AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.060

Motorlampa började lysa 530 E61

Na
199
Natas
E61 530 - 06
Min motorlampa (tror det är den - gul lampa som ser ut som en motor på instrumentpanelen) började i morse lysa. Senast jag använd bilen var igår kväll och då lös den inte! Har haft den inne på service med byte av bromsvätska och mikrofilter i veckan.

Vad kan felet vara? Antar att det kan vara en hel uppsjö.

Obs! Bilen går precis som den ska. Ej ojämnt eller att det ryker och har sig. Motoroljenivån är ok en enligt I-Drive. Alla gröna "plupparna" är fyllda. Checkkontroll ger inga fel!
Na
199
Natas
E61 530 - 06
Av någon anledning har lampan sluta lysa sen igår...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jepp, det kan vara en uppsjö... men det är viktigt att du får kollat vilken felkod det är, så kontakta en ÅF eller verkstad som har behörighet att avläsa! Att den slutat lysa betyder inte att felet är borta.

----
BMW CS #6212
Pa
39
Pappseriet
540IA -02
740IA -99
540IA -94
Det är inte den gula varningstriangeln du menar? Jag har råkat ut för att den lyste efter jag bytte bromsvätska. Då har det alltid varit locket till bromsvätskebehållaren som har varit problemet. Där sitter det en nivågivare vars elektriska kontakt haft en förmåga att skiljas från givaren s.a.s.
Na
199
Natas
E61 530 - 06
Nu har lampan börjat lysa igen sedan i fredags. Märks inget mer än att lampan lyser. Har haft den hos min lokala duktiga verkstad med mkt god kännedom om BMW.

De kopplade upp mot datorn men får inget kontakt med Motorn. Alla andra styreneheter som bromsar etc fick de kontakt med men inte motorn!

Är hela motorstyrningen paj? Eller behöva bilen bara uppdateras i programvaran
Känns illavarslande att de får kontakt med allting förutom motorstyrningen.

Får nu kontakta BMW i Kristianstad för att se om se kan lösa. Tyvärr har de redans tänkt på verkstaden så blir ett samtal imorgon bitti.
Na
199
Natas
E61 530 - 06
Fyllde på olja för ett par veckor sedan. Kan inte vara locket som strular då? (Liknande som beskrivs om bromsvätskebehållare locket. )

Kanske mindre troligt då det börjat lysa ett par veckor efter.
Jag har samma problem med min E61 530 xi. Motorlampan (Gul ser ut som en motor) börjar lysa helt spontant för att vid ett senare tillfälle vara släckt. Därefter tänds den igen osv.
Bytte nyligen tändstift och hade hoppats att detta var orsaken men icke.
Na
199
Natas
E61 530 - 06
Har fått tid på fredag på BMW om den inte släcks av sig själv i vecka. Då kopplar de upp på dator kolla åtminstone varför den lyser (hoppas de får kontakt!). Vad kostar en sådan uppkoppling i vanliga fall?
Na
199
Natas
E61 530 - 06
Konstig svenska där. Jävla telefon! :)
Ca
92
Calle kula
BMW 530IM touring 2006
Har exakt samma symtom på min 530 -06. Vanligt fel enligt min meck och efter felsökning kom man fram till att det troligen är en givaren som heter " avgaskamaxel givare" tror jag det var. Symtomen är att den gula lampan tänds och släcks lite som en vill men att motorn oftast går bra. 1100 spänn. Har tid på torsdag.

Mvh Carl
Na
199
Natas
E61 530 - 06
Lampan slocknade här om dagen. Var således inte på BMW..
Tippar på samma fel som sista. Vevaxelspositonsgivare, korrelation. Vad e de?
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
Hade det på min med.
Byte av microfilter så var det löst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.