|
Sida 4 av 17
|
|
|---|---|
|
Man ska nog inte underskatta andra märken.Jag tänker ej byta till nån Hyundai,men tycker nog att både BMW o Volvo har verkligen dalat i kvalité senaste åren o känns inte varken prisvärda el pålitliga längre... superman |
|
J.Lindström |
Herr.Bayer: NEJ, det är inte svenska motorskribenter som skyddar Volvo, läs igen vad Vi Bilägare tycker....att Volvo känns mer kvalité och har större lastutrymme än en I40 är bara ren fakta!! Vi bilägare kan man däremot tro sponras av just asiatiska bilar (helst små skitbilar dessutom) och Skoda som alltid höjs i skyarna, konstigt nog i min smak iaf!! |
|
Slutet gott allting gott. Trådskaparen var ute efter en billig familjefraktare och fick en. Om han blir lika nöjd med den som jag har varit/är med min/a BMW är det bara att säga grattis! Nu ser jag fram emot F10 leverans på lördag! Blir kalas! /Mats |
|
|
Att jämföra en Hyundai i40 med en BMW 535d, en av bilvärldens mest kraftfulla dieslar, hur kan man överhuvudtaget göra det? Jag får inte ihop det förutom att en i40 är avsevärt billigare i inköp och drift jämfört med en 535d (big surprise). Dessa bilar passar inte ens ihop i samma mening. Känns som att det blir fler och fler i det här forumet som blir upphetsade över låga driftskostnader och miljövänlighet framför körglädje och prestanda, själv tycker jag det är en trist utveckling även om jag självklart kan förstå det i dagens tider. Länk! |
|
|
En intressant och relevant jämförelse tycker jag är vad man kan få för sina pengar. T.ex. en begagnad 2007 års E61 530iA Touring M-sport med helläder, Navi, heads up och typ 6000 mil mm ligger väl nånstans runt 250 lite drygt (vet ej exakt, men ni fattar poängen). Man har då 4000 mil kvar på "biltillverkarna smiter från sitt ansvar-försäkringen" (maskinskadeförsäkringen alltså) vilket effektivt tar hand om eventuella haverier som "inte ska hända", tillkommer bara service, försäkring och bränsle precis som på nya bilen, eventuellt någon mindre reparation. Sen jämför man den bilen med en ny "fullutrustad billig bil från alternativ leverantör". För mig blir valet oerhört lätt, men det är inte alltid lätt att hitta en passande begbil. |
|
|
En billig klocka för 3500 kr visar tiden lika bra som en Rolex Daytona. Vad du väljer att satsa dina pengar på är bara upp till dig själv. Jag betalar gärna för att köra något som ger mig glädje och skiter i vad det kostar i slutändan. I morgon kan jag ligga död och begraven och då vill jag ha upplevt något annat än en 140 hk sur diesel. Mina bilar ska ge mig något att längta efter:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Är det inte så här, om man ska dra allt till sin spets. Hade du inte hellre köpt en BMW om ekonomin inte var en faktor? Jag nu menar jag inte att du eller någon annan inte har RÅD, det handlar väl om att ta sig råd och känna att man är beredd att betala. Bara så det inte blir någon diskussion kring privatekonomi här. För det är väl ingen som försöker påstå att i40:in är bättre än en F10? Eller? Kanske är bilen prisvärd, trevlig, och välutrustad. Men knappast någon utmanare till 520d, än mindre 535d. |
|
|
Jag tror det finns MASSOR med människor som aldrig skulle fundera på att köpa en bil för 5-600k även bland de med god ekonomi. Alla är inte mottagliga för "den där känslan som bara en sann bilentusiast kan känna" som Teknikens Värld tror jag det var skrev om BMW för över tio år sedan. |
|
|
Kul tråd. Och grattis till TS som är nöjd med sitt val. Har inte kört den nya i40 (heter den så?) själv ännu, men min granne skaffade en sån förra veckan, och jag måste erkänna att jag tycker den är grymt lyckad i designen. Han/hon som ritade GT:n borde rullas i tjära och fjädrar, lära sig lite av koreanerna verkar det som.... ;) Det är bara att konstatera att det är inte rymdkunskap längre att bygga bilar. Nu för tiden handlar det mer om image och att låsa in kunden så att han/hon garanterat inte kan serva sin bil själv, än teknisk överlägsenhet. Vi får nog vara beredda på att asiatiska bilar från Korea och Kina kommer ännu starkare framdeles. |
|
| Visst ar det sa. BMW agande handlar mycket om mytbildning, status och visa upp attityd. Aven om manga har sa svart att erkanna det. Sverige ar ganska val forskonat tack och val fran sadan mentalitet jamfort med andra lander, ta tex Ryssland och Kina dar bilen ar det viktigaste som finns att visa upp och bara marken som BMW, MB och Porsche som duger om man vill vara nagot. | |
| De som har BMW pga mytbildning, status och attityd kan jag bara se en fördel med: De bidrar till utvecklingskostnaderna... | |
| Det som ar trakigt ar att sa fa har sjalvinsikt nog att inse/kan erkanna detta. Det skall pratas om korgladje osv. Visst ar det viktigt men inte ar det darfor BMW saljer sa bra som de gor om man tittar pa hela kundsegmentet | |
|
Personligen skulle jag tycka det var lika "ballt" att åka Audi eller MB, eller rättare sagt inte särskilt ballt något av det. Dock faller jag alltid tillbaka på Bmw när det är dags för ny bil. Vad det beror på? Ja, känslan när jag kliver in i bilen och när jag kör den. Krångligare än så är det inte. Det är inte när jag ser andra bilar eller vad andra kör jag gör mitt val, det är när jag kör bilen själv. Jag har tillräckligt med självförtroende för att köra vilken bil på marknaden som helst, problemet är att inte alla bilar mig lika nöjd. Om man inte kan värdera ordet körglädje så har man heller inte upplevt det, eller saknar intresset för det rättare sagt. |
|
| Jag tycker acey är inne på ett bra spår. Låt oss säga att en i40 och en 520d hade kostat exakt lika mycket i inköp och ägande, vem hade valt en i40? Den bästa bilen och det bästa köpet är långt ifrån samma sak. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag kör BMW för att jag kan laga den själv och att det finns all tillgänglig dokumentation och diagnosprogram och en bra reservdelsbas att tillgå. Försök det med en korean el japansk bil så är det liksom kört. Dock har ju vissa dessa 10 års elektronikgaranti/20.000mil Mitsubichi vilket ju är unikt i så fall , det har inte prestigetillverkarna vågat ge sig på av nån anledning 7 års nybilsgaranti från fabrik oavsett ägarbyten (KIA) Lackgaranti 5år rost 7 år. Hundai 5 år nybilsgaranti oavsett körsträcka. 5 år vägassistans, serviceassistans lackgaranti 12 års rostskydd. Varför törs inte premuimbiltillverkarna ge lika förmånliga långa garantier ?? Man tycker ju att en bil för 600-800 tusen kronor borde ha en bättre garanti än en Hundai i40 för 340 tusen (enligt prislista kombi 1,7 CRDi 123 man 6vxl sport) är det billigt förressten ?? Premiumtillverkarna är ju inte ens i närheten av detta förutom rostskyddsgarantin Förmånliga garantier är stor skillnad och det är det de säljer massor av bilar på gissar jag. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
"Sverige ar ganska val forskonat tack och val fran sadan mentalitet jamfort med andra lander, ta tex Ryssland och Kina dar bilen ar det viktigaste som finns att visa upp och bara marken som BMW, MB och Porsche som duger om man vill vara nagot. " Ja Kina är lite extremt. I Sverige ser man kanske en nyare Mercedes S-klass en gång i veckan (om man inte jobbar på MB förstås :-) ). I Kina så känns det som man ser minst 100 om dagen. Porsche Cayenne Turbo är också vanlig. Strunt samma att bilköerna är oändliga ocha man ofta inte kan köra fortare än 30 knyck. Man måste ju visa att man har råd :-) |
|
| Och tack mats_epost som la ut det klippet. Jag som trodde jag hade sett allt som Jeremy Clarkson gjort inser att jag missat Powered Up DVD... Är nu för övrigt åtgärdat :) | |
|
Hasso, kör du en ny BMW kan du förmodligen laga mindre själv än på motsvarande korean. Och att premium tillverkarna inte lämnar lika långa garantiter har endast att göra med att dom inte behöver göra det. Deras bilar säljs ändå. Varför ge bort den extra inkomsten? Ta Kia som ett bra exempel. Hur många bilar sålde de per år innan deras långa garantier trädde i kraft? Det hände inte så mycket med deras bilar från ett år till ett annat. |
|
|
Nu när vi är inne på lågprisbilar så måste jag säga att jag blev stum när jag såg denna: Länk Kia och Hyundai har jag aldrig fastnat för riktigt, då jag tycker dom känns bullriga och plastiga. Men denna bil kändes helt ok i kvalitetskänsla och ljudnivå. Provkörde en sedan. Sedan tycker jag det är coolare att äga en "Cheva" än Kia. ;) Men vad säger ni om priset? envisa rykten säger att det är nästa generation Saab 9-3 teknik i denna bil. |
|
Verdi |
Lasse-SL500, Det är nog mer "rymdkunskap" nu än det någonsin har varit tidigare. Det låter på dig som att du tror att asiater inte skulle kunna bygga lika bra bilar som européer. Varför skulle det vara så? De har ju redan tagit över hemelektroniksfären. Min Samsung Galaxy SII är t ex totalt överlägsen det som t ex Nokia tillverkar för tillfället. Vbns, Jag kan erkänna att om det stått Toyota på min bil så hade jag inte köpt den. Allt annat lika. Precis som att jag hellre köper märkesjeans än jeans på H&M eller Dressman. Trivs även bättre i en Ralph Lauren-piké än en no-name inköpt på Stadium. Visst är jag en fjant pga det, men det är ni också. Jag är iaf man nog att erkänna det. :-) Marin849, Visst är det så. Finns gott om människor med bra ekonomi som inte lägger särskilt mycket pengar på bil. Man måste ha ett intresse också. Som ska balansera mot övriga intressen och en mer långsiktig plan. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.