|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Några procent bör du räkna med. Länk Använd 3% så har du lite marginal. Och se sen till att inte ha för mycket pengar på lönekontot :-) |
|
|
3% x 0,7 (eller var nu kapitalskatten är numera) borde bli den riktiga siffran? På samma sätt som kreditkostnaden ska räknas netto. Tja, hur mkt kan det bli då: Nånstans runt 3000kr per år som det verkar. Inga stora pengar. ------- //Lövet |
|
| Köp en ny bil och behåll den sen i mer än ett år och jag garanterar att du i prisklasser runt 400 tkr fördubblar din månadskostnad, (för det var väl det som var frågeställningen ) och det är värt varenda krona! | |
|
Roade mig med ytterligare en liten enklare excelövning på vad min fd 320d kostat den första ägaren sedan ny i form av värdeminskning, skatt och försäkring. Har förutsatt i kalkylen att bilen inte blivit krockad eller något annat försäkringsärende... 320dT Bavaria M-sport kostade 59,900 upp jmf med grundbilen 2008 så slutpriset landade på 374,900kr 08/2008. Vet att dessa bilar var kampanjbilar och tveksamt hur mycket rabatt man kunde få men eftersom ägaren var BMW anställd så jag räknar med att hon lyckades åtminstone få 10% personalrabatt - troligen betydligt mer i verkligheten... Jag köpte den 10/2009 för 270,000kr så landar kostnaderna för nybilsägaren på: - 67410kr värdeminskning (104,900kr exkl rabatter) - 5000kr skatt - 3500kr försäkring Månadskostnad: 5800kr (8684kr exkl rabatter) Milkostnad 26kr/mil (38kr/mil exkl rabatt) Utebliven avkastning på bankkonto och inflation har jag uteslutit då det endast är "bakgrundsbrus" i sammanhanget :-) |
|
|
För jämförelsens skull: Länk |
|
| Betala nästan 150.000:- för att hyra en bil under 3 år känns väl sådär? Eller finns det någon fördel jag missat? | |
| Ja, du har missat att du betalar mindre än i Kristoffer_L:s exempel ovan, och det utan att behöva lägga ut ett öre i kontantinsats :) | |
Verdi |
Sani, 3990:-/mån är endast om du tar en 316i (som kan köpas för 239 900:- med comfortpkt nu) och kör endast 1000 mil per år. Ska du ha en 316d och köra 2000 mil per (mer rimligt) så hamnar månadskostnaden på 4895:-/mån. Vill du dessutom ha advantage-pkt och metallic-lack så ökar kostnaden till 5445:-/mån. Sen ska du tänka på att originalägaren bara hade sin bil ett kort tag och därför blir månadskostnaden betydligt högre än om hon hade behållit bilen i 36 månader. Länk Sen har ju du personligen fått erfara en annan nackdel med att hyra sin bil, eller hur? Flexibiliteten blir lite lidande. Det kanske går att ordna men man blir lite utsatt för handlarens välvilja och det gillar jag inte. |
|
Sant, sant och sant - men trots detta så tycker jag fortfarande om möjligheten till sk konsumentleasing :) Tex Mini har bra priser på detta nu.. I vissa fall, beroende på modell, är kostnaden jämbördig (även om du äger 36 mån = default-halveringstiden för en BMW's värde btw..) mot att köpa sin bil - och då föredrar jag att lägga de pengarna på annat än handpenning. |
|
|
Allt annat lika så är alltid en konsumentleasing dyrare än en avbetalning eftersom räntan inte är avdragsgill. Det är omöjligt att det blir billigare om förutsättningarna är lika. ------- //Lövet |
|
|
Privatleasing som Sani refererar till ovan är en möjlighet att köra ny bil om man saknar kapital men straffar sig självt om man inte kör väldigt korta sträckor. "There are no such thing as a free lunch" som det heter... Numera är det få BMW anställda som väljer att ta ut BMW som tjänstebilar, istället köper de dem privat och får rejäla rabatter och sedan säljer de dem efter något år. Har hört siffror på 12-14% för anställda men inte fått det bekräftat så troligen är månadskostnaden rejält lägre för första ägaren på min 320d än vad som står i min estimerade kalkyl. Dock ger den en fingervisning av vad det kostar att äga ny bil och sälja efter ett år... |
|
|
Lyfter tråden, lite. Finns det mera tankar (eller snarare fakta och pris) på privatleasing? -Vem tjänar på det? / Vem tjänar absolut inte? Finns det fler än de tyska som kör lite kampanjer nu? /CF |
|
|
Så länge du räknar på samma räntesatser och övriga förutsättningar så är det _alltid_ dyrare med privatleasing än att köpa på avbetalning. Du tjänar ingenting på det men det är ett enkelt och förutsägbart sätt att äga bil. Det är enkelt att se hur mycket bilen kostar i månaden osv. Tyvärr. För de flesta vill gärna glömma det ;) ------- //Lövet |
|
|
Anledningen till att det alltid är dyrare är att räntan på en avbetalning är avdragsgill medans den inte är det på en privatleasing. ------- //Lövet |
|
|
Summerar ytterligare ett bilägande då. 10 månader hade jag 525an. Värdeminskning: 9000kr Omkostnader: 2000kr Försäkring: 8000kr Däck: 6800kr Skatt: 3000kr Reparationer: 0kr = 2100kr/mån plus drivmedel. Körde ungefär 900 mil tror jag. Nu ska jag ha en billig sunkbil ett tag är tanken för att sedan inköpa något kul i vår. Får se hur det går. ------- //Lövet |
|
|
Dags igen att summera: Ägt 325an sen augusti, kört cirka 700 mil. Värdeminskning 6000:- Skatt 1400:- Försäkring 3333kr Underhåll: 0kr =2145kr/mån. Blev lite högre värdeminskning än optimalt men jag ville verkligen bli av med bilen så då får man vara lite generös med prutet när det väl dyker upp en köpare. Nu startar jakten på en lite äldre mer entusiastpräglad bil. Ska bli intressant att se hur den kalkylen ser ut... ------- //Lövet |
|
|
Äpplen och päron iofs. men jag gjorde en noggrann uträkning på vad min Clio Sport -00 hade kostat när jag när jag sålde den i somras. Räknade med allt utom schampoo och tvättsvampar. Tyvärr har jag inte kvar pappret men summan blev 29,84 kr/mil inkl soppa (0,9 l/mil 98 oktan) Bilen ägdes i 24 månader och rullade 2500 mil. Värdeminskning 19.500 kr (7,80 kr/mil) Service låg på ca 11.000 kr Två framdäck 2000 kr Resten av posterna kommer jag inte ihåg. Hur som haver tyckte jag det var en ganska hög värdeminskning på en gammal fransos vilket drog upp milkostnaden. |
|
|
Ja, jag vet väl inte om det ger något att dra siffror för en fyra-fem år gammal BMW när vi jämför med nya bilar/leasingfordon. Det är dock intressant ur en generell aspekt, men inte i denna tråden. En ny 325/525 mer än halverar sitt värde innan just du (Lövet) köper den, så du träder in i en - för kalkylen - gynnsam period då; men det är ju dock en begagnad bil vi talar om. |
|
|
...och sen spelar det också såklart roll hur länge man äger bilen :-) Väljer man att nära på direkt efter inköpet lägga ut den på Blocket är det inte så konstigt att vädeminskningen blir låg och underhållskontot 0 kr efter försäljningen :-) För mig (och kanske för en del andra) hade det varit intressantare att se hur kostnaden var efter låt säga 24-36 månaders ägande. Hur står sig detta om man jämför en ettårig lågmilare jmf med en flerårig långmilare? Det är ju först efter något år som strul och skavanker bruka dyka upp på äldre bilar även om dess totalkostnad sällan är i närheten av värdeminskningen på en nyare bil. |
|
| @andreas_lofgren: Jag hänger inte med på hur du räknade ut värdeminskningen. Du bytte ju till dig BMW:n mot en V70. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.