|
Sida 10 av 17
|
|
|---|---|
| Lexus LFA, visst är den intressant. Den gör dock inte att övriga sortimentet blir mer spännande.... | |
| Tycker Lexus ISF är intressant också :) | |
|
Herr.Bayer: Mycket svårt att förklara då det handlar om upplevelser, något man får sitta i och köra bilen för att finna. Dels handlar det om detaljer och lösningar, BMW vet hur man tillverkar en knapp som känns "rätt", hur man bygger en dörr som ger ett rejält intryck när den stängs och så vidare. En annan viktig bit är komfort, en BMW ligger tungt på vägen och är vilsam även i farter över 200km/h och har även det svårfångade begreppet körglädje vi tagit upp tidigare. Jag upplever inget utav detta i Hyundai, redan i 110km/h kändes IX35 klart mer nervös än min X3 och E6an har 120km/h som gräns. Det plus moms gav en fart i vilken jag upplevde en enorm skillnad, detsamma gäller för övrigt mellan exempelvis Volvo eller SAAB och tyskarna med även om skillnaden mellan BMW och koreaner/fransmän etc är större... Ett tredje exempel är hur bilen är att köra, jag vill använda ordet sofistikerad igen men om vi använder finess eller smidighet istället? Kort och gott skall bilen fungera som en förlängning utav en själv, så upplever jag BMW, Mercedes, Audi, Lexus (Inte förra generationen RX, utan nyare IS och GS då). Den FWD Hyundai med 1.7l-dieseln jag körde var exempelvis mycket nervös i framvagnen och under provturen föll det lite regn, i samband med det fick bilen plötsligt svårt att få ner kraften utan hjulspinn vid allt utom försiktig acceleration. Den var även redan vid torrt väglag svår att "känna av" och hålla linjen genom kurvor med, jag upplevde att styrningen gick extremt lätt? Och alla dessa intryck vägs ihop till ett helhetsintryck. Jag skulle kunna ge fler exempel särskilt direkt efter en provkörning och det är just mina intryck och ingen annans, men det är också jag som väljer och skall köra med bilen. Du gör ditt eget val. Sedan handlar det självklart om varumärke med, jag tror att de flesta kan hålla med om att en BMW slår högre än en Hyundai på prestige-skalan om inget annat så för att den är dyrare men även på grund av just att BMW gör - mer sofistikerade bilar i min mening! Inte riktigt det jag prioriterar, men jag kan inte påstå att det är en nackdel direkt... Jag har aldrig upplevt något av detta i en Hyundai, inte i varken IX35 eller I40 med flera, utan Hyundai är en tillverkare som gör bra bilar utan något extra vilket bl.a BMW kan erbjuda. Jag syftar på allt detta extra när jag skrev sofistikerat, sedan är ordet i sig kanske fel men det var det bästa jag kunde komma på. :) //Bjersér |
|
viobebe |
Som sagt alla vi prioriterar olika egenskaper när vi väljer bil, och det verkar vara ganska tydligt här. Huvudsaken är att man själv är nöjd med sitt val sedan spelar det ingen roll vad gemene man tycker och tänker. |
| Herr Bayer. Vad är det för 2.2 liters Diesel-fyra du hänviser till som har lika mycket effekt som BMW:s Diesel-sexa? | |
|
Det är intressant att BMW och Toyota samarbetar vad gäller dieselmotorer, jag tror vi kommer få se betydligt fler samarbeten framöver. En stor del i att man lyckats bygga in körglädje stavas racing. Alla biltillverkare som satsar seriöst på någon form av racing på hög nivå är de som skapar bäst förutsättningar att kunna göra bättre och roligare bilar. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Stefan L, det kommer de ju att tjäna på båda 2. BMW kan producera flera motorer, och Toyota får äntligen tillgång till bra Diesel-motorer till sina Lexus-bilar. De har ju fått synnerligen dårlig kritik för sin 2.2 liters Diesel iallafall. Sen är det ju inte fel att ha 2 feta plånböcker, som kan dela på utvecklingskostnaderna. |
|
|
Intressant bil men den ser ut som en typisk asiatisk bil. Ful, tråkig, identitetslös, klumpig i utseendet, ser ut som en blandning mellan en mini mpv och kombi. Den här bilen kommer åldras snabbare än min farfar som är 87. Att jämnföra denna bilen med BMW F10 är ju verkligen att ta i. Ja, den är billig och bra men det är också köttbullarna på IKEA nämligen 19 kr för en portion på vardagarna men bara för att köttbullarna är billiga betyder det inte att dem är godare än en fin bit oxfilé med rödvinsky. Mvh Carlito. |
|
|
När det gäller i40. Tycker jag att den är riktigt lyckad i designen. Har inga synpunkter på hur den är att köra, då jag inte gjord detta. Känner mig dock rätt övertygad att jag skulle sakna min E60, om jag gjorde samma byte som ts. Men ingen snack om att Hyundai är på väg frammåt. Se bara på deras Genesis, som säljs i USA. Finns ju även med V8:a. Länk Dröjer vel lite innan en sådan kommer till Europa, då vi Europeer är lite mer svårflörtade än Jänkarna när det gäller prestige-bilar. |
|
| Jag kan säga att det kändes skönt att sjunka ner i komfortstolarna i min E60 efter att provkört i40. Däremot så var det mycket imponerade i sydkoreanen. Prova gärna, det blir mitt råd. | |
|
Bjerser: Jag syftade på SLK som jag har haft några av dem som sommarbil. Jag upplever körkänslan i den precis som i min Lexus RX, de påminner väldigt mycket om varandra invändigt, såsom bl.a instrumentpanelen och inte minst autolådan som jag tror Lexus har kopierat rakt av. I övrigt även jag som är inbiten BMWist måste säga att jag hade nog valt en Nissan GTR före en M3 även om M3:an förmodligen är en bättre bil, men GTR:n är så in i helv*te läcker att man inte kan säga nej. :) |
|
|
Premium är väl ett utslätat uttryck i dag vad gäller Bmw Audi Mercedes. För 10-15 år sen var det klasskillnader mellan dessa tillverkare o andra.Men i dagsläget är dom inte långt efter. Vad är det som gör att Bmw Mercedes Audi har stora problem med sina bilar i dag jo tiden finns inte för att prova ut ny teknik mm lika länge som för. För dom andra tillverkarna har blivit bättre, snabbare på bygga bilar med god kvalitet o gör det snart lika bra som tyskarna men med till helt andra priser. Därför får många trogna Bmw Audi köpare bita i det sura när dom köper(premium ?) i dag o tror det ska bli många problem fria mil bakom ratten som för.Kanske dags att tänka om dom problemfria milen kanske man hittar i en Hyndai men till halva priset av vad en Bmw Audi Mercedes kostar |
|
|
Glömde. Har själv haft en 116 06a som jag tyckte om. En A4 06a som jag inte fick tycke för riktigt. En A3 07a som gick bort efter en månads ägande. När jag sen inte visste vad jag ville ha fick det bli vad som. SAAB blev det och jag har inte ångrat mig en dag. Riktigt motorvägs lok bättre än både A4 a3 i komfort körglädje men det bästa av allt den är tyst om man jämför. inge knirr knarr från inredning eller nåt annat som jag upplevde med dom andra bilarna. Vet inte vad det är men heltrivs med denna 9 år gamla bil. Vad det så att bilarna var bättre för :) tror nästan så. |
|
|
Flash Gordon: Nej bilarna var liksom mycket annat inte bättre förr. Dock har vi högre krav idag och bilarna fylls med (i vissa fall inte ordentligt testad) elektronik. Jag har haft en del problem med de VW/Audi bilar jag ägt och är inte det minsta övertygad om deras kvalitet...känns bra, visst, fina inredningar men både mekanik o elektronik har problemet att de inte håller i längden. Intressant att din Saab från 02 är bättre än Audi från 06-07. Saab 9-3 har mig veterligen aldrig hyllats för sin kvalitetskänsla (upplevda kvalitet) eller faktiska kvalitet (hållbarhet). Audi/VW brukar vara duktiga på det första men inte lika vassa på det andra... |
|
|
M.A --- Den motorn har bl.a Hyundai Santa Fe, en 2,2 liters fyra med 197 hk och hela 437 Nm jämfört mot BMWs 3,0 liters sexa (alternativt gamla 2,5 liters sexan) med 197hk och bara 400 Nm. Lika mycket effekt och nästan 40 Nm mer i vrid ur en motor med 2 cylindrar mindre och 0,3-0,7 liter mindre. |
|
Verdi |
Herr.Bayer, Nu jämför du äpplen och päron. BMW plockar ju ut 286hk ur samma 3-liters motorblock och enligt rykten ska det även komma en triturbovariant som ska ge 381hk från 3 litersmotorn. För att inte nämna x23d-motorn som ger 204hk ur 2 liter. Dessutom har det väl aldrig funnits en 2,5 liters dieselmotor i 325d. Du blandar ihop med 325i? Du får gärna vara nöjd och så, och jag har försvarat dig, men rätt ska vara rätt. Åt båda håll! |
viobebe |
Verdi! Dagens 325i har en 3 liters motor |
|
Herr Bayer, KIA/Hyundais 2.2 liters diesel på 197 hk som du nämner sitter även i KIA Sorento, och den har jag en del erfarenhet av då en sådan finns i familjen. Bra prestanda och rejält med kraft, men tyvärr ganska högljudd och karaktären känns mer som en gammal diesel, den står sig ganska slätt mot en modern BMW diesel. Även skatten är ganska hög på denna modell, och det känns inte heller helt up to date. Jag förstår ändå ditt val en Hyundai i detta fall då den ger mycket för pengarna, och god ekonomi, och det är inte på något sätt en dålig bil. Att köra en ny bil med fulla garantier jämfört med en 3 år gammal är också skönt. Däremot hade jag personligen hellre valt en 535d-08 i välvårdat skick alla dagar i veckan, även om driftskostnaderna på denna modell är betydligt högre. Min erfarenhet av KIA och Hyundai och sådana asiatbilar är att dom är helt ok så länge dom är nya, men att dom ganska fort känns slitna och tråkiga på ett helt annat sätt än vad en BMW eller MB gör. Min pappas Sorento 2010 hade som exempel efter ca 1.5 år 4 rostbubblor på bagageluckan, som nu skall åtgärdas. Likaså mattor, klädslar och paneler blir fort slita och repiga i dessa bilar. BMW CS #5139 |
|
| Ja tänk om man hade hört en en BMW med rostbubblor efter 1.5 år... Hemska tanke! ;-) | |
|
Innan någon har presenterat momentkurvorna och responstid för Hyundais respektive BMWs motorer säger ju nämnda siffror inte ett smack om motorernas karaktär och körbarhet! Problemet är just det att moderna små dieselmotorer med ofantligt laddtryck och därmed högt max moment resp. effekt enbart ger detta moment/denna effekt över ett oerhört smalt varvtalsområde vilket ger en väldigt taskig motorkaraktär där det t.ex. kan ge MER acceleration efter uppväxling till en högre växel! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.