AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
90.602

Köpte mig en Hyundai i40 och dumpar BMW! Ångrar mig INTE en sekund!

Sida 1 av 17
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Vill bara säga, VILKEN UNDERBAR BIL Hyundai har gjort med sin nya modell i40! Världsklass bil för halva priset av vad en BMW kostar! Jag måste få berätta och lätta på hjärtat...

Sålde av min senaste BMW som var en 535d M-sport -08 till förmån för att spara pengar till hus...och vilket köp det blev! Oväntat för det första med en korean, och en miljöbil för det andra! Va underbart, kliva ut ur bilen och bara passera p-automaten med bredaste smile på läpparna! Sån skön känsla!

Koreanerna har då verkligen gjort en bra studie av vad noreuropéerna vill ha för typ bil. Dem har öppnat kontor i Rückensburg, Tyskland, där man studerat nordeuropéernas bilvanor och krav på sina bilar och syr ihop en fantastisk bil i form av en i40!! Dryga 140 hk och hela 325 Nm i vrid ur en liten 1,7 liters diesel som dessutom är miljöbil! Den är knäpptyst, med 2 dB lägre ljudnivå än BMW F10!
Det har aldrig fallit mig i tanke på miljöbil, än mindre på en asiatisk bil då jag bara ägt Audi och BMW i form av 6 olika tyska bilar. Men jag kan med GOTT SAMVETE lägga handen på hjärtat och säga att den här är bra mycket modernare än många BMW modeller. Interiören är mycket snyggare än både E60 och F10 (mitt tycke), den har ursnygga mätartavlor, perfekt färddator-lista på vilka mätningar den ska visa. Tex två trippmätare, tid från senaste körning, tid total körning, förbrukning både snitt och befintlig. Digitala mätare för tankning, vattentemp, yttertemp mm mm
Jag har benutrymme bak på över 1 dm med framstolen inställd på min sittvana ( jag är 180 cm och sitter lååångt bak). I min 5 serie fick jag sära på benen för att få plats, i min i40 har jag 1dm yta till godo!
Bagageutrymet är bra stor, större än 5 serien där också, större än V70 med några liter!
Bilen är standardutrustad med back-kamera som visas på halva backspegeln när backen läggs in, bluetooth, handsfree, kylfack i handsfacket, el-stolar, el-uppvärmda baksäten, el-uppvärd ratt, el-uppvärmd framruta, tonade rutor, xenon med adaptiva kurvljus, airbag vid knäna, dubbla klima, mp3, aux, iPod anslutning, larm, överfallslarm på fjärrkontrollen, keyless, sportstolar, elektrisk p-broms, Auto hill hold, p-sensorer fram och bak, fartbegränsare....U NAME IT, den har rubbet till halva priset av en BMW 520d, HALVA PRISET!!!
BMW började först nu på F10 med el p-broms, fartbegränsning, auto hill hold och såna saker. Hallå eller, världsledande bilmärke mot en korean?!
Lägg till alla ögon som tittar på bilen. Den har en sjukt snygg design där linjerna är i ögonfallande i första ögonkast!! LED positions-slinga framlyktorna, LED position bak. Senaste tekniken på alla punkter!

Ville bara lätta på hjärtat och dela med mig av vilka erfarenheter jag har av en sjukt bra bil till sjuka HALVA priset av vad en BMW kostar. Satt och byggde en 5 serie till liknande utrustning för att jämföra och hamnade på hela 480.000! Då fick jag inte med allt heller.Här betalade jag ynka 250.000 för en fullsketen bil! Kan ju köpa två i40 till priset av EN enda BMW. Det kan jag LÄTT säga med handen på hjärtat att BMWn INTE är värd. Jag har ägt 4 BMW och av olika motorer med riklig utrustning, men den är inte så bra att den är dubbelt så dyr mot den här i40.
Jag ska försöka hitta det testet där Hyundai i40 faktiskt fick bättre betyg i kvalité en 5 serien F10. Den utklassade V70 i senaste test och då fick i40 inte ens full pott på Euro NCAP pga att den inte hade hunnit göras än. Och nu har den det och fick full pott på det också!
Lägg till att man har 5 år tripple care garanti på min bil som är hela 2 år längre än vad BMW ger. Valet var mycket enkelt! 5 år bekymmersfritt ägande till halva priset!
Förbrukning på 5.7 stadskörning körning och då har den bara gått 200 mil. Landsväg 4,3 , blandad ca 5,0-5,2 går nog o sänka mer när den är inkörd. Jag har 18" på den dessutom!

BMW kostar mig försäkring mellan 10.000-13.000 kr per helår...jag betalar 1580 kr för hela året. Det är nästan en månadskostnad på en BMW vad jag betalar för hela året på i40! Om 3 år blir det ca 3000 kr sa Folksam. FOLKSAM! Dem som är bäst på råna folk!

Blir nog inga fler BMW bilar för min del. Ville bara dela med mig min glädje och kanske öppna andras ögon till den vackra skapelse :) För jag vet fler som av ren nyfikenhet bara provkört en i40 och sedan sålt sina gamla BMW till förmån av en fullutrustad fabriksny bil.

"Hare gött" som vi säger i Götet!
Grattis!

Men är det oss eller dig själv du försöker övertyga?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nu kommer du bli pajkastad.
Var det där verkligen helt genomtänkt att posta på ett BMW-Forum, haha :D

Utvecklingen av denna tråden ska följas kan ja lova.
Poppar popcorn as we speak :)

Skönt att höra att du är nöjd i alla fall.

Jag tycker ALLTID det är intressant att läsa såna här trådar där ts upptäckt att det finns billigare bilar än BMW.

Hur många gånger ska sägas att BMW inte väljs för att de är "prisvärda". BMW ligger i premiumsegementet och då kostar det.

Hyundai ligger i lågprisklassen och man får helt klart mer valuta för pengarna.
Så du saknar alltså ingenting från BMW? Måste vara en rejäl skillnad på kraft mellan 1,7a och diesel 6an.

Stephan
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Så himla bra verkar den väl inte vara, Länk

Helljuset är väl sämst av alla testade bilare genom tiderna, Länk
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Självsuggestion är dagens glosa....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Herr.Bayer: kul att du är nöjd! Hade själv en ix20 som hyrbil när jag var nere och skulle hämta min 550 i Tyskland och jag blev också positivt överraskad av Hyundai men då hade jag också väldigt låga förväntningar.

Du skriver dryga 140hk men Hyundai anger själva 136hk? Förstår att du måste ha köpt en manuell då automaten är ljusår från att kvala in som milijöbil. Man undrar faktiskt lite vad dom pysslar med när samma bil med automat har ett CO2-värde som är 34% högre än den manuella (159 respektive 119). Automaten är dessutom 1,4 sek
långsammare 0-100.

Bilen kommer säkert att ta marknadsandelar men förmodligen inte främst från tidigare BMW-ägare.

___
//Ulf
herr.bayer: visst har hyundai utvecklats men vi får se hur de är som begagnade.. tycker många bilar känns och går riktigt bra som nya men med 4-5år på nacken känns de riktigt slitna..får se som sagt.. hur som hellst grattis till bilköpet
Ur
184
Urma
118d -08
Kvalitétsmässigt har Hyundai gått om BMW. Med i40 har den "upplevda" kvalitén nått de bästa i klassen. Tidigare har jag inte gillat motorerna, designen hos Hyundai. Nu med i40 och med 1,7 dieseln så finns det inget som jag ogillar. Troligen blir det en i30 för mig som kommer nästa år. Den ser otroligt läcker ut på bilder. Den med 1,7 dieseln eller med kommande 1,6 turbon med över 200 kusar blir nog bra!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Kul att du är nöjd! Jag provkörde en i40 med samma motor och manuell låda för några veckor sedan och blev riktigt imponerad. Snygg att se på (inga drag från gamla fula-gubben-bilen Hyundai Sonata), extremt mycket utrustning för pengarna (backkameran i med visning i backspegeln var ju genialisk!), rymlig m.m.
Det enda jag hade att anmärka på var nog komforten, jag upplevde den som lite stötig men det kan ju å andra sidan bero på att jag svävar fram i en Citroën med gasvätskefjädring till vardags.

/Masten
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Hade inte noterat i
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det blir till att masa sig över till Hyundai-handlaren. Lika bra att bilda sig en egen uppfattning.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Apropå automaten mm så är det ju alltid så att premiummärkena (t.ex. BMW, Audi, Mercedes) utvecklar det mesta tillsammans med Bosch, ZF, Valeo, Getrag, Delphi, Autoliv osv osv och så hamnar de nyaste grejerna i dessa bilar. Billiga bilar använder vanligtvis äldre versioner av ABS, antisladd, automatlådor osv. Detta har dock börjat förändrats, t.ex. finns ju moderna dieselmotorer med senaste teknik nu i varenda dussinbil, givetvis av det enda skälet att det är en parameter som gör att man får sälja bilar!

En annan rolighet är ju att just med tanke på detta kan ju "billighetsbilar" ha mer driftsäker och färdigutvecklad elektronik t.ex.!
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Låter bra, men hur är egentligen körglädjen ?
Det är för mig det viktigaste
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Det är fortfarande en Hyundai. ;)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Intressant, men funkar det verkligen att "passera p-automaten med bredaste smile på läpparna!".
Grattis Herr Bayer, men visst var det väl du som förra året var så supernöjd med din ny inköpta beg 535dT som du sen också mappade väl? För mig kommer det nog alltid att vara som att jämföra äpplen och päron när man ser på en 535d och en Hyundai. Det är ju för mig totalt olika bilar. Har svårt att tänka mig att det kan finnas tillnärmelse körglädje och kraft i den bil du skriver om, när du jämför just med din fd 535dT. Det är ju ex. vis hälften Nm. Du kan ju sen inte jämföra försäkringspremien på en ny bil med vagnskadegaranti och din fd 08-a där vagnskadan gått ut och du får betala helförsäkring. Ska du göra en ärlig jämförelse så får du ju där jämföra med vad en ny 520d kostar att försäkra och då pratar vi ju inte om de kostnader alls som du skrev.

Sen hävdar jag i det mesta att man får det man betalar för. Hyundai gör ju säkert jättebra bilar men att jämföra med BMW, Mercedes och Audi, så talar vi olika klass av bilar.

Så här skrev Vi bilägare i en test:
Vi tycker:
Hyundai i40 är förmånlig att köpa och har en massa bra utrustning. Den lär också bli förmånlig att äga. Med 1,7-litersdiesel och manuell låda är bilen miljöklassad och skattebefriad i fem år, försäkringspremien är inte särskilt hög och serviceintervallerna är långa. Till detta kommer Hyundais generösa garantipaket på fem år.

Så länge vi räknar pengar, har Volvo V70 Drive inte mycket att sätta emot. Men Volvon har bättre komfort och lastförmåga och högre kvalitetskänsla.

Volvos miljöklassade dieselmotor imponerar, men Hyundais 136-hästarsmotor är rappare och ger bilen en sportig karaktär. Snygga Hyundai i40 har alla förutsättningar att bli ett intressant alternativ för såväl tjänstebilsförare som för privata köpare.

Håller med dig om att garantipaketen är frikostiga och där har många andra märken mycket att lära sig!

Men som sagt det känns nästan som du försöker övertala dig själv mera än oss övriga på forumet.

/Anders
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Hur många gånger har man inte läst här,eller hört sina kompisar efter märkesbyte
nästan religöst beskriva vad fantastisk deras nyfunna märke är och att dom inte kan förstå varför inte andra har kommit på det.Sen går det ett tag,säljer bilen,köper något nytt från ett annat märke och är lika lyriska även denna gång?

BMW fûr allè
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Hyundai är testvinnare i Auto motor & sport, nr. 18 från den 25 augusti 2011. Spöar Volvo V70 och Peugeot 508 SW - både vad avser bästa bilen totalt och bästa familjekombin med miljösamvete.

För halva priset tycket jag det kan vara värt en provkörning, oaktat att den lirar i en annan klass (jämfört med BMW, Audi och Mercedes). Själv så har jag redan en kul bil i garaget, men som bruksbil skulle jag mycket väl kunna tänka mig att snegla på Hyundai. Tack till Herr Bayer för ett kul tips.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Just för att den kostar mindre än hälften och har garanti i fem år så kan det ju vara en lättare att njuta av bilen när man vet att den inte kostar MER än bostaden per månad...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.