AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
90.604

Köpte mig en Hyundai i40 och dumpar BMW! Ångrar mig INTE en sekund!

Sida 16 av 17
Karl-Hilding
Inte ens i40.s mamma kan väl tycka om denna son?
Länk
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Flippad design, hatar dessa utdragna fram- och baklysen. Innuti var den rena flipperspelet, nej tack. För samma pengar får jag en ypperlig 2,5 X3 med obetydligt många mil på mätaren. Huvudsaken är att du som köpare är nöjd med den, lycka till.

-"Never drive faster than your guardian angel can fly!"
I40 ser verkligen inte så hemsk ut, det är klart att den inte är vacker men direkt ful är den inte heller. Nya 3-serien är ungefär lika hemsk kan jag tycka, plus att I40 faktiskt vunnit ett flertal tester och i vart fall torde vara en hygglig bil... prisskillnaden på över 100.000 mot en BMW 3-serie som på flera punkter är en sämre bil torde också vara till dess fördel. En kollega har en och den är helt ok, varken mer eller mindre. Vi kommer dit vi ska, den har värme, den är snål... sexig är den knappast men nog är den helt ok. Jag skulle hellre ha en I40 + en E38 750 i mint condition än en sur men ny 318 diesel på gården, och så stor är trots allt prisskillnaden.
Karl-Hilding
Varför är en ny 318d sur?
Nya treserien är kanonfin men det är ju trots allt budgetmodellen av en av Sveriges mest sålda bilar, jag skulle hellre ha en Kia eller Hyundai till vardags och köpa en 750 eller M5 för pengarna som blir över.
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
En asiat som inte är vacker, men inte direkt ful, billig, snål och knappast sexig, låter oerhört attraktiv. Plockar mycket hellre hem den sura tyskan varje dag i veckan.
Helt klart iMike. OT hur är GT-n, funderar på att ev köpa en.

/Anders
Jag förstår inte heller hur folk resonerar som skall plåga sig med en trist nonsensbil till vardags men sedan "lyxa" till det vid sidan om. Varför inte istället lyxa till det till vardags med en lite trevligare bruksbil och skippa extrabilen? Eller kanske både och om plånboken tillåter?

Verdi
Jabbal, du tänker så fel. Du räknar bara inköpspris och struntar i driftskostnader, försäkring och skatt. Jag lovar att det blir billigare att ha en BMW än en Hyundai OCH en gammal M5.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Håller med Verdi, adderar även andrahandsvärdet, där lär Hyundaien inte riktigt matcha.
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Kristoffer_L: Har testat det men tyvärr så är det inte kul i längden att A till B köra med en lite schysstare bil, i alla fall inte om vi pratar sport och inte lyxigare bilar. Använder man den när man känner för det istället istället så är det mycket mer belönade att ta sig en runda :)

Har inte de flesta tjänstebilar nuförtiden förresten, varför lägga 400-500k på en finare bruksbil köpt privat med brutal värdeförlust så länge den håller någorlunda status?

iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
OT igen. GT:n är fantastisk. Hade säkert haft någorlunda samma uppfattning med mindre motor och utan allt lull-lull. Gillar tyngden, den något högre sittställningen och framförallt, designen. Formspråket kan man diskutera i oändlighet. Jag gillade den direkt. Om GT:n är svart, att tillägga. V8:an är verkligen OT, men minst sagt ett underverk. Kanske byter in GT:n mot en i40 nästa år, eller inte.
L33t: The things you own end up owning you som det heter :-)
Själv testade jag under 1 år att pendla i en Toyota. Gick felfritt och säkert men gav mig ingenting extra - trots låg värdeminskning. Gör aldrig om detta misstag...
Att ha en nyare BMW som bruksbil gör precis visserligen samma jobb som Toyotan men med guldkant på tillvaron. Blir ett nöje att till och med på måndagmorgonen köra till jobbet :-)
Sen håller jag med dig om sportigare bilar...
Hyundaien kommer säkert ha lägre värdeminskning än motsvarande ny BMW, i alla fall i rena pengar eftersom den är så billig i inköp.

Hursom, det beror nog på hur man är som person, för mig är skillnaden på en Hyundai och BMW 318 minimal. Hellre en äldre...tja, 550 eller något annat lite mer udda. Som bruksbil tycker jag det är snudd på påfrestande med en fin bil att hålla efter och vara försiktig med. Men, grundläggande skillnaden är nog att min personliga uppfattning är att om man ska köra instegsmodell med liten motor, då kan det lika gärna vara. Men vi är alla olika! Skulle hellre köpa en äldre men motorstarkare bil i så fall.
Precis, därför köpte jag själv en 550 e61 då jag inte gillar värdeminskningen på en f10 t ex... 100.000+ per år är sura slantar att dra in även om bilen är grym. Köper den hellre om 4-5 år med 7-10k på mätaren i ett fint ex för max 300k.
BMW 550iA är verkligen den bästa BMW'n av alla bmw's tycker jag :) :)

Bmw 550 är en bra mix av allt det bästa BMW har att erbjuda, Lite av 3 serien och lite av 7 serien. Den kan utrustas med xDrive.. + att den går att utrusta i all oändlighet, typ. :) 550 placerar sig precis i mitten av alla bmw's för mig :) Den är riktigt nice :)
Verdi
Jabbal,
Så det enda värdet en bil har är motorn? En 318 har exakt lika fina köregenskaper som en 335. Den har även samma komfort, samma inredning, samma stolar, samma utseende osv. Den enda gång du känner skillnaden är vid motorvägspåfarten. I princip. Förutom ljudet då... Men där lär ju inte Hyundaiens lilla 1.7 liters diesel vara så mycket bättre.
Men vilken känsla det är att trycka plattan i botten. G krafter! :) finns inget värre än att snika...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jabbal skrav: "Hyundaien kommer säkert ha lägre värdeminskning än motsvarande ny BMW, i alla fall i rena pengar eftersom den är så billig i inköp."

Motsvarande modell finns inte, därför måste du jämföra rena inköpspriset, d.v.s en Hyundai för exempelvis 300K och en BMW för samma peng. De är inte i närheten av att spela i samma division, därför faller "motsvarande modell". Tycker jag.
Jag tycker man torde kunna jämföra bilar som är i ungefär samma storlek och som fyller ungefär samma funktion, det är väl så man brukar göra jämförelser tycker jag. Att utgå från priser blir...svårt. Då blir det ju en BMW 318 mot en Hyundai som är ansenligt större. Det är ännu svårare att jämföra, de flesta bilköpare utgår nog från sitt behov i första hand. Men det är nog väldigt få som vacklar mellan Hyundai och BMW, det håller jag med om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.