AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
90.614

Köpte mig en Hyundai i40 och dumpar BMW! Ångrar mig INTE en sekund!

Sida 11 av 17
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Dvs att BMW-sexan har "så låg" effekt och moment har alltså ingenting att göra med att BMW skulle vara inkompetena. :)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

J.L "Däremot hade jag personligen hellre valt en 535d-08 i välvårdat skick alla dagar i veckan, även om driftskostnaderna på denna modell är betydligt högre".

Driftskostnaden är högre, men vad slutar totalkostnaden på efter tre år när den nya bilen ska ta sitt stora värdetapp? Räcker 50% värdeminskning för Hyundaien? Kanske blir det t.o.m billigare mil i BMW?! Troligen...

MVH
Robert
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Tyvärr är väl prisbilden den i dag att värdeminskningen inte längre planar ut som förr, gäller kanske inte för ett fåtal exklusiva bilar möjligtvis. Under en 10-års period har bilen tappat ca 80% i värde. Då blir skillnaden mellan en bil som kostar 700tkr och 250tkr ganska stor.

//Stefan

Mina bilar:Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
BMWs "höga andrahandsvärde" vet i sjutton om jag tror på så mycket längre. Min förra 325a såldes för ungefär 44% av nypris efter 4 år. Min nuvarande 525a köpte jag för cirka 36-38% av nypris efter 4 år. Båda räknade mot nettopriser.

-------
//Lövet
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Verdi: Fram till 2008 så var 325 modellerna och 525 modellerna, både bensin och diesel utrustade med 2,5 litars motorer som övergick till att bli 3 liters motorer istället efter 2008. Kolla upp det själv så får du se. Svärfar hade 325d som var 2,5 liters. BMWs modellbeteckning stod för tidigare med första siffra för modell (typ 3-serie eller 5-serie osv) och dem två sista stod för vilken litervolym motorn har. Har dock ändrats lite senaste tiden.

Verdi, 535d är fortfarande en SEXA och inte en fyrcylindrig :) Jag pratar om effekt ur en FYRA!! Undantaget av nämnda är 123d som är en fyra, men både den och 535d är preppade med DUBBLA turbon!! Tror inte det blir svårart för TEX Hyundai att trycka in en till snurra i den motorn och kräma ur ytterligare 30-50 hk vilket en turbo ger ;) Resultatet blir då 250 hk ur en diesel fyra :) Du får nog läsa vad jag skriver och inte förväxla äpplen med päron som du själv nämnde hehe :)
Vad tillverkaren väljer att komma ut med för motorer skiljer ju. BMW har bredast motorprogram som vanligt, men dem är PREMIUM också. Jag ville bara understryka att en asiat som tex Hyundai har en motor med 2 färre cylindrar och 0,8 liter mindre volym ur cylinder med samma effekt och mer vrid. Läs e du snäll :)

Jag ser att många tänker enkelriktat om ens tänker överhuvudtaget när dem skriver sina inlägg.
Missförstå inte mina inlägg om att jag ska ha emot BMW helt plötsligt. Det är första gången jag byter ner mig en bilklass då jag enbart ägt Audi och BMW i mitt liv.
Jag bara reflekterar över vad det är jag betalat för hela tiden som ska ge mig så mycket mer bil för det dubbla priset man får betala.
BMWs motorer är dem renaste vad gäller CO2 utsläpp och har bra med effekt därefter också. Men är det ingen som kan stänga av sin hjärntvättade BMW hjärna och bara fashineras över att det finns andra som tillverkar mindre motorer som tex den 2,2 liters fyran jag nämnde som ger samma effekt men mer vrid? Den sitter dessutom på en SUV som släpper ut lika mkt som en x25d! Det är väl häftigt att det finns andra som har intressanta lösningar och inte bara stoppa ner huvudet i sanden och se en sak framför sig hela tiden?
Visst är en 535d-08 rolig att köra och en sådan hade jag också. Men driftkostnaderna är mer än dem dubbla kan jag säga MED ERFARENHET!

J.L --- KIA är snäppet "billigare" än Hyundai. Jag har tittat på både Sportage, Sorento och jämfört mot ix35 och Santa Fe. KIA är "plastigare och har sämre isolering vill jag påstå. Jag körde till Tyskland med Santa Fe, med 2,2 litars motorn och den var helt knäpptyst på vägen! Jag kan tyvärr inte hålla med om att motorn låter mycket eller vägljudet skulle vara högt, snarare tvärtom, den va tyst och gick som ett skott. Det gjorde min också för 2 veckor sedan.

Jag kan säga att både jag och FLERA här på AP har fått rostbubblor på våra bilar. Min var en 08, dem andra har varit 09 och en -10 om jag inte minns helt fel av vad jag läst. BMW löste detta på min genom att blästra och lacka. I mitt tycke, inte speciellt intelligent då man blästrar bort det "riktiga" galvet från fabrik och riskera för ny rostbildning. Och inte kunde dem göra ett bra jobb som en premiumverkstad ska göra. Fick tillbaks en dammig bil som luktade apa, avfärgning på inre dörr panel, färgstänk av GUL färg på rätt stora ytor på trösklar och front. Kan bara fortsätta men låter bli. Vad har jag då betalat denna dyra bil för? Är det så man ska få en bil fixad om man fläskar ut 350 tusen begagnad eller 400-500 för en fabriksny?

Jag kommer säkert byta till premiumklassen igen om något år när mina mål är uppnådda i syftet med att jag sålde min BMW och bytte till den billiga i40, dock tveksamt om det blir BMW igen. Dem har börjat bli lite tråkiga senaste tiden och det finns andra för mindre pengar som kan vara roligare att testa :)
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
När man läser den här trådan inser man vad tomten har för sig när det inte är jul....många goda skratt blir det!
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Tillägg om andrahandsvärde som någon nämnde. Betalade 345,000 för en 320d Touring, hyfsat utrustad med massa rabatt då den köptes mitt i finanskriset. Utr. paketen var under halva priset mm. Bilens riktiga pris hamnade på 435.000 om jag inte minns helt fel. Med rabatt på detta på ca 6-7% skulle den hamna på närmare 410.000. Fick ett andra barn kort efter den första o bilen kändes för trång för mig. Bytte bil och får först pris på 230.000...efter 14 månader! Efter mkt tjafs 245.000 Enkel matte säger att det är ca 150 lappar på så kort tid! Jag vet, dålig planering av mig, men det hör inte dit i detta. Vad tappar 150 tusen på ca 1 år? De e kriminellt!!!
Svärfar hade 325d som va Demobil o köptes för 430 tusen. Byttes efter knappt 3 år, fick 230 för den. 200 lakan i havet...
Min förra bilköp blev 535d-08. Nypris 720.000 enl säljaren, köptes för 335.000. Det är ca 400 tusen på 2,5 år!
Jag vet inte vad ni tycker, men för mig är 400.000 jävligt hög siffra. Jag är glad att jag inte va första ägaren av bilen, då hade jag satt gevärspipan i munnen och tryckt av.

En erfarenhet från min sida bara vad gäller tappa pengar...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Nu var det ju värdetappet på din Hyundai kontra en 535 08:a som var exemplet. Jag tror inte din bil blir billigare över tre år eftersom den ska ta den första brutala störtdykningen värdemässigt.

MVH
Robert
viobebe
Herr Bayer
Du har helt rätt i det du skriver ang värdetappen.

Jag vet folk i dagsläget som har tappat över 50000:- på beg BMW M-B... på ett år!

Då är det ändå en beg bil de har köpt till ett normalt pris förra året.

Inte riktigt klokt egentligen!

5-7 år gamla M-B och BMW verkar vara stendöda på beg marknaden för tillfället.

ma
7.450
marin849
Herr Bayer. BMW har inte två turbo för att de inte kan få upp effekten, de har två turboaggregat för att motorn ska få ett brett register och snabb gasrespons!

En enda (stor) turbo och hög litereffekt är det billigaste och sämsta man kan ha, såvida det inte är något revolutionerande tex. elektriskt driven turbo som inte behöver vänta på avgasflödet för att varva upp.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Herr Bayer, du skriver att du gav 345 och sålde för 245, enkel matte säger mig att du tappade 100 000, inte 150 000 :-) Visst störtdyker bilar värdemässigt, frågan är hur mycket Hyunaien tappar och vad den totala milkostnaden blir efter en treårsperiod, och om det kanske inte hade blivit billigare att köra den begagnade BMW:n?!

Gissningsvis tappar Hyundaien 60-70 000 första året och totalt 125 000 över tre år. Där finns marginaler för att köra BMW:n med plus. Så tror jag.

MVH
Robert
Verdi
StefanL,
Visst, så är det. En dyr bil blir dyrare att äga och den sjunker väl ungefär lika mycket i procent räknat hela tiden förutom den första tiden då folk ofta lägger lite extra för att få en helt ny. (gäller iaf för std-bilar utan alltför lång leveranstid)
Verdi
Herr.Bayer,
Ok, visste inte att även 325d har varit på 2,5 liter. Trodde det bara var 325i. Och jag vet att de två sista brukade stå för cylindervolym. Sluta skriv mig på näsan med självklarheter tack.

Tror inte det är särskilt svårt att få ur mer effekt ur motorn även med en turbo. Jag har ca 280hk i min med en turbo. Förut hade jag 220hk i en 2-liters fyra med en turbo. Så det är ju knappast att BMW inte kan få upp litereffekten mer som gör att de har lagt sig där de ligger. Antalet cylindrar är heller inte särskilt betydelsefullt för effekten.

Du pratar hela tiden om att du förlorat så mycket pengar på dina BMW. Vänta bara tills du ska byta in i40:n om 3 år (om du nu står ut så länge innan bilbytartarmen vaknar igen, för du verkar ju inte direkt kunna hålla dig till en plan i mer än 6-12 månader :-)).
Tror nog att vissa här på forumet lyckas hålla god total ekonomi på deras BMW ägande, åtminstone de beg köpare som lyckas hålla sig till modeller som efterfrågas på beg marknaden med smart försäljningstajming. Tex andreas_lofgren här på forumet har jag fått intrycket gör smarta beg affärer?

Nybilsköp är en helt annan sak, det kostar i stort sett oavsett märke, speciellt om man väljer de största mest energikrävande motorerna (undantag finns väl). Det är väl framförallt vissa små och snåla miljödieslar som hållet värdet hyfsat bra?

Sist men inte minst, snacka om ett idiotiskt illa sätt att uttycka sig på.

Citat HerrBayer: "Jag vet inte vad ni tycker, men för mig är 400.000 jävligt hög siffra. Jag är glad att jag inte va första ägaren av bilen, då hade jag satt gevärspipan i munnen och tryckt av."

För guds skull, byt inte till BMW igen!

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... när det gäller värdeminskning så gäller nog fortfarande samma gamla devis som tidigare; undvik utrustning och satsa på den motortyp som är mest lättsåld när det väl är dags att sälja.

En E91 318d/320d med "nödtorftig" utrustning har ett utmärkt andrahandsvärde. En E61 530ia som min har/kommer att få ett fullständigt katstrofalt andrahandsvärde med all den utrustningen den har - men jag trivs ändå :)

Och handlar bilköpandet bara om att reducera utgifterna så kan jag rekommendera en Fiat Punto Evo - en bra, komfortabel, rymlig o välbyggd (jodå) bil till en bråkdel av vad nyss nämnda i40 kostar.

----
BMW CS #6212
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Verdi har helt rätt Herr.Bayer, beteckningen 325d dök upp först 2007 och var då en 3l sexa på 197hk. Däremot så fanns en 25d på 2.5l och 176hk, dock endast som bl.a 525d men den konfigurationen fanns aldrig i E90/E91. :)

//Bjersér
ma
7.450
marin849
Ni menar att en snikutrustad bil har bättre andrahandsvärde i procent?
Själv betalar jag extra för "rätt" bil och tittar inte ens på snikutrustade exemplar.
Verdi
marin849,
Det är du det.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har köpt 9 nya BMW och 3 nya Audi och har förlorat ca 200.000 kr på dessa. Det blir ett snitt på ca 20 tkr/år. Har dessutom alltid betalat lägsta försäkringspremien och inte lagt en enda spänn på service eller reservdelar, ja förutom på fälgar och däck möjligtvis. Nu har jag förvisso lyckats både köpa bilarna med hyfsade rabatter och dessutom sålt bilarna vid rätt tillfällen.
(troligtvis är S4an såld i dag;-)

Det finns inget mellanting, antingen säljer du bilen inom ett halvår, eller så behåller du bilen i minst 6 år och slår ut värdeminskningen. just nu känns det rätt bra att snart stå utan bil. Det känns verkligen som att det är köparens marknad.
Vad ska man köpa för ca 800 bagis. Det måste bli två bilar:-)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag förstår att herr Bayer är glad. Skillnaderna har krympt mellan tillverkarna och i vissa fall har tidigare undermärken gått om och förbi de etablerade. Sådana paradigmskiften har hänt tidigare (Audi med operation qualität, Toyotas "Kanzei" etc) och det kommer att hända igen. Vem kunde i början på 80-talet föreställa sig att exv. Toyota skulle ha ett av marknadens bästa kvalitetsrykte och andrahandsvärde?

Jag vet inte om Huyndai är nästa gasell, men uppenbarligen har de analyserat och tänkt till när det gäller upplevd kvalitet etc. Det är väl kul att herr Bayer är nöjd, det förminskar ju inte BMW:s modeller och är egentligen bara hotande för mindre bemedlade som köpt en statusmarkör - inte en bra bil ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.