AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
90.613

Köpte mig en Hyundai i40 och dumpar BMW! Ångrar mig INTE en sekund!

Sida 12 av 17
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
"är egentligen bara hotande för mindre bemedlade som köpt en statusmarkör - inte en bra bil"

Jag skulle vända på frasen: är egentligen bara hotande för mindre bemedlade som köpt en bra bil - inte statusmarkör

De hade hunnat få en nästan lika bra bil för en mycket mindre peng! Det är väl status som saknas hos Huyndai, statusen tar mycket längre tid att bygga upp, jämför med Phaeton och Lexus.

Herr.Bayer: Rückensburg säger du, har du varit där, är det en trevlig stad?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
99% av alla bilar värdehalveras på ~3.5 år. Detta gäller nytt som gammalt (möjligen bortsett 15+ år gamla bilar där allmänskicket avgör värdet).

Sen om X är mycket pengar eller inte låter vi varje peson bedöma själv utifrån ekonomisk situation.

F.ö. mycket märklig debatt.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Väl talat Profossen!
Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Håller med qsacage, märklig debatt!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
henke lexus, det där var lite kul! En Rückensburg-sökning på Google resulterar i endast en träff - den här tråden... Hyundai har däremot ett forsknings- och utvecklingscentrum i Rüsselsheim.

/Masten
viobebe
Proffosen:

Ett klockrent inlägg, du vet verkligen vad du pratar om :-)
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
När man pratar om andrahandsvärde och olika prisklasser, premium etc., har ju även längden på ägandet betydelse, i alla fall om man tänker så här:

Om jag köper värsta premiumbilen för säg 600.000 kanske jag kan tänka mig att behålla den betydligt längre än om jag köper en "vanlig" enklare bil för 200.000. Ett förenklat räkneexempel kan ju vara så här:

Bilen för 600.000 behålls i 15 år, om den är värd 0 kr efter dessa år har värdeminskningen i snitt varit ca 3300 kr/månad.
Om jag istället köper "budget-bilen" för 200.000 kr och ledsnar på den efter 3 år och fortsätter så under 15 år, dvs köper ny bil i samma prisklass vart tredje år, och för enkelhetens skull antar att den fallit till halva priset på de tre åren så kommer den kosta mig 200.000 + (4x100.000) = 600.000 kr under samma 15 år. Alltså samma månadskostnad som premiumbilen i värdeminskning.

Detta är förstås förenklat och utan hänsyn till inflation (fördel premium) eller kapitalkostnad (fördel budget).

Kanske bara ett sätt som jag själv använder för att försöka motivera inköpet av t.ex en 535xdT, som iofs känns som en "perfekt" bil som skulle kunna vara nöjd med i 15 år. Gäller bara att sluta att läsa biltester och hänga på såna här forum så kanske det går... ;-)
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
:-))) en till Martin E tråd... rolig att läsa.

"BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den"

Mvh Jocke W
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

en 10 år gammal "premiumbil" är ju oftast bara skit jämfört med en helt ny bil runt 200 000kr?
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

och då ska man ha den i 5 år till :)
det är väl i så fall inte bara BMW som tappar i värde jämfört med brutto nypriset som det ofta jämförs med här. Den Polo GTI som jag köpte i november, årsmodell -12 uttagen i mitten på sept 2011, gått cirka 400 mil och alltså 2 månader gammal, köpte för 200tkr inkl vinterdäck, kostar brutto om man bygger bilen på VW-s hemsida 265 tkr Plus vinterdäck cirka 10 tkr, alltså 275 tkr tillsammans, värt 200 tkr två månader senare...ett tapp på cirka 27% på två månader eller per mil 187 kr/mil om man räknar på brutto och 145 kr/mil om man räknar med en normal rabatt på cirka 6% till privatperson.

Alltså tappar de flesta bilarna idag väldigt mycket pengar i värde och det väldigt snabbt! Även en så pass "billig" bil som en Polo. Nu kommer säkert någon svara att men det var ju en GTI och hade det varit en TDI så hade det förstås varit annorlunda, och det är ju också helt sant men det är ändå en VW.

/Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har resonerat lite med mina handlare både från BMW och Audi, VW om när det är dags att slå till på en nya kärra.

Det som sker just nu är att många är rädda för att bygga lager, och det som gäller framöver för bilhandlarna är att stå med ett så lågt lagervärde som möjligt, så att det finns det utrymme för att göra bra inbyten för att få sälja nytt och hålla hjulen snurrande.

Det kommer vara många handlare som säljer ut sina begbilar i vinter, lita på det. M.a.o är det bra läge att kunna göra en skaplig bilaffär framöver.

Lite O.T blev det:)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Verdi
Pappa har haft sin Mercedes C250 turbodiesel, som han köpte ny i februari 1998, i snart 14 år så jag vet lite hur man upplever en så gammal premiumbil efter så lång tid.

Bilen är för det första full med rost. Men Mercedes hade ju problem med rost kring sekelskiftet.

Den går såklart inte att jämföra med en ny bil. Och den har nog tappat en del av sina 150hk som den hade ny. Men man åker fortfarande helt ok i den. Ligger stadigt på vägen som en merca ska göra osv.

Det tråkiga är att det blir en massa småfel. I somras säckade den ihop helt bak och såg ut som en gammal Citroen. Var nåt oljeläckage tror jag.

Jag har faktiskt svårt att tro att jag skulle kunna ha en bil så länge. Däremot tror jag det är rätt lugnt att ha en ny bil 6-9 år nånting. Det är först de senaste 5 åren som mercan har sunkat till sig ordentligt. Den kändes rätt fräsch länge faktiskt.
Stefan, köpte du inte RS5-an? Ser ut som du sålt S4-an?

/Anders
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Anders;
Jag har inte köpt RS5an p.g.a att köparen till min S4a inte signat kontraktet ännu. Bilen står i tryggt förvar hos Engströms fortfarande. Vill inte stå med två dyra bilar ännu en vinter.

Det jag letar efter just nu är ersättaren till vår 118d. Har just nu en ny 118d som känns riktigt bra, kan bli affär om rätt pris erbjuds. Är lite sugen på en Golf GTI eller R:en.

//Stefan

Mina bilar:Länk
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Nä, Hyundai i40 må vara en bra bil men för mig den ser ut som vilken annan Honda Accord som helst. 5-serie Touring är däremot den snyggaste kombibilen som finns just nu, otroligt lyckad design i mina ögon.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
BMW vs Huyndai, bara att detta märket lyckats ta sig in i "finrummet" på så kort tid säger ju en hel del:

Länk

Extra kul att Hyundai vinner över BMW i avdelningen körglädje! =)
Så, nu har även jag sålt min BMW och köpt en asiat istället. Det ska bli spännande att se hur det här går, men jag ser fram emot ett problemfritt ägande, förhoppningsvis utan det strul jag råkat ut för med mina BMWs.

/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.