AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.114

Mjölk i passagerarsäte = demontering.

Sl
29
Sliper
320 Touring -01
Nu har flickvännen lyckats med bravaden att hälla mjölk i passagerarsätet, dvs i själva stolen och då det är tygklädsel sögs det upp fint.

Jag lyckades få ur henne att mängden var "rätt mycket" för att förstå vilken konsekvens detta kommer att ha. Vi har nämligen haft en "mjölkincident" tidigare i hennes Yaris då den var helt ny och den bilen luktade ända tills vi sålde den och då var det ändå spillt i mattan och lättåtkomligt. Hon hade den rengjord på firma två gånger utan att lukten försvann helt.

Hursomhelst så måste jag nu totalsanera sätesdynan och klädseln då jag av erfarenhet vet att det kommer att lukta fan snart. Som tur hände detta nu när vintern är annalkande och inte mitt på sommaren som förra gången och lukten var oumbärlig.

Har någon erfarenhet av att sanera säten? Hur komplicerat är det att ta loss stolen + klädseln på en E46 Touring och vad skall jag tänka på?
mo
229
moose69
X3 2.0d -17
BMW i3s 120ah -19
lämna in på recond!

ga
27
gasolinbloood
320 E90 -05
325 E36 -94
Tänk på att ta ur nån av sladdarna till batteriet när du demonterar stolen, så inte airbag lampan lyser. De hände på min e36:a

At
12
AtlasSWE
320i Touring -05
Du kan pröva dränka den med rödsprit, konc.spolarvätska eller isopropano. Rödsprit och spolarvätska kan lämna fläckar på tyg. Båda sakerna kan förstöra stoppning och tyg men förmodligen inte, testa.

Spriten dödar bakterier och mögelsvamp som avger lukt. Om du ändå är på väg att byta stol kan du pröva. Glöm inte att låta den torka väl innan du stoppar i el i stolen :)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En rekondfirma fixar säkert stolen. Fråga om pris. Med tanke på hur taxibilar som varit ute och kört på lördagkvällar där folk vänt ut och in på vommen kan se ut inuti och hur de ser ut efter rekond så borde en mjölkskvätt kunna fixas med.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag vet vem du borde dränka i rödsprit.. ;-)

Men seriöst, ättika har en förmåga att avlägsna dålig lukt. Kör man med den vanliga ICA-ättikan och inte industriättikan ("isättika") som f.ö. är farlig som fan för lungorna, så brukar de mest svåra odörer försvinna. Har svårt att tänka mig att ättika skulle kunna förstöra stoppningen också.

Jag skulle testa att ställa en skål ättika i stolen och sedan dra en sopsäck över stolen. Låta det stå så ett dygn i värme i ett garage och marinera sig lite...

Naturligtvis gör man detta när man rengjort stolen och tagit bort mjölkrester m.m. först :-).

Roffa1
Det finns möjlighet att hyra "matt & möbelrengörare" hos välsorterade
färghandlare. Påminner om en dammsugare som sprutar/sprayar ut en
dusch med rengöringsmedel samtidigt som den suger upp detsamma. (blir
aldrig genomblött)
Har själv testat den vid flertalet olika incidenter och den var oerhört
effektiv.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Finns bara ett sätt. Köp en ny inredning. Det har jag själv fått göra vid ett tillfälle då jag råkade att hälla ut 4 liter kaffe.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Mjölk är ett sattyg som inte borde släppas in i bilar.

Barnen lyckades nån gång skvimpa ut mjölk i hållarna i mittarmstödet bak på bilen jag hade då. De var duktiga och la dit några pappservetter och sen smällde upp armstödet när de gick ur bilen.
Tog väl nån vecka eller så i sommarvärmen innan det luktade så illa i bilen att man höll på att kräkas, tog ett tag innan jag hittade källan och gjorde saneringsförsök.
Slutade med att jag tillslut inte stod ut utan sålde bilen. (luktade inte jämt längre utan bara när den stått i solen...)
At
12
AtlasSWE
320i Touring -05
*note to self: köp inte bil av Hubbe325*

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En kompis skulle plocka fram termosen för att packa för svenska rallyt för några år sedan.(början av februari) Den hade råkat bli stående med då varm choklad sedan älgjakten (början av oktober året innan). Ja, gammal mjölk blir ingen höjdare faktiskt... Det enda värre tror jag är när man glömt räkbete för ädelfiske i en vecka eller mer i en burk. Ett tips är att aldrig öppna burken mer.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Atlas: Såklart informerades köparen om doftproblemet. Det var nån glad gör det självare som såg chans att köpa en rätt fin bil med lite lukt mkt billigare än samma bil utan lukt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag lyckades faktiskt få bort mjölkstank med matlagningsättiksprit 12%, men det var på golvmattan och inte sätet som jag antar är lite svårare. Jag tog för lite ättika vid första rengöringen, andra gången duttade jag på outspätt och rätt frikostigt, typ 1-2 dl så att det verkligen stinker ättika istället. Sen vatten med rengöringsmedel för utspädning/upptorkning av ättikan.

Mvh
At
12
AtlasSWE
320i Touring -05
@Hubbe: Jag borde lag till en smiley... :)

sug tortt med våtdamsugare.. tvätta med vatten o diskmedel etc.. sug tort med damsugare igen.

Sätt sedan in en ozongenerator i bilen över en natt. Lukten är garanterat borta sen.

HP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.