|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vill bara tipsa lite för er som handlar mycket på nätet, och kanske använder Paypal eller liknande. Många använder tex. Paypal som betalningslösning (speciellt när man handlar från utlandet). På Paypal finns det två alternativ, antingen kopplar du ditt bankkort dit, eller så överför du pengar till ditt Paypal-konto. Det senare är en säker metod, men lite besvärlig och tar tid att överföra. Och Lämna kort-nr rekommenderar jag INTE, då din dator kan bli kapad och folk kan göra vad de vill med ditt konto! Man tänker väl inte heller på ens Paypal konto om man inte använder det på några år och ens dator får virus?... Nästa dag kan pengarna var borta om man har otur. Jag gick till banken idag och frågade om råd hur man ska göra på bästa sätt (Swedbank). Då fick jag svaret att man kan använda e-kort, ett program man kopplar till sitt kort som genererar ett slumpmässigt kort-nr där man kan begränsa summan till det du vill handla för, och även hur länge numret är giltligt (tex en månad). På det viset har du inte gett någon annan än din bank uppgifter /möjligheter att dra pengar från ditt konto. Borde finnas motsvarande funktioner på andra banken. Mvh | |
|
Jag fick mitt konto spärrat hos Paypal pga att jag bytt betalkort för ofta, jag använde då E-kort. Fick spärren hävd efter att ha förklarat varför, men nu använder jag ett kreditkort hos Paypal istället för e-kort eller betalkort direktkopplat till konto. Kreditkortet har bättre skydd mot bedrägeri än betalkortet då jag även kan reklamera transaktioner till kortutfärdaren. Det fungerar dock med e-kort hos Paypal om man bara handlar sällan, eller om man skapar e-kort med lång giltighetstid och hög beloppsgräns (vilket också tar bort vitsen med e-kortet, att begränsa den möjliga skadan). Man kan ju annars ha ett separat bankkonto och t.ex. Swedbanks VISA2 för 50kr/år som e-handelskort, så kan man själv styra saldot på kontot vid varje tillfälle. För all annan e-handel där man gör enstaka köp av den sorten där man fyller i sina kortuppgifter vid "checkout" och därmed inte ständigt har samma kort registrerat hos somma företag är e-kort utmärkt! Ett tips är att sätta skapligt lång giltighetstid och bara begränsa beloppet, detta ifall det blir aktuellt med reklamation och att de ska betala tillbaka pengar till kortet. |
|
| Har väl haft kreditkort kopplat till Paypal säkert i tio år nu (känns så i alla fall :) ) och inte haft några problem med det. Ibland känns det som att folk är för rädda för kreditkort på internet för att överhuvudtaget vara ute och handla på nätet ;) | |
|
Jasså marin, jag trodde inte de kollade upp sådant själva. var det längesedan det hände? Jag trodde inte de orkade ta tag i något om det inte kom klagåmål... yes det är ju en variant att ha ett annat kort också, men det kostar ju hela 50kr om året.. :) Jag pratade med två personer på banken och de tyckte verkligen inte att man ska koppla sitt vanliga VISA till sådana sidor pga risken. Ditt kreditkortet låter ju bra, men hur kommer det sig att du kan reklamera transaktionerna? Hur länge efteråt? |
|
|
Så är det på alla kreditkort där man betalar en räkning en gång per månad istället för att det dras från konto. Detta är dock inte att räkna som att man kan reklamera dåliga grejer etc, utan ett skydd mot kortbedrägerier. Har man frivilligt lämnat ut kortuppgifterna kan det bli fråga om att man varit oansvarig och därmed ingen ersättning. Paypal är ju stort känt etc etc, så där har man nog rätt goda möjligheter om t.ex. Paypal skulle bli hackat, kontouppgifter stulna och ditt kort länsat. När du själv handlar är det ju alltid du själv som godkänner varje transaktion hos paypal och när man handlar på ebay (vilket väl är primära anledningen till paypal) finns ju motsvarande transaktion där vilket gör att man sitter i ett bra bevisläge och det dras pengar från paypalkontot som man inte har godkänt. Paypal kollar nog inte upp så mycket, men systemet ser ju antalet kreditkort man använder/hur ofta man byter och det var det de reagerade på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.