|
Sida 2 av 17
|
|
|---|---|
| TS har nog ratt i det mesta. I40 ar nog inte en samre bil idag an en BMW. Annat var det for nagra ar sedan. Men vad sager att spelplanen inte kan andras? Koreanerna kommer starkt (vanta bara pa kinerserna..). De som koper BMW gor det inte pga att nagra specifika detaljer ar battre an pa andra billigare bilar. Skillnaderna ar minimala (absolut inget vart dubbla priset). Nej det handlar istallet om markets tradition, varumarke och status, dvs vad man vill bli forknippad med som agare. Maste motvilligt erkanna att jag nog inte grejar att ha en Huyadai pa uppfarten - en idenitiet. Men vem sager att detta inte kan andras pa sikt. | |
| Fortydligande: resonemanget ovan om de sma skillnaderna avser jamforelse med motorsvaga "instegs" modeller typ 520d. For prestandavarianter ar de faktiska skillnaderna mycket storre. | |
|
Börjar man skruva isär bilarna kommer det garanterat uppenbara sig skillnader i vad det kostar att bygga bilarna (dyra lösningar behöver inte betyda mycket för kunden) , samt inte ovanligt att det är besvärligare att reparera den billiga bilen när det kommer till sånt som normalt inte repareras pga slitage, t.e.x. inredning, de stora plastchoken spricker, clips pajar osv, dyrare bilar verkar ha mer påkostade lösningar även där man inte ser, åtminstone vad jag har sett i praktiken. Sen finns ju andra skillnader, bakvagnsbrygga i sandgjuten aluminium (dyrt) vs pressad plåt (svinbilligt) osv osv. Båda fungerar (förutom att plåten rostar direkt då den ofta är obefintligt behandlad, men det tar 8 år innan det är upprostat). Vore intressant att se data på genomsnittlig ålder och mil innan skrotning/bilen blir en "skitbil"/värd 20000kr. Hittils har det ju varit så att en billig bil som gått 10-15k mil känns fallfärdig medan en tysk kan mätarskruvas från 25 till 15 utan att det märks. |
|
| Jag testade också en i40 innan jag slog till på Skoda Superb. För min del så gick den bort på grund av två saker. Den sega automatlådan (ville ha automat denna gång) och den usla bakåtsikten. Annars så är den en riktigt trevlig bil. Jag tycker alla som funderar på att köpa en snikutrustad manuell Audi A6 2.0 TDI skulle prova Skoda Superb,Peugeot 508 och Hyundai i40. Dessa tre bilar överraskade mig mycket positivt. | |
Verdi |
Självklart ska man vara nöjd med sitt köp. Konstigt vore ju annars, eller hur? Det är ju hans val. Kan man klara sig med ~140hk så finns det massor av goda alternativ. Vill man ha en spis med lite tryck i och dessutom rwd/4wd så är man hänvisad till ett fåtal märken. Nu är väl Hyundaien större men en 316dT kan man få till ett bra pris nu också, miljöbilsklassad, gratis service osv osv. Och VTech hjälper gärna till att få upp effekten till en fullt acceptabel nivå runt 180hk. Sen säljer de väl nån miljövariant av Passat kombi rätt billigt också va? 140hk. Säkert är vissa lösningar dyrare på en BMW men jag tror faktiskt inte skillnaden i pris kan förklaras med bara det. Det är helt enkelt varumärkets image som kostar till stor del. |
| För min del så känner jag att om jag ska köpa en BMW, Audi eller Mercedes så vill jag ha en drivlina som jag inte kan få i andra billigare märken. T.ex erbjuder varken Peugot, Hyundai eller Skoda en 3-liters dieselsexa. Men en 530d, A6 3.0 TDI eller Mercedes E 350 CDI är helt otänkbart för mig ekonomiskt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag passerar den lokala "Hundaj" handlaren varje dag och den nya kombin i40 är riktigt snygg och har en tilltalande design som åtminsone faller mig i smaken, dock den första av dessa koreaner som gjort det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det finns något som heter "nyhetens behag" och det är trevligt men brukar lägga sig efter tid. Är man inte alltid nöjd precis när man har bytt bil? |
|
| Verdi: Om man bara betalde för mätkeya image skulle ju premiumtillverkarnas vinster vara skyhög. Dock spenderas ju massor med pengar i utveckling samt FoU, ibland på projekt som inte ger så mycket (detta är grunden i att föra tekniken framåt), detta skall också läggas på slutpriset. Det är väldigt många "kostnadsställenb som driver upp slutpriset på bilen. | |
|
Nu gäller det att huka sig..... Jämföra en Jondaj med en BMW??? Utklassade V70 sa du!!?? Nu blir det tjära och fjädrar!!!!!!!!!!!! ;) |
|
|
Vi bilägare hade lite synpunkter på trådskaparens sk. "utklassning" "Hyundai i40 når inte upp till kvalitetskänslan, åkkomforten och lastförmågan hos Volvo V70. Men när pengarna får tala hamnar kombin från Sydkorea i en ljusare dager. Hyundai i40 ger helt enkelt väldigt mycket för pengarna." Men det finns ett ordspråk som lyder: När något låter för bra för att vara sant, är det oftast inte sant heller. |
|
| Leffo, Vi Bilagare skriver ocksa att komforten och utrymmena i i40 ar mycket bra (men att Volvon ar vassare). Nagon skillnad maste de ju hitta;) hur skall motorjournalisterna annars ha ett jobb att ga till.. Det finns skillnader men det intressanta ar att en bil i en helt annan prisklass pa allvar kan konkurrera, atminstone pa det objektiva planet. Nar det sedan kommer till varumarke, status osv har de en lang vag att ga. Men se pa hur tex Audi har gjort en klassresa av rang, ingenting ar omojligt | |
|
I40n får som jag förstår det UNDERKÄNT i ljustestet och har inte bi-xenon ljus. I detta ständiga mörker är för mig ljus en viktig aspekt. Nu brukar inte Bmw ha särskilt bra xenonljus heller, iaf inte i jämförelse med Volvo. Länk |
|
| Wendtan: Samma ljustest för BMW F10, Länk | |
|
Jo visst är Jåndaiij en mycket bra och prisvärd bil. Men och tala om "utklassning" tycker jag är lite magstarkt. ;) |
|
|
Jag har tyvärr inte kört en i40 och kan därför inte uttala mig om hur den är bakom ratten. Däremot har jag svårt för (i mina ögon) över designade bilar som jag anser i40 är. Jag tröttnar på det sjukt snabbt. Det som känns fräsch samma vecka som den presenteras känns hopplös ute bara något år senare. Honda Civic är ett annat sådant exempel. Men som sagt, design och utseende är i högsta grad en fråga om personligt tycke och smak. Jättekul att TS är nöjd med sin bil och det är allt som räknas i grund och botten. Men det tappar trovärdighet när allt är SÅÅÅ bra och allt är bättre än den tidigare 530:n. |
|
| Visst är BMW underbara bilar att köra, har själv haft många och kommer även att köpa igen. Men jag köper inte de pga kvalitén utan körglädje. Jag har även haft Mercedes, Alfa etc. Ingen slår BMW i körglädje däremot kvalitén är lite a och o med, sinnerligen de nyare modellerna. BMW måste vara bland de Premiumbilar som krånglar mest. | |
Verdi |
marin849, Självklart är det inte bara image man betalar för. Men det är en stor och viktig del tror jag. Människans fåfänga alltså. Men som vanligt vill folk inte erkänna det, ens för sig själva. Har varit i de här markerna förut och tassat och folk klarar i regel inte att se på sig själva tillräckligt nyktert. :-) |
J.Lindström |
Hyundai, är det ens en bil??? Det är ju plastskräp från återvinningen :) Man får det man betalar för!! Citerar än en gång: Hyundai i40 når inte upp till kvalitetskänslan, åkkomforten och lastförmågan hos Volvo V70. Men när pengarna får tala hamnar kombin från Sydkorea i en ljusare dager. Hyundai i40 ger helt enkelt väldigt mycket för pengarna. Konkurrenterna har anledning att darra, även om Hyundai kanske inte gör anspråk på att slåss med bilarna i översta premiumklassen. Åtminstone inte än. Vi tycker: Hyundai i40 är förmånlig att köpa och har en massa bra utrustning. Den lär också bli förmånlig att äga. Med 1,7-litersdiesel och manuell låda är bilen miljöklassad och skattebefriad i fem år, försäkringspremien är inte särskilt hög och serviceintervallerna är långa. Till detta kommer Hyundais generösa garantipaket på fem år. Så länge vi räknar pengar, har Volvo V70 Drive inte mycket att sätta emot. Men Volvon har bättre komfort och lastförmåga och högre kvalitetskänsla. |
| Är det bara jag som tycker den ser anskrämligt ful ut. Den "moderna" designen på bilar som renault, hyundai, kia m.fl ser billig ut tycker jag. Cool en stund men håller inte i längden precis som Civicen när den kom i sin rymdskeppsskepnad. Nu ser den bara konstig ut. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.