AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
90.603

Köpte mig en Hyundai i40 och dumpar BMW! Ångrar mig INTE en sekund!

Sida 17 av 17
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det kan vara olika nivåer på annat än motorn i en 318 kontra 335. Förr var det så iaf. t.ex. mer isolering. BMW-känslan finns ju där ändå dock!!
Inom VW är det ju tom olika hjulupphängningar på instegsmodellen kontra en dyrare modell.
Lundberg; nja, en utrustningsmässigt helt nollad 355 låter väl sådär lagom roligt, men visst, motorn är otroligt viktig. Jag har inte kört nya treserien men den förra tyckte jag inte vad värd sitt merpris helt enkelt. Jag tycker man får så otroligt mer för pengarna om man köper en bil med några år på nacken, exempelvis en 550 med all utrustning och få mil på mätaren. Jag förstår inte hur man kan tycka det är värt så mycket att köra BMW, att man utsätter sig för en bil med noll utrustning och liten motor när man får så mycket mer hos konkurrenterna. Jag tror att det handlar väldigt mycket om prestige, plus att en BMW 318 knappast känns som ett premiumval, det är väl nästan mest sålda bilen i sin klass? En ny sådan är mer eller mindre samma surkart som alla andra bilar i den klassen. Om än lite bättre på det mest. Nya BMW har inte alls samma fina vägegenskaper som äldre, de kanske har bättre väghållning och så...men de äldre är roligare att ratta, nya är överskattade. Men det beror som sagt på vilka egenskaper man vill ha.

Men, vi är som sagt alla olika och det är helt ok!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om man tycker de gamla BMW-bilarna hade finare vägegenskaper än de nyare kör man helt enkelt för sakta.
Jag skrev inte att de gamla var bättre, de är förstås långt sämre...men min uppfattning är att den lätta och mekaniska känslan i exempelvis e30 m3 saknas i de nya. E30 m3 det är verkligen en fantastisk bil, som ger samma prestanda som en ny 320 diesel...men det är ändå enorm skillnad i körglädje på de två. Även en vanlig e30 318 är roligare än en ny 318, även om den förstås är långt sämre på allt.
No
5.161
Nockenwelle
Håller inte alls med. De nya är mycket roligare att köra aktivt på en krokig väg. Körglädjemässigt vinner de med hästlängder.
Verdi
Top Gear var inne på nåt förut när de hävdade att det roligaste är att köra en bil på gränsen till vad den klarar av. Därför kan en sämre bil mycket väl upplevas som roligare att köra. Det handlar mest om en känsla ändå, inte vad den kan köras på för tid runt ringen. Så på så sätt håller jag med Jabbal.
No
5.161
Nockenwelle
Ja, det är roligast när man kör på gränsen, men inte om bilens gräns kommer långt tidigare än ens egen gräns.
Verdi
Nockenwelle,
Kör du din F30 335i på gränsen på allmän väg så hoppas jag att du inte möter mig. ;)
No
5.161
Nockenwelle
Det gör jag ibland, men jag väljer tillfällen då vägen är tom. Du behöver inte oroa dig :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.