AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
90.610

Köpte mig en Hyundai i40 och dumpar BMW! Ångrar mig INTE en sekund!

Sida 3 av 17
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Verdi: Visst betalar man för image, sin egen image! På det sättet att man måste köpa en bil för 500k istället för 250k, den skillnaden är betydligt större än det enevtuella överpris som BMW tar ut för att de kan, tack vare sin image.

Den som betalar image på detta sätt kanske behöver bättre självförtroede. hehe.
Det jag har märkt bland lite billigare märken typ Hyundai, Peugeot, Ford, VW och Skoda är att man alltid får göra avkall på någonting. T.ex har Ford Mondeo ett bra chassi som är både komfortabelt och känns hyfsat sportigt. Men den lider av torque steer och kvalitetskänslan är inte den bästa. Peugeot 508 går väldigt stötigt. Skoda har ganska mjukt chassi och känns inte lika rapp i reaktionerna som Peugeoten och Forden. Passat är rätt så stötig med sportchassi, har vindbrus från speglarna och styrningen är ganska glappig från mittläget.
Vill man ha en bil som är bra på alla punkter så måste man nog skaffa en BMW, Mercedes eller Audi. Men kan man kompromissa lite och har begränsad budget så ska man nog kolla runt lite, för skillnaden mellan billiga märken och premiummärken är inte så stor numera.
Ch
28
ChristerA
135i
320d touring Xdrive
MC BMW R1200R
Det var ett långt inlägg. Hos vilken hynda försäljare jobbar du?
Nej, BMW är inte det mest ekonomiska valet.

I morse bytte jag strumpor.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Som AP-läsare är det mig oförståeligt hur låga vissa kommentarer - som den ovan - är.

Grattis Herr Bayer, önskar dig många sköna mil i din nya bil! Och tack för en inblick i en bilmodell jag varit nyfiken på, ur ren produktutvecklingssynpunkt..
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
(Inte din kommentar som åsyftas mats...du hann klämma in dig) ;)
Verdi
Att medvetet stava fel i syfte att förlöjliga ett märke som uppenbarligen är på uppgång blir ju mest ett tecken på att man lever i det förgångna. ;)
Jag var också dum ;-) men varför framställa det som BMW vs Hundai? Bilar som inte ens konkurrerar inom samma segment.

Jag läser gärna om andra bilmärken och modeller jag också. Men jag tycker det är lite fjantigt och provocerande när vissa jämför tex Hundai el Skoda mot tex BMW el Mercedes.

Samma sak med boende, man kan få enormt mycket mer för pengarna i vissa områden jämfört med andra.

Att det finns bilmärken som är mera prisvärda än tex BMW och Mercedes är ju inget nytt, så har det nästan alltid varit.

Själv tycker jag också med min nuvarande ekonomi att BMW är väl dyra som nya och köpet därför begagnat.
i40 sw är en bra bil.
Fick låna en 136hk automat några dagar och hann köra rätt mycket. Blev positivt överraskad. Komfort, stolar, prestanda, ljudsystem, utrustning, invändigt buller upplevde jag som likvärdig eller bättre än Passat och 508.

Automatlådan är inte lika bra som VWs DSG men klasser bättre än PSA-gruppens robotlåda. Enda riktigt dåliga är helljuset som är helt galet kass. Men det finns ju faktiskt små ramper som funkar bra.

Tror inte det är en slump att VW kampanjar välutrustade Passater just nu...

Sammanfattning - En riktigt prisvärd och bra vardagspulka. Möjligen roligare än Passat som man möter i varje gathörn.

Känns mer som att trådstartaren försöker övertyga sig själv om att i40 är så mycket bättre än den egentligen är.
Har kört i20 och i30 och jag har ju svårt att se att i40 skulle vara så mycket bättre än dom för att kunna konkurrera med 5-serien.
Plastig lågprisbil är det intrycket jag har av Hyundai så här långt.
Ska ta och provköra en sån i veckan för att kunna bilda min egen uppfattning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du menar till skillnad från alla BMW ägare som försöker trumma i andra att den mellanklassare de betalat en halv miljon för egentligen är ett rationellt köp? ;)

"Ahmen, min 330d är ju jättesnål att tanka!"

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det är väl så att har man köpt sig en ny 330d så behöver man knappast rättfärdiga det för någon :) Där någonstans ligger skillnaden.
Grattis till ett bra val av bil. Tror nog att I40 kan klättra en bra bit på försäljningsstegen.

/Bellamy

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Japsåkare "Tror inte det är en slump att VW kampanjar välutrustade Passater just nu..."

Intressant tanke, menar du att VW skulle har problem att sälja bilar..? Jag tror snarare att det beror på detta Länk . Passaten har dessutom även den vunnit tester över I40...

MVH Christofer
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
acey: Tvärtom! Om man har köpt en BMW (även gamla och billiga) måste man rättfärdiga det för alla i sin omgivning.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Kul med så mycket respons på bara en dag :)
Jag förstår folks reaktioner av jämförelsen jag gjorde och lite pajkastning var det väl från min sida, men det gjorde jag medvetet för att se folks reaktion :)

Svar till vissa inlägg jag läste mer av.

Automaten är ingen höjdare vill jag hålla med om, riktigt seg. Det var menat en "DSG" låda från början men det sköts upp lite. Kanske faceliften får, vem vet.

Jag håller fast vid att i40 är sjukt bra bil som är fullutrustad redan som standard.

Nej jag saknar inte dem 350 hk från 535d jag hade och inte 535an överhuvudtaget.

Nej, jag försöker varken övertyga någon här eller mig själv. Som jag skrev i inlägget, jag ville ge en bild av min upplevelse av en korean efter att ha ägt 6 premium tyskar innan den här och den förvånandsvärt goda bilen som dem tillverkat.

Helljus "problemet" ser jag inte som en större sak. Xenon i sig lyser riktigt starkt men visst hade det varit kanon om man hade fått bi-xenon också. Men man kan inte få allt. Att den ska vara så dålig som det beskrivs är bara smutskastning av svenska motorjournalister som vill skydda Volvo från att vara sämre än nykomling som koreanen är på marknaden.

Innan mitt bilköp tittade jag på begagnad VW Passat runt 2008 års modell och hittade nästan bara bilar som i snitt gått ca 15.000 mil och uppåt. Det är för mycket helt enkelt och sedan betala den summan på ca 170 lappar. Det var långt ifrån lockande.

Dryga 140 hk menas när det nästan är en 140 hk motor. Ja 136 hk är det exakta mått på effekten av motorn i min bil enligt spec. Det är så typiskt vissa här att vara så siffer kåta. Om en bil har angivits ha 136 hk betyder inte att ALLA bilar som kommer ut från fabrik har exakt 136 hk. Varje motor är unik och den kan ha både 130 hk eller 140 hk.

Hur som helst, det var riktigt kul att läsa så många inlägg på så kort tid, jag uppnådde det jag ville...och det är att reta upp en viss grupp här på forumet medan andra har objektivare synvinkel och faktiskt både testat eller kunnat erkänna sig vara nyfikna på bilen.
Nästa bil när målet blir uppnått med mina planer, blir inte en BMW igen i alla fall. Mycket pengar för ingenting märkvärdigare än någon konkurrent.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
bmw newbie:

En BMW för 450.000:- oftast krånglar mer än en Hyundai för 150.000:- Så kvalité kan man inte säga att BMW har och inte Audi heller. Däremot körglädje, det finns i BMW. :)

Om du skulle betala 500.000:- för en Hyundai (om det nu finns) inte en chans att motorn skulle börja ticka efter efter 1 år men det gör det med BMW och det är illa det. :)

En Hyundai för 500.000:- skulle nog ta en till månen fram och tillbaka utan några problem, med en BMW skulle man fastna på Mars förevigt. :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Herr Bayer, en liten kommentar bara för framtida missförstånd. Du menar knappa 140 hk, det betyder att det är det lite mindre än 140 hk.

Om det var 144 hk så kan man säga dryga 140 hk.

Sen att motorerna skulle variera så mycket som 10 hk har jag svårt att tro, men kan du visa upp fakta så kan jag ändra mig.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
för att undvika framtida missförstånd menar jag såklart... =)

Även om Hyundais bilar inte riktigt klarar av att konkurrera inom premiumsegmentet i Europa så är t.ex. Genesis Coupe 3.8 en självklar konkurrent till 335i i USA. När Hyundai utvecklat sin hybridteknik kan de säkert stjäla marknadsandelar från t.ex. Lexus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.