|
Sida 13 av 17
|
|
|---|---|
| Beklagar sorgen | |
|
micke: Jag håller med Salesman; beklagar sorgen du har haft med dina BMWar och hoppas att du blir nöjd med det nya köpet. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Med Känsla, " Den Polo GTI som jag köpte i november, årsmodell -12 uttagen i mitten på sept 2011, gått cirka 400 mil och alltså 2 månader gammal, köpte för 200tkr inkl vinterdäck, "värt 200 tkr två månader senare...ett tapp på cirka 27% på två månader" Var är värdeminskningen? Du kan ju inte räkna vad bilen kostar oprutad. Samma fel som Herr Bayer gjorde. Du har vettiga inlägg i vanliga fall Med Känsla. |
|
|
fastEddie, självklart, men jag ville bara visa att de flesta bilar tappar en hel del i början och eftersom Herr Bayer vill jag minnas visade värdetappet "brutto" så gjorde jag motsvarande exempel. Bästa affären är ju oftast att köpa en bil som varit "demo" eller liknande, när de hunnit bli lite avskrivna i bokföringen hos åf, men ändå är i princip ny. /Anders |
|
|
Jotack Med känsla, tror att de flesta som köpt ny bil minns värdetappet:) Det är ju vansinne att köpa en rent ny bil istället för en lite begagnad ekonomiskt sett. Vi nybilsköpare har möjligheten att speca bilen själv,det är ju en fördel. En annan att ingen annan suttit i den. Dyrt nöje dock. Min fru brukar säga när jag vill titta på en "jahreswagen" att vi redan har en begagnad bil lol. Ja vår bil är ju begagnad dag ett...får se vad det blir nästa gång. Kanske något med *35d där bak. |
|
|
Rolig tråd det här. Jag är rätt ny här eftersom jag nyss köpt min FÖRSTA BMW - en 750i (2006), Faktum är att det är min första tyska bil över huvud taget (bortsett från ett halvår med en firma-Audi 80 som lyckligtvis rullade ned i ett dike annars hade jag dött av tråkdom). Jag kan inte låta bli att dela med mig av några observationer efter en månad med min 750. Jag är uppväxt med amerikanska bilar och har i alla år sagt att "tysk bil - över min döda kropp". :) De senaste åren har jag konsekvent hållit mig till Cadillac men eftersom min senaste led av ett enda fel - ingen V8 - tänkte jag att vafan, varför inte testa en BMW. När fan blir gammal blir han religiös... Jag hade egentligen bara extremhöga förväntningar på en enda punkt - motorn - och där är jag mer än nöjd. Fullt i klass med en Northstar om än en bit kvar till en LSA eller Hemi. Men i övrigt är jag mindre imponerad. Visst, det är en otroligt fin bil, komforten är högklassig, designen är snygg och allt det där. Hatten av för BMW som jag tror överträffat allt annat i bilvärlden när det gäller att bygga och förvalta ett varumärke. Att kunna kränga en bil för närmare en miljon där hälften av priset är ren märkesidentitet - Jesus, på den marknadsavdelningen vill jag jobba! Det är intressant att läsa alla referenser till Top Gear, som är så hjärntvättade på BMW trots att BMW troligen inte har betalt en spänn till BBC. Kvalitetskänsla? Tja, visst, den känns okej. Men högre än min CTS-V? Nix. Lite bättre än fruns Subaru, och det är ett bra betyg. Men motsvarande priset? Don't think so. Tillförlitlighet? Kan inte riktigt uttala mig ännu eftersom den är så ny för mig. Men efter en månad med en trasig xenonlampa, ena solskyddet ramlar ner, två falska oljenivåvarningar och en falsk "drive system failure"-indikation känns det inte värst förtroendeingivande. Ryktet på den här punkten är ju inte det bästa. Men framför allt: Var är ATTITYDEN? Nästan varje gång jag parkerar min CTS kommer någon fram och ställer frågor. Folk vänder sig om och tittar. Ingen lyfter ens ett ögonbryn mot en BMW. Det finns inte en millimeterdetalj på bilen som väcker nyfikenhet eller känslor. Hela produkten känns klinisk, medvetet designad för att minimera risken för uppmärksamhet. Vilket paradoxalt nog ger ännu mer cred åt varumärkesavdelningen, men känslomässigt hade det lika gärna kunnat vara en Toyota. Där är jag jättebesviken. Hela känslan är av en väl ihopskruvad, väldesignad mekanisk produkt. Men jag längtar inte tillbaka till den eller sitter kvar i den när jag parkerat för att njuta av inredningen. För att inte tala om att snegla ut genom köksfönstret lite då och då vilket jag ofta gjort med alla andra bilar jag haft. Hade jag för höga förväntningar? Förmodligen. Är mina jämförelser relevanta? Jag tycker det men många håller säkert inte med. Kommer jag att behålla den? Jag vet ärligt talat inte, men om jag släpper den blir det nog tyvärr inte någon mer BMW. Har någon någonsin skrivit en sång som handlar om en tysk bil? "My baby drove up in a brand new BMW" - näh. Så sammanfattningsvis - "close but no cigar". F ö menar jag att bilindustrin bara gått utför sedan Duesenberg kastade in handduken 1937. :) |
|
|
politby: Nu är inte E65 direkt känd för att vara BMW:s vackraste design, det är kanske därför ingen kommer fram och ställer frågor om bilen eller berömmer den? |
|
Verdi |
politby, Sälj BMW:n och köp en amerikansk bil då. Ingen som tvingar dig vet du. :) Visste inte att inredningen i en cadillac var bättre än i en BMW 7-serie dock. Men så är det kanske? Angående att synas så föredrar jag alla ggr en sober tysk mot en vräkig jänkare. Jag har googlat lite på din Cadillac och vad jag förstår så är det en hårig sak på 556hk? Gillar dock inte designen öht. Typisk kantig och smaklös cadillac. Länk Angående sång så är det ju öppet mål. ;-) Dessutom är den mycket bättre än den där cadillac-sången... Mercedes Benz By Janis Joplin ------------- Oh lord won't you buy me a Mercedes Benz. My friends all drive porsches, I must make amends. ... ... |
|
Det sista du skriver stämmer väl bra! Om man är en Posör så är inte en BMW den bästa kostymen. Att folk kommer fram och pratar eller inte är väl en kombination av Bilen och vilken person man förväntar sig finna bakom ratten. En relativt ny BMW 7-serie innehas för det mesta av en äldre herre, högavlönad och eller förmögen. Kanske inte en person som Svensson försöker inleda en konversation med. Vem förväntar jag mig bakom ratten på en Cadillac, inte någon av ovanstående i alla fall, undantaget skulle vara min svärfar som på 90-talat köpte några nya Eldorado. Men hans kunnande om bilar var lika stort som hans känsla för kvalitet. De ända gånger jag fått kommentarer om min bil av främmande människor är när jag hade Discovery. För mig är kvalitet så mycket mer än om tillförlitlighet. Om man som jag skärskådar komponenter materialval, kablage skruvförband etc. Så ligger franska bilar på samma nivå som amerikanska och engelska. (ursäkta Jeepen men så är det) Dessa märken har charm och jag är lika glad jag åker i dem och de hålleri hop och behagar starta. Jag har BMW för att det är en överlägsen systemprodukt och den är rolig att mecka med och givetvis härlig att köra. Jeepen för att den har karisma, är bruksig och rolig i situationer där inte BMW är det. Klart dina förväntningar var mycket högre ställda på din BMW 750 än på dina tidigare bilar. |
|
|
Top Gear testa CTS:n mot Corvette och Challenger. Länk |
|
|
Cadillac CTS-V, alltså en av de minst amerikanska amerikanska bilarna? :) Nåväl, högre kvalitetskänsla i CTS-V? Detta måste undersökas! Alla amerikanska bilar jag pillat på (dock ingen Cadillac!) har bara bestått av äcklig ful plast a la Ford Fiesta, oavsett prislapp. |
|
|
steaman: Tänkte svara här, men du gjorde det med alldeles förträffliga ord.. Exakt som jag ser på BMW kontra många andra bilmärken, speciellt USA bilar som jag tycker totalt saknar den gedigna kvalitetkänslan... o framförallt körkänslan! "BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den" Mvh Jocke W |
|
|
Det är just detta som är så svårt, folk har så olika uppfattning om vad kvalitétskänsla är och det är inte alla som uppskattar eller ens uppfattar olika former av kvalité. Kristallglas är något verkligen speciellt för en del, för andra är det hopplös skit som går sönder av vad dom anser är normal användning. Jag är inte 100% på om något skiljer mellan CTS-V och en vanlig CTS men kvalitétskänslan i en sådan Cadillac kan inte ens matcha en BMW 3-serie det var så jag upplevde det. Och ser man inte eller upplever man inte den känslan BMW´s "vanliga" ägargrupp (De som kör ett märke för att de trivs bäst där och inte de som bara prövar etc.) så kanske det finns andra bättre alternativ? Det antyds också att BMW´s tillförlitlighet inte har det bästa ryktet, vilket jag tycker är konstigt med tanke på hur entusiastiska många ägare är, hur bra resultat BMW brukar prestera i kvalitetsundersökningar och med tanke på att BMW har bland de nöjdaste ägarna. Man kan inte enbart lyssna på Svensson som köpte ännu en Volvo V70 för att han "hört" X eller Y om andra märken. Lyssnar du på sådana är din Cadillac en skitbil som dricker 4L/mil och inte kan ta sig runt en kurva hur man än gör, och det stämmer inte eller hur? //Bjersér |
|
|
Aha, det blev lite gensvar - kul! Svårt att besvara denna kanonad i rätt ordning eftersom man inte verkar kunna citera i det här forumet men jag ska försöka. Jag reagerar starkt mot att bli kallad posör. :-) Om man vill posera går det säkert att göra gangsta av en 750 också, bara att hänga på kromfälgar och annat lull-lull... Jag var mer ute efter poängen att en bil som kostar närmare miljonen borde uppvisa lite mer "edge" exteriört. Sen behöver det inte betyda att man går till överdrift utan tricket är att åstadkomma detta med bibehållen identitet och återhållsamhet (tyskbiltillverkarnas honnörsord). Sen påstod jag inte att en CTS har bättre kvalitetskänsla än en BMW, utan att BMWn inte är bättre på den punkten än min CTS. Det glipar lite här och där, de silverliknande listerna i interiören är plastiga så det förslår, fönsterhissknapparna glappar, etc. Inte 700'-nivå. CTS-V är enligt min mening ett lysande exempel på en "core" amerikansk bil. Prestanda på högsta nivå förpackad i ett skal med attityd och driftsäkerhet. Som inte kostar en förmögenhet. Visst har Detroit byggt ett antal rätt kassa bilar men det finns bra exempel på tyska skitbilar också. Jo, jag hade säkert högt ställda förväntningar men jag kan inte komma ifrån att BMWs toppmodell (åtminstone fram tills den ersattes av den nya 7-serien) inte riktigt gav det överväldigande intryck av perfektion som jag hade väntat mig. Eller kanske det är så att det är just det som är grejen - den ÄR ett perfekt system men de glömde plocka ur personlighetslådan där i fabriken. Den trycker inte på de rätta knapparna. Men detta handlar ju till stor del om smak och det är mest EQ och inte IQ... så ta det inte personligt, jag är inte ute efter att såga era ögonstener... Kul inslag från Top Gear, det hade jag missat! P-O PS: jag hittade en finess jag inte visste om i 750n alldeles nyss - restvärmesystemet! Jisses vad bra, bara den finessen kan nog få mig att behålla bilen. |
|
|
Länk BMW - Kenneth & the Knutters (Låt 2, 3.45 in i klippet) "Jag är tokig i en BMW, tokig i en BMW, jag ska köpa mig en BMW och åka upp och ned på stan." _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
politby: Det mesta du nämner är personliga preferenser. Du vill ha något som sticker ut medan majoriteten av alla 7-serie köpare är intresserad av en bil som är subtil. Detta är vad som gör vissa ämnen svåra att diskutera, vilket inte minst återspeglas i denna tråd. Vad som är rätt eller fel i detta fallet skiljer sig från person till person. |
|
| Cadillac-GM-SAAB, är inte cadillacen egentligen en SAAB 9-5a ? | |
|
@krika: Nope, CTS (2008 -) är byggd på Sigma II-plattformen vilken är reserverad för Cadillac: Länk Cadillac BLS däremot var (gud vare tack) en kortlivad lätt uppsnofsad Saab 9-3. Ett exempel på den amerikanska bilindustrins sämsta uppfinning - "badge engineering". Iskallare i bilhallarna än den iskallaste Saab... |
|
|
Jag är själv förstagångsägare av BMW.Har erfarenhet av Mercedes,Volvo,Honda,Ford,Jeep och ett antal andra bilar.Bytte min fina Accord diesel mot BMW:n för att få lite mer säteskomfort pga en ryggskada.I detta hänseende är jag extremt positivt överaskad och nöjd.Emellertid blir jag mer och mer skeptisk till kvalitén ju mer jag läser i olika forum och tester.Jag har 2 års generös garanti nu men funderar redan på att byta till en Honda igen...Är jag nojjig eller är BMW så dåligt som man kan sammanfatta av alla felförfrågningar i forumen? Hur tolkar man det som nybörjare? Det som lockade var också den låga bränsleförbrukningen i kombination av bra prestanda.Är dålig kvalite priset man får betala för lite extra flärd? Kör man för fort så hinner ingen se bilen;) |
|
Verdi |
BMWernie, Du är nojig... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.