AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
90.606

Köpte mig en Hyundai i40 och dumpar BMW! Ångrar mig INTE en sekund!

Sida 5 av 17
Verdi
ps. Eller iofs. Om nu Toyota skulle bygga en bil med 4wd, 6 cyl diesel med 231hk och som bara drar 0,73l/mil så skulle jag faktiskt överväga det. Men nu gör ingen andra tillverkare sådana bilar förutom Audi och Mercedes. Eller finns det nån annan som kommer i närheten?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Tillkomsten av dylika bilar som i40, även på det här forumet, är en naturlig utveckling av miljöhysterin.

När jag började hänga här tio år sedan, var forumet fyllt av BMW-entusiaster och hästkrafter, 0-100 och styling var det som diskuterades. Nu är denna skara en försvinnande liten grupp, och det mesta som debatteras på AP har med kompromisser att göra; när det gäller bränsleförbrukning, utrymmen, värdeminskning mm => Autopower-folket har gått från att vara entusiaster till att vara pragmatiker! (Och de som har råd att köpa M-bilarna är inte märkeslojala i samma utsträckning)
Och oavsett hur bra bil i40 än må vara, är det inte en bil för entusiasten.. ;)
Verdi: Jag förstår din ståndpunkt helt. köper man en dieselsexa eller något annat som inte de billigare märkena kan erbjuda så förstår jag helt och fullt att man väljer BMW, Mercedes eller Audi. En sådan körupplevelse kommer ju inte Peugot eller Hyundai osv i närheten av. Det som är intressant är väl när man börjar hävda att en 520d skulle vara så enormt mycket bättre och sportigare än en Passat 2.0 TDI 170 hk eller en Peugeot 508 GT med 2.2 liters diesel.
Hasso: Nybilsgarantierna i vårt land är ett skämt på premiummärkena. Tyvärr är Sverige ett för litet land för att sätta hårt mot hårt i ämnet. I Usa har Bmw 4 års nybilsgaranti, varför är det inte så världen över? Det handlar främst om köpkraft skulle jag tro.

Länk
Verdi
Sani,
Jag förstår faktiskt inte vad du pratar om.

För 10 år sedan hade toppmodellerna 184hk (330d) respektive 231hk (330i). M3:an hade 343hk. Nu har toppmodellerna 286hk (335d), 306 hk (335i) och 420hk (M3). Antalet hästar har ju exploderat under senare år. Detta trots den sk "miljöhetsen".

Tror dessutom att de allra flesta utanför Södermalm ger blanka fan i "miljöpåverkan". De vill ha en snål bil för att det blir billigare. Det vill jag med. Är ju därför jag har en diesel. Annars hade jag haft en 335xi. Tror nog man gjorde liknande kompromisser även för 10 år sen. Men på den tiden var inte dieslarna lika bra så fler valde bensin.
Verdi: OT, men du nämnde det: Tycker det är tragiskt det här med Nokia, Finlands stolthet. Det är ju inte bara att Nokia får stryk av Samsung, de får stryk av i princip allihopa.

Sverige och Finland var tidigare världsledande inom mobiltelefontillverkning.

Nu säljer Ericsson Sony Ericsson till Sony och Nokia får ordentligt med pisk i konkurrensen från iPhone och Android varje vecka som går.

Ett extremt chanstagande av Nokia att alliera sig med Microsoft.
Verdi
Sani,
ps. I och med att det säljs fler och fler BMW med turbo (dieslarna och x35i) så ökar ju även antalet BMW som är trimmade. Nu "hängde" jag iofs inte här för 10 år sen och det är möjligt att det fanns en massa hardcore-nissar som sugtrimmade sina bilar till fantastiska höjder, men jag tror nog att en genomsnittlig BMW som ägs av forummedlem idag är betydligt snabbare än de var för 10 år sen... :)
Nu börjar jag nog bli tjatig om med mina prisjämförelser, men jag tittade på vad en Peugeot 508 GT kostar. Man får en sådan för 358000 och då är den i stort sett fullutrustad med elstolar, navigation, head up display, automat, mm. Kollade sen vad en Audi A3 2.0T med framhjulsdrift och motsvarande utrustning skulle kosta och då blir det bara löjligt. Kom upp i nästan 400.000! Det är inte Audin värd. Den är också framhjulsdriven med tvärställd motor, har inte mycket mer avancerad hjulupphängning (4-länkad bakaxel precis som i Peugoten).
Så vad betalar jag för i detta fall om inte de fyra ringarna i fronten? BMW 1-serie är ju i alla fall bakhjulsdriven och har ett hysfat avancerat chassi, så där kan man ju tänka sig att betala lite extra kanske. A3:an har ju i stort sett samma chassi som en Golf eller Skoda Octavia.
Hellre en begagnad BMW för 358 000 SEK än en ny Peugot 508 GT.

Men jag tycker bara det är roligt om det nu är så att konkurrenterna sakta men säkert börjar närma sig.

Sub-premium segmentet har höjt sig dit man väl även får räkna in i40.
Verdi
mats_epost,
Precis. Varför måste man köpa en helt ny bil?
Verdi: Jag börjar nu nästan drägla bara jag tänker på hur mycket BMW man kan få för 358 000 SEK. ;-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I hela den här diskussionen glöms det bort att inköpspris inte nödvändigtvis är samma som kostnad.

I Teknikens Världs test av Audi A4, BMW 3-serien och Peugeot 407SW för några år sedan så fick 407an högst månadskostnad trots lägst inköpspris eftersom andrahandsvärdet beräknas så lågt.

-------
//Lövet
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ja, på något vis stirrar sig många blinda på vissa kostnader medan andra kostnader försvinner ur medvetandet. Det är verkar nästan som att en del försöker måla upp en billigare kalkyl för den bil de prioriterar, oavsett om det är den inköpsmässigt dyrare eller billigare bilen. Ytterst få som jag har pratat med på arbetsplaster och liknande räknar med värdeminskning och lånekostnad/kapitalinkomstbortfall, och därmed försvinner ju en vital del ur den ekonomiska kalkylen för nyare bilar.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Verdi: du missförstår. Jag menar att - precis som med t ex telefoner - så är det inte längre avancerad kunskap som är västvärlden förbehållen. Asien håller på att bli skickligare än väst. Men bilar är mer avancerad marknadsföring och ekonomi, *inte* avancerad teknik längre, anser jag.

Det är fyra hjul, en ratt, växellåda, motor, lampor och sladdar och lite till. Det är teknologi som alla har tillgång till och vet hur det fungerar nu för tiden.

mats_epost: Där sa du något, jag tycker synd om Nokia som lierat sig med Microsoft och deras efterblivna Windows Phone. Way to go Microsoft, fall bakom andra och kopiera det dom gjorde för flera år sen instället för att förbättra det. *ironi*
"Hellre en begagnad BMW för 358 000 SEK än en ny Peugot 508 GT"

Jo det kan jag hålla med om. De pengarna får man en ganska schysst BMW för, (M5 eller 335d t.ex) Fast jag jämförde ju med en Audi A3. Som jag inte tycker är bättre på så mycket.
Visa användare
3.753
Sani
Verdi;

jag ska göra det lätt för mig och säga att om du HADE varit här för tio år sedan, hade du förstått vad jag menar ;)

Hur ska jag förklara vad jag menar då...hmm:
Du har rätt i prestanda-biten, men det skulle jag vilja kalla falsk statistik. Dvs om alla bilar generellt sett höjt sin prestanda pga förbättrad teknik och lättare bilar (en positiv bieffekt av miljöhysterin btw); betyder det per default inte att det är samma entusiaster som kör dom. Här pratar jag alltså om att den typiska AP-medlemmen förändrats, inte att bilarna blivit slöare! Fokusen idag ligger mera på förbrukning än prestanda, som fallet var då...e du med? :)
Så egentligen är min slutsats att konjukturen/miljöhysterin/priserna på drivmedel sållat agnarna från vetet på AP - vissa går över till 520d, medans andra heroiskt kör på med M5:or :D
bmw newbie: Börjar bli mycket nu ;-) att på ett BMW forum jämföra en ny Peugot med en ny Audi, jag hänger inte med i svängarna.
Verdi
Sani,
Förstår vad du menar. Tror jag. Och jag är säkert ett exempel på förfallet. :-)

Eller också har folk blivit 10 år äldre med allt vad det innebär. Återväxten är rätt dålig. De flesta kids idag har helt andra intressen än bilar. Datorer, mobiltelefoner osv osv. Förutom ett fåtal ute på landsbygden...

Men nog tror jag att 520d varit en hit även för 10 år sen om den varit lika bra som idag. :)
Visa användare
3.753
Sani
Säkert sant i viss mån, det där med brist på återväxt....intresset för det mekaniska har minskat, och i och med 80-talisterna märkeslojaliteten med; känns det som!

Men att diesel blivit "accepterat" på ett BMW-entusiastforum, det är sorgligt :)
"bmw newbie: Börjar bli mycket nu ;-) att på ett BMW forum jämföra en ny Peugot med en ny Audi, jag hänger inte med i svängarna."

Diskussionen är ju faktiskt under "Övriga bilmärken" :-). Jag funderade bara på vad en Audi A3 är så mycket bättre på. Det är ju trots allt egentligen en Golf med lite mer premium i interiör och utförande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.