AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.646

ojämn tomgång

Hej!!
nu har jag ett probleem som jag inte löser utan eran hjälp.
har problem med tomgången men bara under 60 km/h.
beter sig följande. bor i stockholm där köerna alltid finns. kör fram till nästa bil och trycker in koppling och tomgången åker enda ner till 500 varv för att sen pendla lite mellan 600-900 varv för att sedan stabilisera sig tills jag upprepar det hela igen.
har läst felkoder och det finns inga alls. har plockat ner allt vad som gäller insugbälg och slangar ett antal ggr och hittar inga hål inte ens sprickor och har bytt följande.
stift oringar insug, disa ventil. luftmassemätare reglerventil egr luftfilter givare till tempgivare och motorstyrning vatten temp. gjort rent spjällhus . bytt vehus slangar plus dosan slangen från ventilkåpan går till. som ni ser har jag bytt en del:) kan aktivera så att felet blir ännu tydligar genm att slå på bakrutevärmaren. då pendlar tomgången nästan så mkt att motorn dör. någon som har en ide?? verkar som tjuvluft men hittar fasen inte en enda läcka.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Dåligt batteri?!
Generatorn slutar (nåja) ladda när varvet går ner väldigt lågt, varpå belastningen minskar, varvet går upp igen, den börjar ladda igen osv. Om batteriet är kass fungerar inte batteriet som dämpare.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Kolla om du har läckage runt ventilkåpan samt locket till oljepåfyllningen. En dålig packning till ventilkåpan, oljelocket eller någon annan kåpa på motorn (t ex kamkedjan) gör att motorn tar in luft denna väg och den sugs vidare in i motorn via vevhusventilationen. Leta efter oljeläckage = risk för att tjuvluft sugs in i motorn.

Har du kollat slangar till tankavluftningen samt att själva ventilen till tankavluftningen är tät med spänning på den?

Med bakrutevärmaren på ökar belastningen och motorstyrningen har svårare att hinna med och reglera tomgången. Det förstärker bara symptomen på at något är fel.

//Göran
Kanske är fel ute på detta, men jag har läst om vissa som sprayat in 5/56 till tomgångs givaren. Min egen har inte strulat, men sprayade in 5/56 efter jag läst om detta. Tydligen något som kan strula också ibland att den hänger sig eller nått och behöver smörjas upp.

Bara ett ytterligare yttrande utöver de andra.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
tack för svar.tyvärr glömde jag flera saker som jag har bytt, här kommer lite till. för ca 1 år sedan byttes ventilkåps packning, generator,drivrem och alla spännare o hjul. bytte batteri för ca 3 veckor sedan och tomgångsmotorna var det första jag testade att byta. har bytt så mkt att jag tappat bort mig.:)
Jag har samma problem, fast bara när bilen är kall. Vad kan det bero på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.