AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.477

Hur står sig 2750kr/mån för beg. bil mot ny?

Sida 2 av 4
@Lövet: Min bil var ju inte helt ny när jag köpte den hösten 2009, den var 13månader och hade rullat 2800mil. Efter att ha räknat lite i excel landade kalaset på ca 3600kr/mån inklusive värdeminskningen under de ca 2 åren jag hade bilen.

Har även exkluderat bränslekostnaden men som referens drog bilen konstant 5,8L/100km mellan tankningarna.

Körde knappt 5000mil med den så milkostnaden blev drygt 17kr/mil exkl bränsle.

Jag hade också otur som:
- Nya (svindyra) 18-tums Michelin PS2 bakdäck 3 månader innan försäljningen.
- Vansinnigt dyrt torkarbladsbyte (1000kr) hos BMW som tydligen inte ingick i den fria servicen på E91 (men det gjorde det på E46!).
- Tajmade perfekt in försäljningen med bankfrossan i sydeuropa kryddad med inklusive frekvent smutskastning från "Roffa1" i försäljningstråden :-)

Om nu en nybil trots allt lockar skulle mitt stalltips vara att bli "först" med en ny 320d Touring F31 hösten 2012 med M-sport, metallic, automat, xenon, Hifi, PDC, klima och farthållare.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Andreas,
Hur kan du räkna fram en värdeminskning på 3000 kronor när du tog en annan bil i inbyte?
Personligen gillar jag gammalt skrot, nu måste vi tyvärr köpa en ny bil, VOLVO :-(
Kan återkomma om något år eller två med en rapport vad skrotet kostade.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag tog och räknade på vad min C5:a kostat under de snart 3 år som jag ägt den:

Inköp 75000kr (11800 mil)
Inbytesvärde idag ~30000 kr (17400 mil)
Service och underhåll 50000 kr (!!)
Skatt 5400 kr
Försäkring 18000 kr

Månadskostnaden exkl bränsle landar på nästan 3400 kr eller 21 kr/mil. Det som drar upp servicekostnaden är ett dyrt kamremsbyte strax efter köpet, byte av två hydraulcylindrar bak och ett kopplingsbyte. Rätt skrämmande vad dyrt det är med bil egentligen... :|

/Masten
...och framför allt hur mindre dyrt det är att köra premiumbil från början. Blev ganska imponerad själv av hur relativt låg månadskostnaden blev för min 320d.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
3600 eller 2800kr är ju nästan skitsamma. Framförallt eftersom din bränslekostnad sannolikt är betydligt lägre. Dock så var 325an överraskande snål, låg runt 0,9 trots automat och mestadels stadskörning.

Känns som att du träffade väldigt rätt timingmässigt med din 320d. Att köpa en 13 månader gammal E91 nu känns inte alls som ett säkert kort eftersom dessa fortfarande är rätt högt prissatta. Men vilken BMW modell ska man ha istället nu då som halvny? F10 är för dyr för mig, E91 kommer ersättas, X3 är för dyr. Inte helt lätt det här.

Kalkylen på C5an är precis det jag är rädd för. Att det ibland med begbil kan vara läskigt dyrt om man träffar fel. 50k i service är ju inget annat än bisarrt. Köpa franskt kan man bara göra nytt och sedan äga 2-3 år som det verkar.

-------
//Lövet
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Samtidigt är väl kalkylen på C5:an med 50kkr på service inte direkt representativ, på samma sätt som ditt värdefall inte heller är vad man kan räkna med. Dra av 25kkr på service på C5 och lägg till 25kkr i värdefall på din så är det väl mer rimliga kalkyler?

För att hålla mig till att spekulera om bra nyköp är mitt bud 320dT av nya karossen med med några standardpaket direkt den går att beställa. Blir leveranstiderna som X3:an varit i år borde det vara en hyfsat bra affär.
Verdi
Räknar på mina 320d.

Ägotid: 2 år, 2 månader.
Total kapitalförlust: 94 000:-
Skatt: ~5000:-
Försäkring: ~10 000:-
Service: 0:-
Bränslekostnad: ~8200 mil * 0,55 * 14 = 63 140:-

Milkostnad: 21:-

Hade även kostnader för blackline-bakljus, trimchip, motorvärmare och självrisk efter olycka men det rår jag ju för själv och kan inte lasta bilen för. :-)
Verdi
Aj fan. Glömde vinterhjul för 6000:- och en kostnad för byte av sommarhjul för 5000:-. Ytterligare 11 000:-.

Milkostnaden ökar alltså med en dryg krona.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
94+5+10+6+11 = 5.250kr i månaden i fasta kostnader. Nu börjar man ju känna igen kalkylerna för nya bilar igen. Nästan dubbelt upp mot min kalkyl alltså.

@NewUser: Tror min låga värdeminskning förklaras av att jag köpte första bilen direkt från leasingbolag. Då å andra sidan fick jag ju lägga ner pengar på däck och service istället. Hade jag köpt av handlare hade säkert inköpspriset varit högre men då hade den säkert haft nya däck och varit servad också.

-------
//Lövet
Verdi
4846:-/mån får jag det till. (126' fördelat på 26 månader)

Hade jag kört 1500 mil per år så hade jag ju fått lite mer för bilen när jag sålde den så värdeminskningen kanske hade hamnat på 70' istället för 94'. Då hamnar man under 4000:-/mån.

För mig var det dock så att jag medvetet tog en högre värdeminskning för att slippa reparationer, kostnader för service och höga statoil-räkningar. Just med tanke på att jag körde 4000 mil om året. Så det blev höga fasta kostnader och låga rörliga. :-)

Rent allmänt tror jag du hade dina bilar för kort tid för att få en rättvisande bild. Du kanske gjorde bra affärer nu men det är inte lätt i längden. Om man nu inte tycker att det är kul. Själv tycker jag bilaffärer tar mycket energi. Alla möjliga dårar ringer och ska jiddra. Inte kul.
Tror det gäller att pricka rätt i en modells livcykel - och framför allt inte underskatta vikten av utrustning som automat och M-sport.

Just pre-faceliftarna med nya motorerna kan vara bra begköp om man tänkt ha bilen 2 år och köper dem när de fortfarande är fräscha. Tex 320dT -08 och även 320iT -01 som ju var rysligt eftertraktad när det begav sig. Kollar man på vad 320iT M-sport E46 gick för när modellen fortfarande var hyffsat fräsch hade de bara haft en värdeminskning på 50% efter 5 år!

Sedan är sista veckan i November en bra tid att köpa bil på - fick min för 270kkr men den hade varit utsatt till 289kkr om jag minns rätt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Rättvisande bild? Tja, det är ju min bild i alla fall ;)

Jag kan ställa upp kostnaderna på 5 års sikt istället då oavsett hur många bilar jag haft. I så fall har jag på 5 år haft:

16+19+0+3 i värdeminskning
0+12+6+7+5 i däckskostnader
2+0+3+0 i reparationskostnader
0+2+6+6 i servicekostnader

Detta utslaget på 5 år ger 1500kr i fasta kostnader per månad. Körsträcka ungefär 1500 mil per bil.

Nollan är för att jag skulle komma ihåg alla bilar. Det är 4st bilar på 5 år jag haft.

Note-to-self: Sluta köp däck 6 månader innan du ska sälja bilen...

-------
//Lövet
Eftersom jag köpte min 320d M-sport i samma veva som "Verdi" och hade den i princip lika länge blir jämförelsen intressant. Största "boven" - kapitalförlusten - landade på 58kkr, dvs nästan 40kkr mindre. Här är anledningen till den stora skillnaden i milkostnad.

Men oavsett hur "mindre dålig" den affären var så vill jag helst inte veta kapitalförlusten på X3:an. Tur att det är en så fantastisk bil som gör varje mil till ett nöje :-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Noterar att jag glömmer skatten ovan. Säg 2000kr/år (högt räknat) ger ytterligare 10k, alltså totalt 1666kr istället/mån.

-------
//Lövet
Verdi
andreas_lofgren,
Så duktig man kan vara... Jag vidhåller att de allra flesta inte kan visa upp sådana siffror. Möjligt att du kan, och för det får jag gratulera. Men det är ju inte nåt slags facit. Det är ju feel good siffror för dig så att du kan skryta lite. :-)

Kristoffer_L,
M-sport och automat kostar ju mer vid inköp också. Det ger en dyrare bil och högre tapp i kronor räknat. Finns ju inget magiskt som gör att de slutar tappa i värde... Sen kanske (förmodligen) du är bättre på att pruta och göra affärer än jag. Plus att du säkert inte körde lika mycket.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag såg nu i mitt kalkylark att jag råkat få med några försäkringspremieinbetalningar i de 50000 kronorna, men å andra sidan hade jag inte fått med en uppsättning sommar- resp vinterdäck så totalen blir praktiskt taget densamma ändå.

I C5:ans höga underhållskostnad ingår även byte av hjullager fram, bromsoksbyte bak (idiotkonstruktion med aluminium och stål där aluminiumet korroderar bort med tiden) och extra oljebyten var tusende mil. Det sistnämnda påverkar dock inte så värst mycket. Enligt min "hovmekaniker" har jag bytt allt som brukar gå sönder på C5 av förra generationen så förhoppningsvis kommer månads- och milkostnaden sjunka med tiden då jag har för avsikt att behålla bilen de kommande 5 åren.

/Masten
+kap kost riskfri rta
+garage/parkering
+bes avgift
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag glömmer förstås bort försäkringar också ovan. Runt 8k per år = 667kr/mån. Så nu är jag alltså uppe på 2335:- ex bränsle.

-------
//Lövet
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Har ni ingen finanskostnad med?
Om ni cashar så måste räkna in en alternativ ränta.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I min beräkning är det inte med några finansieringskostnader.

Det är alltid svårt att estimera alternativkostnad för kontanter. Är det lönekontots 0,95% man ska räkna med, statsobligationer, aktier, fonder osv?

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.