|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Är inne i en period då jag håller på med många arbeten på mina bilar. Nya handbromsbackar bak går för trögt i de nya bromsskivorna trots att ställskruven är i botten och vajerförspänningen vid bromshandtaget är noll. Så pass trögt att det skivorna blir varna. Har ni haft detta fel och vad gjorde ni? Ulf | |
| Kolla så att "oket" dvs den del som vajern drar i rör sig lätt, kan vara den som beckat/rostat ihop o det är därför du har svårt att få dit grejerna. Om allt är som det skall får man på bromsskivan utan minsta motstånd när allt är "skruvat i botten" som du kallar det... | |
|
Jag har gjort rent allt och allt går lätt även delen vajern går in i. Vajern justerad att inte alls dra. Bromsbacken är i botten även i detta området dvs ligger an på sina klackar. Körde förgmärkning (spritpenna) av bromsskivan för att se var det färgade av sig på beläggen. Tar i varje bromsbands ände så det verkar inte som diameterformen passar perfekt. Vi pratar några tiondelar men detta är tillräckligt för att gnida upp värme. Jag har slipat beläggen i dessa områden och fått ner kontakten. Då jag tidigare har skiftat belägg så har jag fått ställa ut backarna med de nedre ställskruvarna och ställa handbromsen med justerskruvarna. Originalbackarna var gjorda av Jurid och verkade tjockare och stenhårda med mycket metalspån inblandade i bromsbandet. Så mycket extrajobb för att inte toleranserna är de rätta. Ulf |
|
| gjorde du en hård bromsning före justering av backarna för att centrera dem?/ vedbodtrimmarn. | |
|
Ja! Allt gjort för att centrera och alla inställningar i "botten". Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.