|
|
|
|---|---|
| Fick med e34 plåtfälgar när ja köpte e39an. Undrar om det är möjligt att slipa upp centrumhålet så att de passar på e39an? I svarv går det ju såklart men har någon gjort detta med tex skrika och fått det att bli bra? | |
| Inget att rekommendera om du vill ha en vibrationsfri bil efteråt. | |
|
Misstänker att de e så... |
|
|
nja beror ju lite på hur mycket de handlar om. klart att svarv är bättre vägen men handlar om 1-2mm e de inga problem med roterande fil o sliptrissa, skulle du få de så ovalt att du känner de i bilen sen så e du makalös. prova kör en vibrationfri fälg/däck i balanseringsmaskin så skall du se att dom kastar mer än du tror. |
|
|
Men snälla, glöm det! Vad kostar en uppsättning begagnade plåtfälgar till E39, ett par hundra? |
|
|
Nu e de gjort iaf. Får se hur resultatet blir på tisda när ja sätter på dem. Var ju så minimalt som behövdes slipa för att de skulle gå på så ja tror inte de blir problem. Japmax: Varför lägga ut ett par hundra på andra fälgar om ja kan lägga ca 2 min per fälg för att få dem att passa? Sen kostar de ju att ta av de nästan nya däcken och sätta dem på de nya fälgarna oxå. |
|
|
För att det är en sån jävla tattarlösning, därför. Som bekant räcker det med det lilla som inte bultarna klarar av att centrera för att det ska hoppa i bilen. Men eftersom du redan gjort det får ju bara hoppas att det går vägen. Raka fälgar med bra däck kastar ingenting. Har man 15 år gamla plåtfälgar med kinadäck kan det säkert kasta några millimeter men då har man ju inga förutsättningar för att det ska bli bra heller. |
|
| Märks det inte vid monterning om bultarna går trögt att skruva i när de nöter sönder gängan i ett försök att centrera ett hål som inte är runt eller centrerat? | |
|
Efter en massa slit med en låsbult som satt fast så är nu vinterdäcken monterade. Vibrationsfritt blev det så operationen var lyckad. |
|
|
Det handlar om 0,75 mm gods som ska bort. Om man jobbar med en sliphylsa på en expanderande gummihållare runt runt i jämn fart så hamnar man nog ur centrum max 0,2 mm. Finns inga så runda däck, ens från Michelin eller Pirelli ;) |
|
|
Det handlar inte bara om rundhet, utan balansering. Dom där 2 tiondelarna gör mer på obalansen än vad de gör på rundheten. Jag råkade ha mina bakhjul snurrandes på 745an i garaget för nån månad sen, knappt synbar orundhet. |
|
| Vore intressant att veta hur många mm en vägtrycksvariation på t.ex. 5-10kg (ok värde) uppmätt i deluxe-balanserare motsvarar. | |
|
Det är nog tveksamt om en helt ny pressad plåtfälg håller sig inom 0,2mm rundhet i ytterbanan.... Alu-fälgar är en annan femma, de har mycket bättre toleranser än plåtfälgar då alu-fälgar alltid svarvas i både centrumhål och ytan som möter däcket. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag tror inte det blir några balansproblem. Någon tiondels materialvariation motsvarar några futtiga gram som dessutom sitter på liten radie och förskjuter fälgens tyngdpunkt ytterst lite. Naturligtvis är det väl inte den bästa av lösningar att slipa ur navhålet, men spekulerar man, så tror jag man har goda chanser att lyckas hyfsat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.