|
|
|
|---|---|
|
hur åtgärdar man dessa återkommande stenar som hoppar in vid bromsskjölden? har ett skärande ljud som kommer och går tvärnita då kan de försvinna i bland är det grus eller är det skjölden? kan man ta väck skjöldarna ursäkta min felstavning på mitt anv namn | |
| ja du kan ta väck dem. | |
|
sure man kan ta väck dem mear du stenarna (som återkommer) eller skjöldarna |
|
|
Bak kan du inte ta bort dem då handbromsbackarna sitter fästa i dem. De brukar gå att få bort stenen genom att lossa hjulet och trycka lite på sköldarna så glipan mellan skivan och skölden blir större, då ramlar stenen bort. |
|
|
Att ta bort skjöldarna, är det ett stort ingrepp, ta bort skivor hjullager mm? eller kan man ta bort dem med en plåtsax eller liknande |
|
|
Tilläggas skall att detta ljud enbart kommer från framhjulen och då vänster fram, men nu hörde jag gnissel även från vänster, om det är någe mekaniskt fel borde ljudet vara permanent eller? |
|
| Händer väldigt ofta på vintrarna med min 520 oxå,jag brukar använda en lång skruvmejsel trycker på skölden då brukar oftast lösa sig.. | |
|
Prova att backa loss dessa stenar (du behöver inte backa så långt heller i "normala fall".... Hitta en öde parkering eller bensinmacksområde. Nu framgår det inte heller vilken bil du har, men är det en E39 så är det ett inte helt ovanligt problem.. Jag brukar numera backa loss smågruset alt småstenarna, förr så tog jag bort hjulet och bände lite på sköldarna och petade med lämpligt avlångt verktyg som någon redan föreslagit :) Sköldarna byter(eller tar bort helt !?) du ju inte bara för att det någon gång fastnar en sten eller två där... Eller missuppfattar jag dina funderingar ? Mvh Janne. |
|
|
jag har en 530 touring Diesel modelår 00 jobbigt med ljudet.... tvärnitar i bland och ljudet ändrar läte samr försvinner i bland men nu när det sandas så blir de värre kent |
|
| Jag tröttnade på ljudet och tog bort dem när jag bytte skivor fram. Kanske går utan att ta bort skivan också men det bör i alla fall att få bort den delen av skölden som stenen fastnar i. | |
| På E39 har jag för mig att det finns förbättrade bromssköldar from något visst datum, eller rättare så är det ytterligare en täckplåt som gör det svårare för stenar att ta sig in. | |
|
Länk Nummer 4, men den verkar finnas på alla. Finns den kvar hos er som har problem? Jag har fått in en sten en gång på ca 2500 mil, då funkade det fint att backa 3 meter. |
|
|
Jag har backat och backat, tvärnitat och folk tror jag är tokig :) får väl operera bort skjöldarna. I somras var ljudet borta men nu när de sandats pgr av ev is så..... |
|
|
Vet att min E39 fått nya bromssköldar fram på garantin (redan på nittiotalet m.a.o )., men det händer också nu att jag får grus/sten att fastna...men det jag/farsan hade/har problem med innan bromssköldsbytet var att sten/grus fastnade i de bakre bromssköldarna :/ Så...BMW bytte fram för att BMW påstod att de var fram det var mest(eller enbart !?) problem med... Hände dock som sagt inte på min E39 att stenarna fastnade fram utan de var där bak bl.a. farsan (första ägaren av bilen) hade "stenproblematiken".. Jag har plockat bort sten ur de bakre ett par ggr(+ backat några ggr) under min ägandetid, aldrig fram att stenarna fastnat ska också sägas.. Händer kanske vartannat år(eller ännu mer sällan) att grus fastnar där så att det märks s.a.s.. Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne jag har fått bak med, skrapade när jag backade men tyst framåt....skumt men får väl kika över detta vid hjulbytet |
|
|
Kan vara så att du har haft stenen liggandes där lite för lång tid, då finns alltid risken att den "slipas fast" lite för hårt och då räcker det inte med backning.. Man får som sagt ta bort hjulet och plocka fram t.ex. en lång skruvmejsel, en ficklampa underlättar också + lite bändning för att komma åt att sprätta bort stenen. Mvh Janne. |
|
|
Oki janne fick första ljudet när jag köpte bilen i mars , körde från hörby till skövde, i skövde fick jag ljudet då jag vände på en grusplan sen kom och gick ljudet för att nästa försvinna i sommras |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.