AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.741

Oljefukt bakkant på växellådan

Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Hej!

Satte idag i en motorvärmare i bilen och såg i samband med detta att det var oljefukt i bakkanten på växellådan (automat). Fanns även olja på ovansidan av den stora "plastkåpa" som sitter under bilen.

Bör man bli orolig över detta? Någon som har liknande erfarenheter? Vad göra?

Min bil är en E61 LCI 2007 med 9600 mil.

Tacksam för tips,
Fredrik
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Enligt en mekaniker jag känner så ska det komma från o-ringen som sitter runt kabelgenomföringen till lådan. Läcker det mycket lönar det sig absolut att byta.
Fr
205
FredrikNacka
Tack för tipset! Ska försöka hålla lite koll, men kan vara svårt att avgöra hur mycket det läcker. Som amatör så är det kanske inget man byter själv? Finns någon indikation på om oljenivån är låg i lådan?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Vilken färg på oljan är det?

MvH Bmw 4-ever
Fr
205
FredrikNacka
Ärligt sagt så är jag osäker på det, belysning var dålig och jag torkade bort all olja jag såg (för att se om det kommer mer).

Vad bör man vara observant på?

Jag ska åka förbi GDS och hissa upp bilen om ett par dagar och kika.
Fr
205
FredrikNacka
Kollade in växellådan idag, man blir litet nojig just när det gäller växellådan...

Efter 10 mil ser jag ingen direkt ny oljefukt (vilken väl isf borde vara röd)? Den olja man ser i bakkant och under är mörkbrun/svart, säkert har den blandats ut med damm och skit.

Ser ingen oljefukt ovanför det svarta plasttråg som sitter fast med ca 30 rejäla skruv, så kanske är packningen dålig?

Signalerar bilen på något sätt om oljenivån är för låg?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
troro inte att det kommer från lådan. är det samma färg på oljan som motoroljan så kommer det från motorn. Skulle gissa på att det läcker lite från bakkanten på ventilkåpspackning mot torpedvägen som sedan fortsätter det ner på lådan.

MvH Bmw 4-ever
Fr
205
FredrikNacka
Jag ser ingen olja i framkant/sidan på lådan och inte heller ovanför oljetrågskanten. Vid kabelgenomföringen ser det alltså också bra ut. Frågan är hur oljan tar sig dit utan att lämna spår om den kommer från torpedväggen? Läste på någon engelsk BMW sida att växellådsoljan i den här lådan är "light brown", stämmer det?

Ska ringa BMW och höra vad dom säger... men byte av oljetrågspackning innebär väl också att oljan byts - dyrt. Har även läst om att själva oljetråget kan vara defekt... och då blir det ännu dyrare, men bättre det än en låda som rasar...
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
är du säker på att det är oljetrågspackning?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
eller du menade kanske oljetråget för lådan?

MvH Bmw 4-ever
Fr
205
FredrikNacka
Ja, precis, lådans oljetråg. Men det är min gissning bara, BMW ska kika på den på torsdag.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
hur gick det hos bmw? var det motorolja eller växellådsolja som spökar?

MvH Bmw 4-ever
Fr
205
FredrikNacka
BMW bytte oljetråget på lådan. BMW sa att när dom tidigare fått in bilar som läcker olja i skarven mellan tråg och låda så brukade problemet återkomma om enbart packningen byttes, därför även nytt tråg. Även en viss mängd av oljan byttes - det som rinner ut när tråget demonteras antar jag.
Det hela skulle gå lös på ca 7400 sa BMW så jag tog det på maskinskada och fick punga ut med 5000 i självrisk.

Och så här gör man själv om man vill byta växellådsolja (+ tråg):

Länk

Hälsn. Fredrik
Fr
205
FredrikNacka
Kan (tyvärr) uppdatera den här tråden med ny info. När garantin på oljetråget snart går ut så hissade jag upp bilen och kikade under. På nytt ser jag oljefukt under tråget till växellådan. Trodde förstås att tråget börjat läcka igen och att det kunde bli ett garantiärende, men icke. Nu är det från tätningshylsan vid kabelgenomföringen till lådan som det läcker! :-(

Vid en sökning på nätet är tydligen det här läckaget ett vanligt problem på BMWs GA6HP19 (mfl) lådor.

Är det någon på forumet som har bytt den här hylsan och tätningsringar? Går det att göra någon lagning enbart från utsidan? Tänkte någon tätmassa, silikon eller dyl...?

Jobbet verkar ju litet komplicerat om man ska försöka själv. Lådan måste tömmas på olja, tråget måste demonteras för att komma åt att lossa genomföringshylsan. Har läst på andra forum att en del har haft problem med att få tillbaka det här "clipset" som genomföringenshylsan sitter fast med på insidan av lådan.

Har fått ett kostnadsförslag från BMW som lander på 6500:- Själva hylsan med packningar är inte särskilt dyr, men dom byter den olja som rinner ut och den kostar ca 350 kr litern och det handlar om 5-6 liter... men mest kostar så klart arbetet.

Lådtillverkaren har en instruktion som tar upp det här i samband med byte av mechatronic-delen.

Länk

Vart köper man original växellådsolja? Bara på BMW? Har för mig att den inte säljs litervis utan bara i dunkar...? Kan det stämma?

/Fredrik
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Som referens kan jag berätta att jag idag med darrande röst bokade byte av automatolja + sköljning av lådan i förebyggande syfte (Saab 9-5). BIVA har räknat på 10 liter i åtgång + jobb och det kalaset går på 2300:- inkl. moms...

Så flera hundra kronor litern är ett jävla rövarpris! Det är en automat, inte en Marslandare ffs...
Jag bytte filter (tråg) + olja vid ca 10.000 mil i förebyggande syfte. Killen på verkstan sa att jag hade något låg nivå i lådan, det hade tryckt ut mellan tråg och packning om jag förstod det hela rätt. Han påpekade även att han sett de på flera andra E60...

Dyrt blev det, ca 6000kr om jag inte missminner mig, men då kostade ju tråget en rejä slant också.
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Min automatlåda läckte i hylsan då byttes 6 liter olja sammt ny olje tråg med packning och hylsan 4 månader senare gjorde jag en kontroll för att se om det läcker.Ja det gjorde det nu från ojetråget verkstaden bytte enbart ojetrågspckningen och återanvände oljan som ran ut .
Fr
205
FredrikNacka
2300 lät ju otroligt billigt... så är inte fallet med BMW.

Jag föreslog att dom skulle återanvända så mycket olja det gick, men BMW menade på att bara 3 liter rinner ut genom tappluggen. Resten sitter i filtret och tråget och rinner okontrollerat ut när tråget tas loss. Litet skeptisk till denna uppgift, eftersom jag inte fått den uppfattningen av massa läsning på nätet.

Tråget byttes ju för 11 mån sedan, så nu skulle bara packningen bytas på tråget.

Läser man om BMWs E6x med aut på KVD som gått över 10-12000 mil så verkar ju oljefukt under växellådan vara mer regel än undantag. Ingen vidare kvalitet på dessa lådor...
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Även jag har haft oljeläckage i framkant på automatlådan på vår E61. Eftersom vår E61 är en av de första som producerades så satt det ett plastoljetråg inkl filter på vår. Den började läcka efter 12000mil mellan packningen och tråget. Tätade läckaget och kollade oljenivån.

Dock trodde jag och har blivit informerad av BMW att detta oljetråg i plast, byttes till ett metall oljetråg redan 2005. Verkar som problemet kvarstår, eftersom FredrikNacka har samma problem med sin automat på en LCI från 2007?

Hade tänkt byta oljetråget till våren, bilen har gått 18000mil, med det kanske inte är lönt om den nya konstruktionen bär med sig samma problem......

mvh marineutter
Fr
205
FredrikNacka
Tråget är fortfarande i plast - många av dom nyare automatlådorna från ZF har ju plasttråg med inbyggt filter - så hela allt måste bytas. Tråget i plast kan tydligen bli aningen skevt. Enligt BMW så räcker det oftast inte med att byta packningen utan det är tråget som är defekt.

Länk

Även automatlådan till F10/F11 (GA8HP45Z) har ju plasttråg så vitt jag vet.

Så länge det inte läcker så är det inte lönt att byta, du får bara ett nytt i plast, möjligen uppdaterat men det är ju en hyffsad utgift.
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
FredrickNacka; Där ser man, tack för uppdateringen. Att BMW/ZF med facit i hand verkar fortsätta med samma typ, hmmm. Hörde också att de kan bli skeva och dylikt om de blir pga värmeutveckling etc. Hårdköra bilen vintertid med -10/-20 och sedan låta bilen stå.

Men de envisas väl med att köra med plast pga viktbesparingen. Men inte kul o veta så här i efterhand och att man ju i värsta fall kan få automatlåde haveri och bli stillstående pga dålig medelmåttig konstruktion....

Även om de tråget jag har inte längre finns i produktion enligt realoem, så har de kanske enbart bytt reservdelsnummer för skojs skull, och inte uppdaterat/förbättrat konstruktionen alls. Dock inget som förvånar mig efter 8 års ägande av denna E61'an. Gillar verkligen min BMW när man väl kan köra den, njuta av allt och allt fungerar. Under mina 8 år har det varit problem var tredje månad.

Sista grejen som hände 2 veckor tillbaka är att bilen med 180 km/t på autobahn anger att mitt Dynamic Drive inte fungerar och uppmanar mig att stanna omedlbart och uppsöka auktoriserad BMW verkstad omedelbart. Saken är bara den att jag faktiskt inte ens har Dynamic Drive på vår BMW...:>. På grund av detta så körde jag lungt vidare, men tänk om min fru kört bilen och detta meddelande dyker upp. För hon hade stannat lämnat in bilen, tagit in på hotell etc.

Är det bara BMW som har så dålig kvalite nuförtiden eller......farsan har en nyare Skoda som bara går och går utan problem......skit o köra men allt funkar liksom, som det ska....

mvh marineutter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.