AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.478

Hur står sig 2750kr/mån för beg. bil mot ny?

Sida 1 av 4
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sålde min 325iA idag som jag tog i inbyte mot V70II 3.2an (byttes rakt av) och sitter och summerar kostnaderna under sista året. Tanken är att jag ska försöka slå ur huvudet att det är lika dyrt att åka ny bil som begagnad vilket jag ibland tror. Men hur ligger det till egentligen?

Ni som äger nya bilar, hur står sig era kostnader mot mina?

Under 10 månader kostade bilen(arna)

* Värdeminskning 3.000kr
* Försäkring 6.250kr
* Skatt 2.000kr
* Däck 5.000kr
* Service 6.000kr
* Övrigt 4.000kr (biltransport, lite avgifter osv)
* Bensin - ingen aning, håller inte koll på hur mkt jag tankar. Kör runt 1000 mil/år.

Var lite otaktisk som ni märker med däck och service och sålde bilen för snabbt efter inköpen men det gör ju bara jämförelsen mer intressant.

Inalles: 2.750kr inklusive allt utom bensin alltså.

Men hur står sig 2.750kr egentligen mot exempelvis en ny 3-serie eller 5-serie som istället ägs under 3 år?

Tankar, jämförelser och erfarenheter mottages varmt!

-------
//Lövet
Hmmm, skillnaden kanske framförallt ligger i den mycket större summan kapital man antingen binder eller lånar när man köper en sprillans?
Största kostnaden på en nybil är ju helt klart värdeminskningen.
En 3-serie för ca: 350 000:- tappar ca: 50% efter tre år. Alltså ca: 58 000:- per år.
Bara där har du ca: 4 800:- per månad.
Ja, kraftigare värdeminskning och högre kapitalkostnad på nya bilar jämfört med begagnade. Däremot är så klart kostnader för service, däck, bränsle, reparationer etc i sin tur lägre på nya bilar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det som ska göra begbilar dyra är väl reparationer men jag har av nån anledning alltid lyckats slippa sånt. Har totalt på 5 bilar (som alla varit mellan 3-5 år gamla) bytt 1 elhiss som totala reparationer för 3500 spänn. Annars bara vanlig service och däck osv. Och det slipper man ju inte undan med nybil heller efter något år.

-------
//Lövet
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

He He svårt fall...

Jag tänker så här: man lever idag och förhoppningsvis imorgon, dock är det ju dumt att spara till nåt man inte ens vet om man kommer att få uppleva???

Jag beundrar verkligen dem som köper nya bilar och "unnar" sig att ingen annan suttit o kluddat bakom ratten. Och det är väl tur att det finns så många dumma människor? eller hur lövet?

Annars hade det ju inte sålts några nya bilar om alla är lika snåla som oss...

Själv funderar jag nu på om det kan va värt att lägga ca 365 tusen på en snart 4 år gammal M3 med 4600 mil på nacken...

MVH Peter
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag försöker också förstå de som köper nya bilar, men det verkar helt omöjligt att få ihop kalkylen. Trots att många hänvisar till lägre driftskostnader, inga reparationer, nya däck osv så blir ändå totalkostnaden långt högre än min 3-serie som jag dessutom sålde vid ett ganska puckat tillfälle (hade precis kostat på den en massa pengar).

-------
//Lövet
Men det är väl ingen som köper en ny bil för att spara pengar? Nybilsköp har andra faktorer.

Sen är det väl mest tjänstebilar som säljs nya? Få privatpersoner som beställer nya idag.
Jag plockade ju alldeles nyligen ut en helt ny bil - det är ju inte bara en obetalbar känsla att få hämta ut en helt ny bil som gör det speciellt utan att få speca den själv så man får den exakt som man vill ha den. Samt att få gå i väntans tider, det tycker jag gav en väldigt speciell känsla. Lite som att vänta in julafton när man var barn :-)

Visst hade jag kunnat spara en hel del pengar på att köpa en demobil eller av någon som ångrat sig en då hade jag fått göra avkall på något och därmed inte blivit helt nöjd. Detta är för mig mycket viktigare än huruvida jag sparar X kr - av den enkla anledningen att jag ser bilköp som ett irrationellt beslut :-)

Men alla resonerar vi olika, är man "financetypen" resonerar man kanske främst efter faktiska kronor och ören - och då betyder kanske känslomässiga värderingar desto mindre. Då bör man i så fall hålla sig till eftertraktade nyare modeller och se till att byta ofta innan de går sönder och sjunker för mycket i pris.

Så för att svara på din utgångsfråga så tror jag det är mycket svårt - för att inte säga omöjligt att äga en ny bil och landa på en värdeminskning på 3000kr på 10månader. En ny bil köper du för njutningens skull, inte för att minimera dina kostnader.
Verdi
Åja. Du är nog ute efter annat än att veta exakt hur mycket en ny bil kostar. Not so hidden brag. ;)

Får väl gratulera dig till bra affärer.

Mina senaste 3 bilar.

Bil 1: Audi A4 1.8tQ 190hk. Ålder vid inköp 18 månader. Pris 185'. Såldes efter 3,5 år och ca 8500 mil för 96'.

Bil 2: BMW 320d. Ålder vid inköp 14 månader. Pris 239'. Såldes efter 3 månader och 1200 mil för 230'.

Bil 3: BMW 320d. Ålder vid inköp 10 månder. Pris 260'. Såldes efter 2 år och 7000 mil för 175'.

Totalt på 5 år och 9 månader har värdeminskningen kostat mig 183'. Eller 2650:-/månad och runt 11:-/milen.

Övriga kostnader orkar/vill jag inte ens räkna på. Men det är betydligt över dina siffror iaf.

Borde kanske ha fått mer för audin men det var mitt i finanskrisen (maj-juni 2009) och bilen var stendöd på marknaden.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Svaret är enkelt. Det är omöjligt att köpa en ny bil under de premisser du listar. Möjligtvis kan du kanske leasa/hyra en Toyota Aygo för samma kostnad.

Man köper inte en ny bil för att vara ekonomisk, även om dag-till-dag kostnaderna kan vara lägre i form av driftskostnader, försäkringar och liknande.

Däremot finns det dummare bilköp än att köpa en ny bil. En BMW M3 som är 4 år gammal för 400 000 lär ge en liknande, om inte högre, värdeminskning som att köpa nya BMW 3-serie som bör ha ett bra andrahandsvärde. Frågan är bara vad som är roligast ;)
Verdi
Kristoffer_L,
Om jag specade en ny bil exakt som jag ville ha den skulle den bli väldigt väldigt dyr. ;)

Så det är en sanning med modifikation att man får exakt vad man vill ha.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Visst är jag ute efter att jämföra mot nybil Verdi, det är ingen hemlis ;)
Dina siffror är ju rätt bra för värdeminskning, hade varit intressant att få en totalsiffra ex drivmedel.

"Problemet" är väl att mina begagnade bilar inte gått sönder. Utan reparationer finns inga kostnadsposter antagligen på en äldre bil som egentligen är högre. Skulle vara lite högre förbrukning och helförsäkring istället för halv. Priser för service, skatt, däck osv är ju inte nämnvärt lägre på nybil.

@Kristoffer: När du summerar kostnaderna för din 320dM (som ändå var en bil med relativt högt andrahandsvärde) ungefär var hamnar du då kostnadsmässigt per månad?

Visst tillhör jag "finance" typen i det avseendet att jag håller ordning på pengar och gärna räknar både en och två gånger. Dock så har jag ett ordentligt bilintresse och är beredd att lägga pengar på det. Tyvärr är det väl så att de bilar som trots allt är aktuella inte riktigt lever upp det till bilintresset. Så skoj är det inte med en ny 320d eller liknande att det är värt dubbelt så mycket i månaden som jag lagt hittils. Därav att jag försöker få en bättre bild av vad folk egentligen betalar.

Kanske ska tillägga också att jag, om jag köper nybil, så kommer jag nog äga den ett par tre år för att fördela kostnaderna bättre.

Tack för svaren än så länge!

-------
//Lövet
Verdi
andreas_lofgren,
Grovt räknat finns det två typer av människor som köper ny BMW. Tror jag iaf.

Grupp 1 är störst. Det är alla som plockar ut en förmånsbil. Ofta utan att tänka efter och utan att egentligen förstå hur mycket den kommer att kosta. Det är bekvämt och säkert och de har plats i månadsbudgeten. Men det är många som lurar sig själva att tro att de på nåt sätt inte kommer att behöva stå för t ex värdeminskningen osv. Ofta har de rätt bra jobb så det är inte folk som behöver leva på nudlar för att ha råd med sin tjänstebil.

Grupp 2 är de som har råd att köpa en lite dyrare ny bil. Ofta egna företagare. De behöver inte vända på kronorna utan unnar sig en bil utan att det stör deras övriga ekonomi nämnvärt.

Sen finns det såklart andra som köper ny bil också. Men de väljer oftast ett annat märke än BMW.

Finns såklart entusiaster som förköper sig också men då kanske det handlar om lite äldre och mer exklusiva modeller.

Själv räknar jag alltid på vad saker och ting kostar. Har alltid ett öga på framtiden också och lever inte från dag till dag som en del gör.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Grupp 1 lär förklara varför marknaden översvämmas av trista 318d alltså ;)

Grupp 2 lär väl vara den grupp vars bilar jag senare plockar upp begagnat. Som jag nog kommer fortsätta med också som det verkar. Ingen har kommit fram till att den "faktiska kostnaden" är lägre (som i Sällskapsresan 3.)

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ett sätt att lura värdeminskningen och köra ny bil är att välja rätt modell vid rätt tillfälle. Fick du ut en av de första nya X3:orna i december så har du i princip kunnat köra gratis i 6 månader utan någon större värdeminskning att tala om. Samma sak har gällt ett antal olika modeller i BMWs modellprogram genom åren. Det bästa exemplet var när 335ic lanserades i Sverige och som under hela det första året hade helt sjukt andrahandsvärde. Själv lyckades jag få tag i en av de första Mini Cooper S när de kom till Sverige. Jag körde 1500 mil på 6 månader och gjorde en vinst på 8 000 kr.

Jag skulle tippa på att om du får hem en av de första 991:orna så kommer det heller inte vara någon dum affär. Nya Cayenne diesel är en annan modell som haft ett starkt andrahandsvärde.

Dock är det kanske inte det enklaste sättet att vara med bil på. Och behåller man bilen i tre år så kommer man aldrig ifrån den oundvikliga kostnaden av att ha plockat ut en ny bil.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Och grupp 2 köper ofta 335/535 d.

Grupp 3, de vanliga arbetarna med genomsnittslöner men med stark körlek till BMWs fina köregenskaper och klassiska sugsexor (osv osv) köper inga nya bilar. :/

Segregationen ökar i BMW-utbudet. ;)

(För övrigt undrar jag om inte "den faktiska kostnaden" avhandlades i Göta Kanal från 1981.)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ah, vilken fail. Visst var det Göta Kanal.

Aceys taktik har jag också tänkt på men hur lätt är det att i förhand veta vilka bilar som kommer ha ett ovanligt starkt andrahandsvärde (och hur länge)?

-------
//Lövet
Verdi
Det är väl bilar med lång leveranstid man kan göra ett "klipp" på. Tar det 9-12 månader att få en X3 så kan nog en del tänka sig att betala nästan lika mycket som en ny om de får den på en gång...

Går det fort att få en ny bil så försvinner ju den effekten.
Verdi
En viktig komponent vad gäller förmånsbilar är att fler och fler stora företag inför en CO2-gräns. Där jag jobbar idag vet jag att de anställda bara får ta bilar som ligger under 130g CO2/km idag. Dvs de kan bara drömma om 3-liters dieseln eller en bensinmotor... Om de nu prompt ska ha bil via jobbet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verdi: Ja, och det gäller på ett sätt inte bara förmånsbilar. Bilar med stora motorer, höga utsläpp och hög förbrukning blir allt mindre socialt accepterade vilket speglar sig i dåliga andrahandsvärden. Frågan är bara hur lång tid det tar innan vi har dieselsexor som släpper ut mindre än 130 g/km?

Jag drog den pararellen i en annan tråd nyligen. Men vi sålde vår pendlarbil en Polo -10 TDi med DSG. Inköpt 09-25 såld 11-11-08. Hade rullat 4200 mil. Väldigt trevligt andrahandsvärde. Inköpt för 173 000 ny, såld för 139 000. Det var huggsexa om bilen. Till det tillkom vinterhjul för 8 000 som ingick och en service för 3 200 kr. Det ger en ganska bra kalkyl för att köra en ny bil. Ingen skatt heller eftersom den är miljöbilsklassad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.