ intressant frö mig men om det vore skulle jag allvarligt överväga ny i40 med 7års garanti jfrt med 2 år gammal 4000 milad passat där garantin är på upphällningen. /N |
|
|
(sent inlägg men ändå). Apropå garantier, det verkar ju som att premiummärkena går alldeles utmärkt att sälja trots korta garantitider? Dessutom verkar det vara stor skillnad i rostskyddsgaranti mellan t.e.x. BMW som bytt mycket delar på löpande band trots ej genomrostat, medan kollegor på jobbet med Kia och Hyundai får svaret att garantin endast gäller genomrostning så man får vänta några år innan de fixar det. Tror detta hänger ihop med vilka kunder man attraherar och vad dessa har för urvalskritierier, ingen köper en BMW för att den har lägst kostnad per mil i test (förutom tjänstebilsföraren kanske som ser att BMWn är relativt billig mot sina närmaste konkurrenter), flera på jobbet med Kia och Hyundai har köpt dom nya och har den långa garantin som extremt starkt köpargument, nästan så man undrar om det var det primära kriteriet. Men visst, det är en trygghet! Sen får man förstås lägga på 20000 eller så på inköpspriset eftersom det är merkostnaden för att man måste serva på märkesverkstad och inte ens får byta olja själv. Själv tycker jag det är pinsamt att de mest påkostade bilarna har de kortaste garantierna. |
|
|
Mercedes hade väl trettio års rostskyddsgaranti för några år sedan? Det måste ändå vara rekord. (Eller övertro på sin egen förträfflighet) Vad garantin var värd i verkligheten får någon Mercedesägare svara på. Jag misstänker att det inte gick friktionsfritt att åtgärda saker på den rostskyddsgarantin. |
|
|
angående Passat diskussionen, så tror jag inte prissänkningar hänger ihop med att mota Hyundai eller Peugeot i dörren utan främst för att marknaden är och bliiir svagare med konjunkturen och den ekonomiska hispa som vi lever i just nu och kommer se sannolikt lång tid framåt. Hyundai och Peugeot tilltalar sannolikt mera privatköpare än företagsköpare medan Passat är en väldigt vanlig företagsbil i alla former. Skulle dessutom själva sju dagar i veckan i såfall hellre köpa en Passat än en asiatisk bil vilken som eller fransk. Min Polo fungerar riktigt bra som "stadsbil" men det finns ju hästlängder med skillnader även där om man jämför med BMW. /Anders |
|
| Tittar man på bilswedens statistik så verkar inte VW ha några problem med att sälja Passater, dom säljer nog snarare otroligt bra. | |
|
VW har absolut inga svårigheter att sälja Passat, de har snarare problem att leverera till alla potentiella köpare. Passat 4-motion kombinerat med DSG-låda hade för inte länge sedan 9 mån leveranstid till Sverige, klart att många köpare tittar efter annat... MVH Christofer |
|
|
crille82: Min granne beställde en Variant 4M förra veckan - 12 månaders leveranstid. :-( Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Den här tråden är rolig och in tressant! man börjar titta på lite andra bilar i studiesyfte. Ex vis så får man en Passat Kombi tdi 140 med hygglig utr för 260 lök. Det känns ju onekligen prisvärt, kalas som familjefraktare för den ekonomiskt sinnade familjefadern. |
|
Verdi |
Det är relativt välbeställda människor som köper en ny Passat också. Det är inte vem som helst som har råd att tappa drygt 100' på 3 år. Lätt att glömma bort det på ett sånt här forum. Finns en liten klick som tydligen ser ner på folk som har det lite sämre. Märks i den här tråden om inte annat... |
| Verdi: Du kanske har lust att förklara vad du menar? | |
|
Känslan av att äga en riktigt kul och bra bil är oslagbar. Personligen drivs jag framåt av att ha något mål att se fram emot, det behöver nödvändigtvis inte bara vara bilar. Det kan vara att resa tillsammans med familjen, planera för att köpa ett nytt hus eller en ny båt. Jag har redan satt mål vad gäller nya bilinköp men jag kommer aldrig köpa en Hyundai eller motsvarande bil som inte ger något emotionellt tillbaka. Känslan av att du är ett med bilen finns inte i många märken. BMW är ett bevis på att även en 1serie med rätt motor och utrustning ger dig det lilla extra. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
förstår inte heller vad du menade här på slutet Verdi? Finns vad jag kan se ingen som ser ner på några andra människor i den här tråden. Däremot så värderar människor val av bil olika precis som man värderar andra saker här i livet. Jag respekterar alltid andras val även om jag inte har samma åsikt och hade gjort samma val själv. Sen tror jag dessutom inte man tappar 100´ på en Passat Variant på 3 år, den har oförskämt bra andrahandsvärde. /Anders |
|
|
Läste nyss om Kia Sportage med anledning av att en kollega skaffat en ny sådan "fullutrustad för 260000". Den har ju tekniska förutsättningar utöver det vanliga i det segmentet! Dynamax AWD verkar vara en direkt kopia på xDrive (kom 2003? i gen1) med central koppling och "förutseende" styrning av kraftfördelningen med omfördelning vid gaspådrag, i kurvor etc, samt elektrisk hjälpstyrning som kan vrida framhjulen tre grader för att kompensera att bilen drar snett vid bromsning och assistera antisladdsystemet (kom på E60 2004? vid tillval aktiv styrning) tillsammans med ett antispinnsystem som inte är värdelöst, dvs det kan styra i princip steglöst och helt låsa hjul som saknar friktion. Verkar vara normal tidsfördröjning premiumbil-budgetbil och detta är enda "budget-suv" jag hittat som har detta system. Den intressanta frågan blir ju nu: Hur har de lyckats kalibrera systemet? Dvs hur är bilen att köra? Lasse-SL500 skrev: "Det är fyra hjul, en ratt, växellåda, motor, lampor och sladdar och lite till. Det är teknologi som alla har tillgång till och vet hur det fungerar nu för tiden." Japp, då har Kia Sportage tekniska förutsättningar ha kunna identiska köregenskaper med t.e.x. BMW X3 eller X5. Har den det? Det är definitivt ingen nyhet att många har tillgång till olika teknologier, skillnaden har länge legat i hur väl de olika tillverkarna lyckas ta den till vara och skapa en väl avvägd helhet. Det är inget svårt att skapa en bil med usla köregenskaper från komponenter på hyllan, men att få den "perfekt", då får man stoppa in utvecklingspengar. Sen är givetvis frågan vilka egenskaper som prioriteras, inte huruvida Kia/Hyundais/PlingPlongs ingenjörer är kompetenta! Den "fullutrustade" Kian såg ganska okej ut vid titt genom rutorna, med stolar med fina sömmar osv. Dörrsidor och instrumentbräda hade det klassiska numera brett utbredda "billiga material i stora stycken använda på ett smart sett för att försöka se exklusivare ut än vad det är" (V70 i grundutförande är exakt likadan t.ex.), en bra approach när man inte har råd med fina dörrklädslar bestående av hård stomme, tät dämpning, medelporös dämpning, stabilseringslager, porös dämping/mjuklager, tjockt innertyg/skinn och finsytt mönstertyg på utvalt område, filtklädda förvaringsfack omsorgsfullt tätade mot stommen med nån slags smältlim och ett lika välbyggt rejält draghandtag med mjuka material under ytan och metallförstärkning på baksidan. Baksidan av klipsen till dekorlisten är fint plastbeklädda, clipsen som håller klädseln går inte sönder vid upprepad demontering/montering och de sitter i ganska rejäla förstärkningar i stommen som gör att man inte behöver slita sönder den för att få loss dörrsidan. Såna här och andra dylika upptäcker gör man hela tiden i vissa (läs tyska) bilar och det gör mig alldeles varm inombords. :) Min fars spontana kommentar efter 25+ år i branschen var "så här ser det ut i en riktig bil". (Dörrklädseln jag beundrar just nu sitter i min E39a och är ett strålande exempel på "saker man upptäcker när man börjar plocka isär bilen", då förstår man också varför dörrarna blir så tunga på dyrare bilar..) |
|
| En BMW för 500.000:-, jag skulle gissa på att man betalar 200.000:- för märket och 300.000:- för resten av bilen, eller? | |
|
Grodan, jag tror inte alls det är så enkelt. Hade det varit så billigt att ta fram en bil med samma egenskaper som en BMW hade det gjorts. BMWs lösningar lär inte vara de billigaste för att få fram den körkänslan bl a de har. Jag säger inte att ingen annan tillverkare har kompetensen att göra lika bra bilar. Däremot är det extremt få som kan göra det som krävs för att få fram en sådan bil och därefter kunna ta betalt för det. Där är fördelen i att ha ett starkt varumärke. Hyundai kan säkert ta fram en bil som är likvärdig en 5-serie bara att den skulle behöva kosta så mycket att ingen skulle ha köpt den. Alternativet är att göra som Toyota, skapa ett helt nytt märke i form av Lexus. |
|
|
Grodan: 200000 för märket, den var bra. Det kostar 269kr. Länk I övrigt är det en nolla fel i din beräkning. Läs Länk |
|
| Med kansla, intressant att just du svarade pa Verdi's inlagg. Inte helt ovantat | |
|
Det är kul att folk kan bli mer nöjda med en Hyundai än en BMW, och nej jag är inte ett dugg ironisk. Jag bryr mig inte en sekund om andras bilval och är andra mer nöjda med en bil för 250´ än en begagnad BMW för ungefär samma pengar eller en ny BMW för 500-600.000:- så är det bara att gratulera dem till att ha sparat en slant. En bekant arbetar som säljare för detta bilmärke och I40 har jag känt på, det är dock ingen modell jag hade varit i närheten av lika nöjd med som en BMW och inte heller en bil jag tycker är mer prisvärd än en BMW. Hur kommer det sig? Jo det är detaljer som kostar vid utvecklingen av en bil, Hyundai I40 saknar till en stor del detta tänk helt. Detaljkänsla, dörrklang, köregenskaper, ergonomi, "Stil/klass". Det finns inte. En BMW 5-serie är i mina ögon mer bil per krona än denna Hyundai, för jag vet att det är detaljer som kostar att utveckla och jag trivs inte med en bil som inte är genomtänkt. Dessutom är BMW enligt min erfarenhet en produkt med extremt hög kvalité som med rätt skötsel nästan aldrig strejkar. Trots mycket långa körsträckor (Över 100.000mil bara inom familjen) har aldrig några större problem förekommit, inte heller "vanliga" fel på detta forumet som ventiltick på äldre motorer, hydrauliska lyftare som hänger sig eller frusen vevhusventilation har vi drabbats utav. Det till skillnad från många andra märken som förekommit hos oss som exempelvis Volvo, SAAB eller japanska märken. Svenska märken har upplevts som en besvikelse, japanska bilar håller lika väl som BMW: Men när dem är tråkigare och kostar lika mycket i drift som en BMW ser jag (Vi) ingen direkt anledning till att köpa en sådan om dom inte har något unikt: Som exempelvis Lexus hybriddrift. Lycka till med din Hyundai I40 Herr.Bayer, jag menar det verkligen men nyss hemkommen från/med en BMW 535d E61 kan jag tyvärr inte hjälpa att jag funderar på om inte en skruv trillat loss. (Obs, Ironi!) :) *** (Deras 1.7-liters diesel var jag dock imponerad av, jag upplevde den inte som någon rolig motor men den drar villigt på och är väldigt stark med tanke på volym och effekt!) //Bjersér |
|
|
Tänk mycket, säg föga, skriv än mindre. Franskt ordspråk |
|
|
En sak som jag tycker är intressent när det gäller sådana här diskussioner är att väldigt många som deltar och argumenterar för varför en ny BMW är bättre än något annat märke sällan har ekonomi för att köpa en nya BMW. Detta är inget påhopp mot andra människor och inget illa menat mot någon, utan det är bara en iakttagelse jag gjort utifrån väldigt många likartade diskussioner. Jag förstår helt klart trådskaparens synvinkel. Att köpa en BMW är mångt och mycket att köpa sig en image. Visst de bygger bra bilar med trevliga utseende, enligt mig, men de är långt ifrån de bästa bilarna på marknaden. Rent ekonomiskt finns det många bättre alternativ. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.