|
|
|
|---|---|
|
Har en e39 touring 2001, 17.000 mil, nya dämpare fram, nya stabstag fram, nya styrstag fram, fyrhjulsinställning genomförd, som på nylagd (jämn) asfalt hoppar/studsar fram i farter mellan 20 km/h och 50km/h oavsett om tändning är på eller inte, växel i eller inte, frigång i eller inte, dsc urkopplad m.m. Inga vibrationer i ratten och bilen går hur bra som helst i högre hastigheter. Har fixat mycket med bilen och allt fungerar som det ska men blir inte klok på gunget/studsandet i låga farter. Uppkommer med såväl vinterdäck som sommardäck och däckverkstan har konstaterat att det inte är fel på däcken (ej orunda som ägg).... Någon som har en idé på vad detta kan vara? Snart måste jag byta bil! | |
| Inga glapp i länkarmsbussningar eller spindelleder? Glappfria fjäderbenslagringar? | |
| Inga sådana tendenser från varken Bilprovning eller verkstad... | |
|
låter som du har slitna bakvagnsbussningar (silentblock). Väldigt vanligt fel på e39 touring. Mina var helt slut och fick ungefär samma problem som du. I ca 50km/h småhoppade bilen, ungefär som om man skulle ha ovala däck. Vid 90-110km/h så skakade bilen o man såg tydligt att den hoppade lite då med då solskydd o passagerar ryggstöd vibrerade tydligt. Körde man över håligheter i marken så kändes det som bilen dubbelstudsade.. Jag tror man kan få ganska så olika symptom ber. på hur slitna bussningarna är. Mina var sopslut alla 4. Efter bytet känns det som man köpt en ny bil.. Alla problem borta. |
|
|
Är det när du ska rulla iväg på ettans växel eller tvåan? Min bil har verkligen tendens att skutta fram på ettan om jag inte ger den någon gas samtidigt dvs. Har själv bytt silentblock, krängningshämmare, länkarmar, fjädrar & stötdämpare, allt utan att det blivit bättre. Tror snarare det är kopplingen som är dålig, har du svårt att få i växlar & att växla ibland? |
|
|
Här är en galen tanke: en krokig drivaxel kanske? Hissa upp bilen bak, starta den och lägg i en växel så hjulen snurrar i luften. Sedan borde du kunna hålla en pinne eller liknande mot slitbanan och känna om det känns som att hjulet vill stöta bort den, eller om den ligger jämnt och fint mot däcket. Kom bara ihåg att lägga något under framhjulen så bilen inte rör sig! _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| OK, det låter som dyr historia men tack för svar ändå. Fler mottages med glädje. Det är som sagt när bilen rullar fram i låg fart. | |
|
Tycker det låter som hall112 säger ,börja med att kolla bakvagnsbussningarna,och om du byter så köp bussningar utan vätska.Dessa brukar kallas HD. Typisk för när bussningar havererar är att hela subframen vibrerar,så här ser dom ut Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| En verkstad har kollat silentblocken och sagt att de ser fina ut. Bilen är lugnt körd mestadels långresor på motorväg. | |
| Lito hitades felet?eller nån som vet vad det är min bil beter sig likadant | |
| Det var silentblocken som Micke refererar till. Nu är de bytta och bilen går bättre. Köp via ebay.de så får du bra kvalitet till ett bra pris. | |
| min bil vibrerar vid 60kmh/h och vid 110 km/h , förstår inte varför det är bakvagnsbussningarna .då skulle ju bilen vibrerat i alla hastigheter? | |
| Kan tyvärr inte hjälpa dig, kan bara säga att det blev en enorm skillnad på flera sätt trots att mekanikern ansåg att de gamla såg ganska fina ut. | |
| ok | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.